Největší kolekce RPG ke stažení

Blog o RPG hrách

Hideo Kojima, Snatcher, Policenauts, Metal Gear Solid a trochu toho 3DO

2007-12-31 15:32:42

Jsem fanda Hideo Kojimy a chci dojet všechny jeho hry. MGS sérii mám za sebou, původní MG mi nejdou, ty neberu ;) (ale jednou je pokořím!), ale máme tady dvojici slavných a neznámých adventur. Jednak Snatcher a druhak Policenauts.

Snatcher je adventura cyberpunkového vyznění ne nepodobná Blade Runnerovi, ale trochu víc ujetá. Každopádně hlavní problém je, že hra vyšla na MSX a nějaké další obskurní systémy z japonska a jen v japonštině. Naštěstí existují dvě verze v angličtině, ovšem jen pro Mega CD. Z toho vyplývá jedna příjemná a jedna nepříjemná věc - příjemné je, že je hodně dialogů namluvených, nepříjemné je, že překlad je dost špatný, i když dabing sám o sobě je docela povedený. Další nevýhodou je absence titulků v nadabovaných sekvencích, což znamená, že hru nelze jet třeba v noci (vysvětlím dále) doma atd. Původní verze pro MSX se docela blbě shání, ale někde jsem stáhnul image disket - existuje pro ně neoficiální překlad, který ale svou kvalitou, co jsem testoval, převyšuje MegaCD verzi.



Emulátor MegaCD na PC doporučuji Fusion, bude potřeba ještě bios konzole ("us_scd1_9210.bin" - velikost 131 072 Bytes).


Intro hry z MegaCD verze myslím velice dobře ilustruje atmosféru hry.

Emulátory MegaCD resp. Genesis jsou na více platformách, takže jsem to rozjel na PSP bez jakýchkoliv problémů - jmenovitě emulátor PicoDrive. Vyjma výše zmíněného biosu není třeba nic. Ovšem jak jsem se zmínil, je trochu hloupé, že namluvené sekvence nejsou otitulkované - na cestách nemívám sluchátka a doma v posteli, když žena spí, tak je to dementní. Ale jde to a to je podstatné.


Takto nějak vypadají akční mezihry. Kurzorem nastavujete směr a tlačítkem střílíte. Bacha na civilisty...



Existuje také SD Snatcher neboli Super Deform čili mutovanou variantou anime s obrovskejma hlavama. I pro něj existuje neoficiální lokalizace.


Ukázka Snatchera z intra. Zajímavostí je, že jejich zbraní je laser zabudovaný v dutině ústní. Smrtící francouzák dostává nový rozměr...



Samotná hra je klasická adventura, ovládanou z menu šipkami - klasické položky jako MOVE, LOOK, INVESTIGATE atd. Má fantastickou atmosféru, nápady a hlavně - po dlouhé době hra, kterou bych se nebál označit za dospěláckou. Nejde jenom o krev a jazyk, ale i všudypřítomný sexuální podtext, kdy hlavní hrdina si nebere servítky a ojíždí všechno, co se trochu hýbe. Tady je perlička, že femme fatale Snatchera je v japonské verzi pouze 14 let stará - v japonsku je to patrně běžný věk pro plození potomstva, leč aby nebyl hlavní hrdina obviněn z pedofilie, tak v US/EU verzi jí je již 18. Velice dobře pak funguje antielement ve formě chladnokrevného příručního robota (Metal Gear Mk2), který velmi vtipně komentuje vaše lidské počínání ne zrovna vybíravě.




Náplň hry je izolace Snatcherů po Blade Runnerovsku - takže návštěvy lokací, vyslýchání, testování osob a jednoduché akční pasáže. Snatcher je totiž biorobot, který umí přečíst mysl cíle, pak jej zabít, obléci si jeho kůži a vydávat se dále za něj. Hra disponuje bohatou historií od roku 1983 až po 2050, kterou si můžete, ale nemusíte, přečíst v hlavní databance. Já jsem se tam zasekl asi na hodinu a půl, když jsem si četl o scifi kultuře, sportech, událostech, medicíně, dobývání vesmíru a politice. Mimochodem hlavní hrdina ztratil paměť, takže je důvod si to projít i v jeho zájmu. Jo a ještě zajímavost - hra se odehrává na Zemi, kde na přelomu dvacátého a jednadvacátého století rusové nezvládli vývoj nového retroviru, který měl za následek vyhlazení Euroasie...



Samozřejmě člověku se naskýtá hlavní klišé, že samotný hlavní hrdina je Snatcher, ale jak jsem se zatím dopátral, nic tomu ani v nejmenším nenasvědčuje. Takže jsem zvědavej, co s tím Kojima dále udělá. Grafika hry je obyčejná, ale neurazí, vtipné dialogy, provázání z ostatními světy Kojimy, kvalitní hudba, není moc co vytknout.


Kojima se nebrání humoru za hranice hry. Například v jedné pasáži Vás hra nabádá, abyste si na televizi přidali zvuk. Samozřejmě tři kliknutí na to následuje ohlušující exploze, kdy hlavní hrdina málem přijde o sluch. Příruční robot to jen suše okomentuje "Neměl sis dávat tak nahlas televizi". Podobných věcí je ve hře hromada...



První dojem je rozhodně pozitivní, tak na 8/10. Ale těším se na to dál!


KDE JE MOJE PIVO?!



Oproti tomu Policenauts jsou trochu jinou kávou. Jde o nepřímé pokračování Snatchera, které pojednává o speciální jednotce policistů na již osídleném Marsu. Bohužel, hra vyšla pouze v japonštině a to pro PSX, Saturn a 3DO. Anglický release byl plánován, ale zrušen z neznámých důvodů. V roce 2002 se začalo pracovat na fandovském překladu, který se právě v těchto dnech finišuje a začátkem roku 2008 se plánuje uvolnění na web. To ve mně vzbudilo ještě větší touhu a začal jsem se po hře shánět.



Principielně se hra od Snatchera příliš neliší, opět jde o adventuru s mezihrami, se silným důrazem na příběh, postavy a dospěláckost. Hlavní posun je ale v technologickém zpracování, kdy jde o plnohodnotný interkaktivní film v anime ražení. Celá herní interakce se odehrává v animovaných lokacích, pěkně pomocí myšoidního kurzoru (ovšem myš u zmíněných konzolí není standard, takže pěkně navigace šipkami - v emulátoru jsem se tím ještě nezabýval), které jsou propojeny desítkami krátkých filmů, které mi atmosférou nejvíce připomínají slavný trhák Akira. Opravdu je to hra, u které jsem čučel s otevřenou hubou dokořán. Na Youtube najdete proč.



Co je hlavní problém - japonský release se prakticky nedá sehnat. Už jsem dal oficiální žádost na trackeru Black Cats (snad bude BRZY vyslyšen) - pro PSX verzi, ale jinak ani náhodou. Hra sice byla i na Saturnu a 3DO, ale patch, který přeloží ISO image CD do angličtiny bude s největší pravděpodobností vydán nejprve pro PSX, ale ostatní platformy budou přeloženy také, jenom čert ví kdy. Takže PSX verze se zatím shání.


Kompletní osazenstvo hry se skládá z dvacítky postav, které si prostě musíte zamilovat.



Proč se o hru zajímat? Říká vám něco jméno Meryl Silverburgh? Že ne? To je škoda! Jde totiž o jednu z hlavních vedlejších postav eposu Metal Gear Solid. Zejména v prvním díle hraje stěžejní roli a nyní se očekává její comeback v díle čtvrtém. Aha! Tušíte? Děj Snatchera začíná někde začátkem jednadvacátého století, stejně, jako MGS4. Že by MGS4 popisoval události, které vedly k vyhlazení euroasie? Liquid Snake resp. Revolver Ocelot operují v rusku a mají podobné choutky, to by sedělo. A co víc - bioroboti, Snatcheři - vzpomenete si určitě na videa z MGS4, kde chodí velcí bojoví roboti s biologickýma nohama? Že by předvoj propojení biotechnologie vedoucí ke vzniku Snatcherů? Přežití Liquid Snaka za každou cenu? A ještě dál - nevím přesně, v jakém roce se bude odehrávat MGS4, ale Policenauts jsou zasazení paralalně vedle Snatchera - vlastně o chvíli dřív - rok 2040. Tam vystupuje Meryl ve věku 24 let - což bohužel nekoresponduje s tím, že události v Shadow Moses se odehrávají v roce 2005 - to je Meryl asi tak 19 let (ne, nedivte se, japonci dělají s věkem žen neskutečné věci). V MGS4 jí bude odhadem tak 22-23. Takže to všechno by plus mínus mohlo sedět - po nějakém kryonickém spánku třeba. Jediné, co nesedí je katastrofa popisovaná ve Snatcherovi, která se odehrává v roce 1996 - tu bude muset Kojima posunout na rok přibližně 2035 - děj hry to nijak nemění, takže by to neměl být problém. Závěr tohoto odstavce je jasný. Kdo si chce doopravdy užít Kojimova génia, tak si prostě musí zahrát všechny jeho hry bez rozdílu žánru. Takže - proto hru prostě musím mít.


Ano, to je Meryl, poznali jste ji ;).



Ale řekl jsem si - do sbírky či do foroty - mrknu se po jiné verzi. A zadařilo se! Našel jsem perfektní stránky http://doperoms.com , kde jsou prakticky veškeré hry pro 3DO! Tam jsem si hru stáhl a pomocí emulátoru FreeDO (bios.rom je potřeba) jsem hru spustil a zkusil hrát v japonštině - z toho vyplývají zmíněné dojmy výše. Ne snad, že bych věděl, o co jde - než abych to četl na netu, počkám na angličtinu.



Mnojo, ale když už jsem měl emulátor a stránky s 3DO hrami, propadl jsem nostalgii. Určitě si všichni vzpomínáte na ty nadšené reklamy v Excaliburu nebo dokonce nějaké recenze a skvostně vypadající obrázky? Nezapomeňte, že 3DO mělo být revolucí, de facto první konzole, na které je CD-ROM, médium budoucnosti (na pár let ;) v základní výbavě, který se stal vlajkovou platformou pro hry jako Need for Speed, Gex nebo právě Policenauts. Pamatujete se i na krach po příchodu PSX a na velkohubá prohlášení ohledně M2 updatu? Velmi doporučuji si projít stručnou historii nejslibnějšíkonzolesnejsmutnějšímkoncemvšechdob - historicky poučné!



Takže krom dvou disků Policenauts postupně sosám další hry, o kterých jsem jen slýchával a nikde jinde si je nezahraju. První věc samo byly právě Need for Speed, protože ty si pamatuju, jak jsem je hrával občas v JRC na Národní, kde jednu dobu 3DO docela protěžovali. Byl jsem z toho unešen (1994-5) a říkal jsem si, že tohle moje Amiga nikdy nezvládne. Ty perfektní animačky před a po závodu! Hodně lidí hrálo jenom DOS rip a už nepřičuchla tomu vlivu FMV filmečků za každou cenu. Každopádně emulátor FreeDO obsahuje filtr obrazu, který udělá z LCD monitoru klasickou telku - úplně tady roním slzy, jak to hraju.

Ale 3DO toho má víc! Teď se mi stahuje Deathkeep, licencované wannebee RPG na bázi AD&D, které je nakonec povedenou doomovkou ála Heretic, jenom přecejen trochu více propracované. 3DO bylo také vychozí platformou pro hry jako Hell, Creature Shock, Gex, Daedalus Encounter, Lost Eden a další. Zejména pak Shockwave a Way of the Warrior, že? Prostě - je to píčovina, ale v oldgames klubu - proč ne.

A ještě z obecně zapomenutých her musím jmenovat Highlandera na Jagura. To jen tak trochu mimo.



A jdu spát.

Zpět na homepage Blogu

Musíte být zaregistrován a přihlášen abz jste mohl psát komentáře.

Komentářů (0)


Firefox 2 Přidej RPGhry.cz na Seznam AddThis Social Bookmark Button
© RPGhry.cz, Všechna práva vyhrazena | Kontakt: info@rpghry.cz
Doporučujeme: BezvaData.cz - váš server pro sdílení dat