Největší kolekce RPG ke stažení

Blog o RPG hrách

2 roky s RPGhrami!

2007-02-21 12:04:42

Dva roky uplynuly jako tichá voda a jsme tady opět. Dvouleté děcko jménem RPGhry.cz se již rozkoukalo po světě, získalo si zaslouženou pozornost a jeho otcové na pozadí potí krev a slzy jako zamlada. Plnění snu má svou cenu a rozhodně není důvod tuto cenu neplatit, neboť celkový zisk je velký. Je to velký pocit dobře odvedené práce.

Za rok 2006 se toho stalo mnoho. Bavíme se tedy o světě herním, potažmo RPGoidním a obecně počítačovém. Vyšly konzole nových generací, vyšly nové grafické karty pro naše PC, výkon počítačů se podle neúprosného Moorova zákona zvyšují se železnou pravidelností. Microsoft předvedl nové Windows Vista, Direct X 10 a při pohledu na nejnovější hry pro pokročilé systémy PC (Far Cry Crysis) či pro Playstation 3 (Metal Gear Solid 4) zůstává rozum skutečně stát více, než kdykoli předtím. Bez ohledu na to, jak moc je fotorealistická grafika pro hry dobrá nebo špatná, jsme se přiblížili vizi scifi scénářů – interaktivní filmy ve virtuální realitě. Šok, který způsobil můj pohled na obrázky z nextgen her se dá přirovnat pouze ke třem okamžikům v mém životě – poprvé, když jsem viděl svou první hru v životě – International Karate pro Atari 800, podruhé, když jsem si zahrál Dungeon Mastera a naposled, když jsem poprvé hrál Dooma. Neuvěřitelné se stává den za dnem skutečností.

Nezávisle na tom se ale ukazuje, že technologie nejsou vše. PC jako takové již dlouho není na špici zájmu herních vývojářů (pokud někdy na špici doopravdy vůbec bylo) a díky platformě XBOX 360 dochází postupně k unifikaci herních žánrů a stylů. Pomatení výkonem více než jindy ovlivnilo kvalitu her, který se stala obecně „průměrnou“. Hype her se přenesl na hype technologií. Kdo ždímá výkon nejnovějších grafik na maximum má nejvyšší prodejnost. Rok 2005 toho byl důkazem, 2006 spíše dojezdem. Nástup nového roku ukazuje, že není všechno zlato, co se třpytí (popřípadě hází odlesk odlesku na bumpmapě vody ve stínu skrz HDR s přepáleným bloom efektem). Typickým příkladem budiž jinak slušný Dark Messiah of Might and Magic, který s VYPNUTÝMI efekty vypadá objektivně lépe, než se zapnutými. Pokud zapnete HDR, ve hře není polovina grafiky vůbec vidět.

Nextgen konzole spolu svádějí urputný souboj, překvapivě celkově vítězí s ročním náskokem XBOX 360 s perfektním poměrem cena / výkon, v závěsu je Nintendo Wii (s geniálním poměrem cena / zábavnost), které bych označil spolu s Nintendem DS za hit Vánoc 2006 a roku 2007, zatímco supervýkonná a drahá Playstation 3 je zatím dost v pozadí hlavně díky nešťastnému marketingu, cenové politice a špatnému načasování – v Evropě například oficiálně PS3 ještě vůbec není. Je to s podivem, neboť značka Playstation má ve světě velmi dobré jméno, PS2 jde ještě dnes nadračku (překonává ji pouze Wii a DS, co do počtu kusů), SONY přislíbila podporu ještě na další dva roky, což vzhledem k obsáhlému portfoliu her z ní dělá patrně nejlepší platformu všech dob (srovnatelné pouze s hitem NES v osmdesátých letech). PS3 má ale již nyní jisté, že úspěch nezopakuje. Změnily se pravidla, přibyla konkurence a zdá se, že toho SONY chtěla moc najednou a to se jí nevyplatilo. Ztrátová výroba, málo her, ostudný marketing. Vedle toho si Nintendo i Microsoft mnou ruce, ba co víc, mohou si je podat. Prognózy se vyplnily. Lidé vlastnící XBOX 360 si raději do páru koupili Wii, než PS3 – jak kvůli ceně tak kvůli nabídce her. Nemluvě o tom, že pro Austrálii se chystá pro launch pouhých 11 tisíc konzolí a to v ceně $800, tedy podstatně vyšší. Údajně tedy. Jestli tím chtějí kompenzovat svoji ztrátu nevím. Uvidíme, co Evropa.

A do toho fenomén MMORPG, který získal na síle. Co si budeme namlouvat, je to (již po několikáté) opět World of Warcraft, který diktuje jako nikdy předtím. Naprosto bezkonkurenčně nejsilněji zasahující do našich životů. Krom toho, že si lidé stále kvůli WoWu rozbíjejí hubu, jsme se dočkali také svatebních prstýnků ve stylu WoW a mimo jiné i datadisku Burning Crusade, který láme WoWem vytvořené rekordy. Drogová závislost je vedle toho hračkou pro malé děti. Ale není to jen WoW, aby bylo jasno. Hra Second Life se také dopracovala na špici zájmu v jiné cílové skupině. Brzičko vyjde Pán Prstenů Online a také Richard Garriot slibuje se svou Tabula Rasa hory doly. Těžko říci, jestli někdo WoW skutečně porazí, ale pevně věřím, že by někdo mohl srovnat krok. Pokusy jako D&D Online sice přinesly objektivně dost novinek a neotřelé nápady, přesto to nestačilo. Masivní reklama je to, co dnes totálně vládne světem. Je až skoro s podivem, jakou popularitu si zachovávají placené MMO hry, jako třeba Eve Online, které jde koncepčně zcela proti proudu. Mnoho MMO her zaniklo nebo přešlo do free režimu, mnoho jich bylo spuštěno a hromada jich čeká. Trh ještě není zcela nasycen a dokud nebude 7 miliard lidí hrát WoW, je tady stále šance na výdělek.

A mezitím jsme tady my. Ostřílení mazáci, kteří bastlí portál z dnešního hlediska dost minoritního žánru. Není to zas tak zlé. Díky žánru MMORPG, akčních RPG a japonských RPG je scéna celkem živá. Postupně se dočkáváme přesunu na konzole, které, jako vždy, na pár let, hrají prim, takže se dočkáváme multiplatformních RPG, které kupodivu dost často splňují i roleplay prvky a hlavně zábavnost. To v kombinaci s MMO hrami, jako třeba předvádí chystaný Two Worlds, slibuje nový vítr do tohoto žánru. Gothic 3 se tolik nepovedl (bohužel, ale patche situaci zlepšují), Oblivion ale splnil naše očekávání a Final Fantasy 12 společně s Rouge Galaxy totálně dokazují, že je i dneska možné udělat nové a zábavné hry. Takže máme velkou radost. O Twilight Princess nemluvě - a kdybychom se nedrželi žánru RPG, najdeme pro všechny platformy pár kusů titulů, pro které stojí za to dál hrát.

Trochu té statistiky:
Příspěvků v diskuzi : 8242
Reg. uživatelů : 4739
Her v databázi : 573
Recenzí : 227
Downloadů : 442
Her se screenshoty : 492 (13961)
Odkazů u her : 57
Novinek : 956
Průměrná denní návštěvnost: 300


Jak je vidět, držíme se našich slibů a plánů. Příspěvky v diskuzi patří zatím tedy stále především mně, ale komunita se trochu rozrostla a konečně přibylo docela slušné množství recenzí od našich návštěvníků. Jmenovitě bych pochválil zejména ZaYaCe, MATEEJe, Juniora, Ringa, Ghiro a samosebou sebe ;). Co se novinek týče, stále se něco děje, můj plán dělat jednu novinku denně je překročen – za 730 dnů provozu máme 956 novinek, což je 1,3 novinky denně, což je velmi slušný výsledek vzhledem k tomu, že to máme jako práci ve volném čase. Několik novinek vzniklo již také z klávesnic externistů a také jich dost vzniklo z iniciativy v diskuzním fóru – díky Geraltovi a Deshienovi. Do downloadů přibylo několik ISO imagů her, časem snad přibudou další. K tomu se váže také kritizovaná novinka a sice VIP status uživatelů. Chtěl bych ještě jednou apelovat na kritiky – vítejte do opravdického světa, kde skutečně není NIC zadarmo. Já, Drokk a hlavně Schwaab vkládáme do vytváření a provozu skutečné peníze, barevné papírky, které bychom jinak mohli směnit za aromatické uhlovodíky a zmatlat se do němoty každý druhý den, ale my je raději vložíme do tohoto portálu, protože věříme, že to někdo ocení. Nemluvím pak ani o investici časové, sledovat novinky a psát o nich není práce na tři minuty denně, které Vám slíbí Horst Fuchs v Teleshopingu ke zhubnutí, o recenzích nemluvě. Uploadovat stovky obrázků také není věc, kterou bych Vám přál a proto to dělám já. Je toho hodně a moc. A co za to chceme? Aby náš web sdružoval lidi, co jsou schopni pro RPG hry (a i RPGhry.cz) něco udělat, investovat svůj čas a um do sepsání recenze či pomáhání ostatním s problémy se spuštěním starších her. To je to, co jsme vždycky chtěli a vždy chtít budeme. Ano, je to krutý pohled do reality, že něco není zadarmo, když jiné weby… ano, jiné weby to mají jinak, výměnné sítě to také mají jinak, nikdo Vás nenutí sem chodit, my to máme TAKHLE. Ale jak vidno, nabízíme něco, co si jiní neumí sehnat jinak a ti se pak nejvíce rozčilují, ba i hanlivé slovo přihodí. Rád bych Vám něco vzkázal, i když to dělám nerad. Jakmile Vám bude šestnáct, najděte si práci, vydělejte si reálné peníze, přestaňte se schovávat mamce pod sukni a kupte si svoji první hru za plnou cenu. Nebo si zkuste jít do krámu, třeba do JRC, vzít si balík her a odejít bez placení. Nebo si zkuste v e-shopu objednat hry a hledat tlačítko „získat zdarma“. Jedna z těchto tří variant je skutečně reálná, až zjistíte která, přijďte k nám držkovat o politice softwaru zadarmo.

Do budoucna máme lepší a lepší plány. Shrnul bych to tak, že během roku 2007 dojde k dalšímu markantnímu redesignu webu, ale to nejen grafickému (i když to hlavně), ale také vnitřní struktura – dojde k rozdělení webu na sekce – PC hry, Playstation, Nintendo, XBOX, Amiga, minoritní systémy a podobně, které si uživatel bude moci nastavit jako výchozí a bude tak moci sledovat jen to, co jej zajímá. Díky tomu přibude bohatší dělení her na mnoho kategorií podle klíčových slov. S tím přibude i dokonalejší vyhledávání samozřejmě, stejně jako více nastavení v uživatelském profilu. Zdokonalíme RSS kanály, snad konečně spustíme to prokleté zasílání novinek. Také nové hry by měly přibýt, přecejen promlčecí lhůta deseti let je zase o rok příznivější, ale nějaký nástup CD imagí nečekejte, to zase není v našich silách, resp. hostingu. Blog by si také zasloužil více pozorností, začnu sem sypat starší články z jiných webů. A také bychom byli rádi, kdyby nám to nějakou i tu zlatku na provoz přineslo, možná formou placeného VIP nebo nějakého banneru za prachy, člověku se pak přecejen lépe pracuje. Takhle bych chtěl shrnout nadcházející rok 2007.

Závěrečné poděkování patří tradičně všem. Hlavně těm, kteří tuhle delší glosu přečetli až do konce. Nebudu jmenovat, však víte, o kom mluvím. Garda pomocníků budovatelů, které vídám dnes a denně v diskuzi, na webu a i v reálu. Děkuji Vám upřímně z celého srdce za podporu, gamesy a pivo, co nosíte ke mně na párty ;). A musím vypíchnout tradičně tři osoby. Moji žínku Rachel, která za ty roky získala celkem solidní podvědomí o žánru a hrách obecně, za to, že mi vyvěsila doma plakátky Final Fantasy 12 a Twilight Princess z vlastní iniciativy. Samozřejmě Schwaab, který si nejsem jistý, jestli tohle čte, ale za jeho bezbřehou toleranci si zaslouží medajli. A poslední, protože největší, dík Drokku. Velice se považuji toho, že ses na to za ty roky nevydělal a že, byť nepříliš viditelně, ale já to vidím, podporuješ projekt ze všech sil. Snad ty piva, Startky, Absinthy a další lihoviny hovoří za mne. Piedestal s pilíři, na kterých se tyčí originálky Dungeon Mastera, Wizardry 7, Albiona dalších pecek patří bez diskuze i Tobě. Smekám!

Tak to je vše. 15. února v cca 20:00 dosáhly RPGhry.CZ věku dvou let. Nechť se tak daří dál a dál.

Dave de Sade

Zpět na homepage Blogu

Musíte být zaregistrován a přihlášen abz jste mohl psát komentáře.

Komentářů (0)


Firefox 2 Přidej RPGhry.cz na Seznam AddThis Social Bookmark Button
© RPGhry.cz, Všechna práva vyhrazena | Kontakt: info@rpghry.cz
Doporučujeme: BezvaData.cz - váš server pro sdílení dat