Největší kolekce RPG ke stažení

Blog o RPG hrách

Udělejme si vlastní hru

2006-07-10 00:00:00

Dřevní hráči si jistě vybaví tu zasněnou dobu, kdy se jedna hra z kazeťáku nahrávala pět minut a pak jsme byli okouzleni na tu dobu fantastickou grafikou a nezřídka i hudbou. Nejeden z nás již tehdy zatoužil udělat si vlastní hru, plnou té báječné grafiky a hudby a nápadů. Nebylo to ale jednoduché. Sám jsem pod touto záminkou navštěvoval kurzy programování, kde jsme se učili BASIC (velmi primitivní programovací jazyk pro začátečníky, který je ale prakticky nutné znát pro pochopení programování jako takového). Výsledky byly nevalné. V BASICu šlo pracovat prakticky výhradně s textem, jakýkoliv o grafiku či zvuk končil u čar a pípání. Dost velké zklamání na rok 1990.

O několik let později jsem se na tom samém systému naučil základy opravdu profesionálního programovacího rozhraní – assembler, který je řekněme nejnižší komunikační formou mezi programátorem a počítačem. V něm se také dělaly prakticky všechny hry té doby. Práce s grafikou a zvukem se stala bližší předloze. Bohužel – jak množství programového kódu nabývalo, začal jsem se v něm ztrácet a tehdy jsem poprvé pochopil, jakou úctu si zaslouží programátoři, kteří nejenže nacpali do směšné paměti pár kilobytů (přesněji 48 kB u Didaktika aka Spectra – Váš mobilní telefon či digitální hodinky disponují větší pamětí i výkonem) grafiku, hudbu, ale i samotnou hru. Nemluvě o prvních pokusech o trojrozměrnou grafiku a umělou inteligenci – byť třeba „jen“ šachovou. Tehdy jsem to vzdal na úrovni programátora na dobro.

O několik let později jsem se na PC dostal k prvním editorům na hry. Program, který sloužil přímo k tvorbě her. Šlo o editor na 2D hry, které se ovládaly ikonkami myší – tzv. adventury. Dneska je tento žánr bohužel prakticky mrtvý, ale v polovině 90tých let vedl prim. Editor sliboval možnost si nakreslit vlastní lokace, rozanimovat postavičky a napsat dialogy. Vrhl jsem se na to, ale výsledky nebyly dobré. Všechny moje sny se rozplývaly, jelikož jsem nebyl schopen ve svých třinácti letech poskládat dohromady funkční systém a ten pomocí omezených nástrojů realizovat. Tehdy jsem to na úrovni praktického game designéra vzdal na dobro.

O několik let později jsem se na PC dostal k editoru na hru Doom a ještě o něco později k editoru na hru Quake. Notoricky známé střílečky netřeba představovat. Jelikož jsem se tou dobou zabýval aktivně 3D grafikou pro architektonická studia, vyřádil jsem se v těchto editorech dost. Vznikaly komplikované prostředí plné obludných až surrealistických tvarů, do toho rozmisťoval nepřátele a zbraně, vlastní grafiku a hudbu. Docela dobře mi to šlo si myslím. Avšak problém – jakkoliv vypadaly úrovně her dobře, nešly hrát! Buď byly moc těžké nebo moc lehké nebo jinak nevyvážené nebo prostě nehratelné. Po mnoha marných (ale zajímavých!) pokusech jsem to na úrovni praktického level designéra vzdal na dobro.

O několik let přišel opět Microsoft a rozhodl se vyždímat peníze z toho mála svobodného software, co nám zbyl. Velcí hlavouni se rozhodli vytvořit XNA Studio Express, což má být programová platforma, na které lze vyrábět podomácku hry pro Windows Vista a pro XBOX 360. Avšak pozor – za používání programu budeme muset zaplatit 99 dolarů ročně, nemluvě o placení služby XBOX Live v případě, že budeme dělat hru pro tento systém. Hry se také nebudou distribuovat jen tak, ale pouze jako zdrojáky, které si po stažení budeme muset zkompilovat. Jistě tady bude ještě varianta XNA Studio Professional, která nebude tak omezená, ale zase dražší. Nejlepší tituly budeme moci prezentovat skrz službu XBOX Arcade Live a dokonce na nic něco málo vydělat. Samotná myšlenka v jádru věci chvályhodná, samotný fakt vydělat na práci lidí v jejich volném čase je celkem nechutná.

A to jsou přesně ty situace, kdy jsem strašně rád, že jsem gamedesignér teoretik. Vidět totiž nějakou vlastní hru, kde mi bude kancelářská sponka radit, jak dál, musel bych vypálit nějaký kostel.

Zpět na homepage Blogu

Musíte být zaregistrován a přihlášen abz jste mohl psát komentáře.

Komentářů (0)


Firefox 2 Přidej RPGhry.cz na Seznam AddThis Social Bookmark Button
© RPGhry.cz, Všechna práva vyhrazena | Kontakt: info@rpghry.cz
Doporučujeme: BezvaData.cz - váš server pro sdílení dat