Největší kolekce RPG ke stažení

Blog o RPG hrách

Já, Ultima

2008-02-05 11:46:42

Richard Garriot je možná Lord British, ale mnohem podstatnější je, že vytvořil hry, na které se bude ještě dlouho vzpomínat. Nemá smysl psát nějakou detailní historii této fantastické ságy, ale rád bych se k tomu vyjádřil čistě osobně, tak, jak jsem se k tomu chronologicky dostával.

První Ultima, ke které jsem se kdy dostal, byl Pagan. Tedy osmý díl. Ale nedostal jsem se k tomu přímo, ve své době to byla žhavá novinka a já neměl ještě počítač, tedy neměl jsem PC a vůbec – shánění her nebylo tak snadné, jako dnes, o ceně v obchode nemluvě (1994). Takže jsem jen slintal nad obrázky ve Score a říkal jsem si – TOHLE si musím zahrát. Ačkoliv jsem v té době o sérii Ultima jen čítával, nějak jsem si nedovedl představit, v čem by ty nevalně vypadající obrázky (Ultima 1-5 vypadají fakt slabě na začátek devadesátých let) mohly být výjimečné. To až Pagan ve mně vzbudil opravdový zájem.


Zásadní recenze ve Score od Cpt. Vlady. Škoda, že takhle dneska píše jen málo lidí (ehm ehm ;). Díky Lasice za scan! Klik pro čitelnou verzi.


Ten byl poprvé doopravdy naplněn o něco později, když se v roce 1995 na mém stole již ohřívala vlastní 386 (odpusť Amigo) a já obdařen hromadami disket od kamarádů jsem je prozkoumával, až jsem na to narazil. Ultima Underworld – The Stygian Abyss. A bylo zle. V tom nejlepším smyslu slova. Ačkoliv hra vypadá zcela jinak, než mnou vysněná Ultima 8, hře jsem propadl. Hra vyšla v roce 1992, ale já se k ní dostal později, tedy v době, kdy synonymum pro pohled z první osoby byl Doom. Tato hra na první pohled možná vypadala jako Doom, ale po sekundovém hraní bylo jasno. Tvrďácká chodbičkárna s na svou dobu atypickým ovládáním, která se nebála kombinovat prvky adventure, klasických dungeonů, realtime soubojů a hlavně fantastické atmosféry. Samozřejmě to byl ve skutečnosti celkem problém hrát nějak více, neboť kouzla skládané z run mi byly neznámé, manuály se v té době nevedly. Přesto jsem strávil v kobkách dobrou stovku hodin a propadl jsem kouzlu Ultim naprosto.


Kdyby mi někdo v roce 1992 ukázal tohle, tak bych se mu vysmál. A intro ze dvojky...


To ale bylo zatlučeno mnohem více, když jsem se dostal k druhému dílu. Ultima Underworld 2 – Labyrinth of Worlds. Jedna z nejkomplikovanějších her všech dob. Nápady sršící z každého rohu, vypilovaný příběh no a hlavně rozmanitost světů, na jejichž křižovatce se nacházíme. A hlavně – tato hra zaznamenala natolik velký úspěch, že se na jejích základech udělal System Shock. Takže v tom výsledku? Těžko říci, jestli existuje v moderních dějinách podstatnější hra, než je právě Ultima Underworld 2.


Naprostá dokonalost a ... a orgasmus...


Jednoho dne mne kamarád pozval, abychom si něco zahráli. To měl 486SX a bylo to samozřejmě dělo. Tehdy se to stalo. Tehdy jsem poprvé spatřil Pagan. Poprvé jsem si sroloval spacák. Poprvé jsem byl svědkem popravy na molu – jedna z nejlepších ingame animací všech dob! Poprvé jsem uchopil myš a poprvé jsem vedl Avatara svými myšlenkami tak, jak jsem si vždy představoval a snil od té zásadní recenze ve Score. Ano. Ano! To je ono! Neuvěřitelně dýchající prostředí, atmosféra a hromady detailů – tím si Pagan vysluhuje u mne jedno z nejlepších hodnocení, co se herního prožitku týče. Ne snad, že by tam nebyly chybky, to ne, ale dalo se s nimi žít. A pak, když jste poprvé zatoužili smočit čepel v dětské krvi… o tom se vám ani nesnilo!

Sen se naplnil. Putování za nakopáním zadku Guardianovi se protáhlo. Hra má podle mne velice vysokou obtížnost hlavně v soubojích, což opravoval oficiální patch přímo od Originu. Jelikož jsem v té době vlastnil jenom 4 MB RAM, hra byla neuvěřitelně pomalou a občas mi padala, ale vytrval jsem. Stálo to za to. Je to takový ten pocit, že hru musíte dohrát, ať chcete nebo nechcete. Takový ten pocit, když se vám chce hrozně spát, dokonce vypnete počítač a jdete si lehnout s kokrháním kohoutů… ale po deseti minutách převalování vstanete, uděláte si zatraceně silnou kávu a znovu zapínáte počítač. Jen málo her mne dotlačilo k takto nepřetržitému orgasmu. Paradoxně se musím pokárat, že samotného Guardiana jsem nikdy neporazil. Viděl, natípal screenshoty, chcípnul. Ale co, mám alespoň motivaci se ke hře vracet (samotnou popravdu v úvodu hry shlížím třikrát do týdne, to je jasné).


Tak takhle nějak to vypadá, takhle nějak vypadá peklo...


Pak se doba překlenula a já se stal majitelem mnohem výkonnějšího stroje. Ten s sebou přinesl proklaté Windows 98 a tím v podstatě konec DOSových klasik. Jenže tou dobou jsem se poprvé začal aktivně zabývat vytvářením databáze RPG her pro osobní účely (šlo de facto o kopii seznamu her ze stránek Dungeony.cz, ale s mými vlastními texty), tehdy nazávané Ultimate RPG Collection, ze kterých se později vyvinuly RPGhry.cz (jupí). A jak jsem ten seznam procházel, zjistil jsem, že mi uniklo hodně her a to například Ultima 7. To už jsem měl i 56k modem, takže jsem se na to vrchnul. A bylo opět zle.

Sága o dvou dílech a dvou datadiscích se totiž ukazuje jako nejpropracovanější Ultimou všech dob. Svoboda a možnosti využití a vyžití jsou jedním slovem ohromující. Hra osciluje mezi freelance RPG a adventurou, což je prostě skvělé spojení. Megalomansky pojatý svět, do kterého vpadáváme jako horký nůž do másla – tak to je pohlcující. Jen co si po ránu upeču chlebové placky a ulovím nějakou tu rybu k obědu, vydávám se po poušti, chráněný vlastnoručně vyrobenou čapkou, abych následně procházel rozsáhlé dungeony a bitkařil s jednotkami chaosu. A doprovázejí mne „staří známí“, i když pro mne to tehdy byli noví známí, hrajíce ságu retrospektivně, Iolo, Shamino…


Na tohle si hodně dlouho počkáte, já se toho třeba ani nedočkal. A klasická statistika...


Hladina detailu hraničí se šíleností. Téměř každý předmět se dá nějak využít, je jen na vás, jestli na to přijdete. Dialogové systémy, hromady textů! Výtečný systém vyzbrojování, vývoj postavy, dechberoucí příběh a hlavně tuny a tuny vedlejších úkolů. A spojte si to s „druhou sedmičkou“ – po incidentu Black Gate přichází vylodění na Serpent Isle a honba pokračuje. To vše ve světě Brittanie, dvěstě let po naší poslední návštěvě. V této hře jsem se totálně ztratil a to hlavně proto, že v té době byl již bez problémů sehnatelný speech pack, který v alternativním spouštěči jménem Exult dělá ze staré dobré DOSovky totální božárnu. Exult mimochodem existuje pro všechny možné platformy, nenechte si Ultimu 7 v žádném případě ujít! Budete jinak prokleti!


Jak jako "neměl bys všechno řešit násilím" - trochu pozdě, ne? Se uklidním pohledem do batohu.


Jak jsem naznačil výše – utekla dvě století od poslední návštěvy – a tou nemám na mysli nic menšího, než Ultimu 6. Ta byla také revoluční, ale takhle pozpátku to tak nevyzní. Jakožto zástupce starších her, nemá Ultima 6 výhled přes celou obrazovku, ale jde o první Ultimu ovládanou myší. Hra je ale oldschool v tom, že je neustále v tahovém režimu, což někomu vyhovuje a někomu ne. Také jde o poslední Ultimu, která byla vydána na Atari ST, Amigu a dokonce C64. Každopádně – hra není z dnešního hlediska příliš hratelná, ale jasně formuje Garriotovy myšlenky. Velký svobodný svět, základní dějová linie, parta, dialogy (s podporou ručně psaných témat k rozhovoru), vše tady funguje jak má. Přiznám se ale, že mne to po Ultimě 7 příliš nechytlo, což je pochopitelné. Není ale bez zajímavosti, že na identickém enginu vznikly ještě další dvě hry pod hlavičkou „Worlds of Ultima“ a sice Martian Dreams a Savage Empire. A perlička – Ultima 6 v enginu Dungeon Siege – najděte si „Ultima 6 Project“.


Znuděný hráč se za okamžik stane Avatarem. A pohled na věc - jako dá se to.


Ultima 5 je poslední Ultimou, která disponuje 3D dungeony. Huh? Jak je to možné? Ne, nelekejte se, jde samozřejmě o krokovací systém známý z Dungeon Mastera, či spíše z Wizardry, která byla časem vypuštěna, aby se dočkala inkarnace v Ultimách Underworld. Garriotova myšlenka byla od začátku hnaná spojením 2D venkovního světa a 3D dungeonů, s komplikovaností až na dřeň. Jakožto zástupce osmibitové éry (ač vyšla prakticky pro všechny platformy) se mu dostalo zasloužené pozornosti a hodnocení, určitě jde o nejlepší Ultimu bez podpory myši. A také jde o poslední Ultimu se souboji v extra arénách. Ano, vlastně tato Ultima je poslední, která nápadně připomíná japonské RPG – sice v relativně slabší grafice, ale je to tam. Bez zajímavosti ani není, že tato Ultima se dočkala fandovského remaku do enginu Dungeon Siege a to s podtitulem Lazarus.


Nadšená dobová recenze na Ultimu 5 (v němčině), hodnocení 95%, hmm... (klik pro detail).


Ultima 4 a 3 jsou prvními Ultimami, které bych považoval za zásadní z hlediska vzniku. Nabídly megalomanský svět Brittanie, sice více méně prázdný, ale obsahuje první vážnější zápletku a obecné pojetí. Samozřejmě – díky prostotě projevu je hra ve skutečnosti opravdu naivní, ale drží si hardcore prvky. Mnohem více záleží na stravování Avatara a i bitky jsou tady poměrně těžké. Graficky hovoříme o jednoduché černobílé spritovačce, podzemí tvořeny čárami ála první Wizardry. Každopádně jsou zde naprosté základy, jako topografie země či vládní soustava. Hry jsou ale spíše průměrné, leč na evropském kontinentu tou dobou naprosto nedostatkovým zbožím, takže nezapadly.


Anglická recenze na Ultimu 4 - opět s hodnocením nadprůměrným - 91%. Zajímavá je také grafická úprava stránky, to byly časy (klik pro detail).


První dva díly Ultimy jsou zajímavé hlavně tím, že jsou mnohem volnější, s nadsázkou a nelze je brát příliš vážně. Celý první díl je pohádka o zabití zlé čarodějky, abychom v díle druhém zabíjeli jejího syna (nebo naopak). Garriot se neomezoval, dělal hru pro sebe a známé. Udělal tedy svět, cestování časem, prolínání jeho fantazie s reálným světem (Kreml je výživný), vyřizuje si účty se svými protivníky v okolí (například vedoucí skautského tábora). Ke hrám bych si asi nikdy nesednul, kdyby nebylo retrorecenze v jednom z pozdějších Excaliburů, která mne celkem navnadila (text snad na osm stránek), takže jsem se trochu pověnoval klasice a musím říci, že s návodem se to dá hrát ;). Jinak si nedovedu představit, jak se nezabít v první místnosti.


Takto (bohužel) vypadá většina starých Ultim - skoro se na to nedá koukat. Ale zase se to dá relativně hrát.


A tím se blížíme k závěru mého povídání. Zbývá vypíchnout jen tři věci.

1) Ultima 0 neboli Akalabeth – předchůdce všeho s nevalnou kvalitou, ale zasloužená klasika (že je totálně nehratelná nevadí).
2) Ultima 9 – poslední regulerní díl ságy, který se nakonec místo předsevzetí udělat 3D Brittanii zvrhl v trochu jinoou mutaci Tomb Raidera.
3) Ultima Online – nejblíže pojmenovatelná jako Ultima 7 Online, jedna z nejstarších MMORPG vůbec, která se hraje aktivně dodnes, má nový grafický kabát a vůbec je to kvalitka, která si zaslouží vlastní text.



A takto dneska vypadá Ultima Online - zatraceně dobře!


Takže to je konec povídání o hrách, kde vám postavu generuje cikánka na základě vašich odpovědí a kde je Avatar vaší osobní inkarnací. A jestli vám sága unikla, a tím myslím zejména sedmičku a osmičku (potažmo online), tak se styďte a koukejte to napravit!


A tohle je důkaz toho, jak se "božský Andrew" trestuhodně seknul v Ultimě 7 - myslím, že si jeho osud byl dále pak jasný a spravedlivý...

Zpět na homepage Blogu

Musíte být zaregistrován a přihlášen abz jste mohl psát komentáře.

Article Comments:

says:

opět moc pěkně napsané

February 5, 2008 - 13:21

says:

Komentář! Jupí! ;)

February 5, 2008 - 14:4

says:

Fajn clanky, jen tak dal. Mimochodem, Ultimy me popravde receno trochu minuly, jedina ktera ve spojitosti se mnou stala za rec byla Ultima Online (viz. muj komentar k UO), nicmene takovy 7. a 8. dil me porad docela laka. Sedmicku jsem onehdy zprovoznil, ale emulace nebyla idealni a bylo to neuveritelne pomale, to same Ultimy Underworld, kde me mimochodem uplne maximalne nesedel interface, ovladani a celkove pojeti me znechutilo natolik, ze se k nim rozhodne nevratim. Mimochodem, kdyz uz tady skenujes clanky, tak by stalo za to najit stare preview na Ultimu 8 Pagan ve Score, kde Anastasov pise cituji \"po nemastnem neslanem 7. dilu\", aby po roce napsal o 7. dilu serii oslavnych clanku, kdyz si to mel konecne moznost zahrat.:0)

February 6, 2008 - 20:51

says:

Fajn clanky, jen tak dal. Mimochodem, Ultimy me popravde receno trochu minuly, jedina ktera ve spojitosti se mnou stala za rec byla Ultima Online (viz. muj komentar k UO), nicmene takovy 7. a 8. dil me porad docela laka. Sedmicku jsem onehdy zprovoznil, ale emulace nebyla idealni a bylo to neuveritelne pomale, to same Ultimy Underworld, kde me mimochodem uplne maximalne nesedel interface, ovladani a celkove pojeti me znechutilo natolik, ze se k nim rozhodne nevratim. Mimochodem, kdyz uz tady skenujes clanky, tak by stalo za to najit stare preview na Ultimu 8 Pagan ve Score, kde Anastasov pise cituji \"po nemastnem neslanem 7. dilu\", aby po roce napsal o 7. dilu serii oslavnych clanku, kdyz si to mel konecne moznost zahrat.:0)

February 6, 2008 - 20:52

says:

Články bohužel neskenuju osobně, německé a anglické recenze jsou z hol.abime.net a to ze Score mi naskenoval Lasice (díky). Ačkoliv zmíněný Andrewův komentář na vrub Ultimy 7 zní neuvěřitelně, bylo by tady vysvětlení - jednak každé víno zraje a druhak jsme byli mnohokrát svědky rivality mezi ním a ICEm. Když jeden hru miloval, druhej šel proti.

Rozhodně si stáhni Exult a Ultimu 7, je to jedna z nejlepších her pod sluncem.

February 7, 2008 - 9:1

says:

Pěkný, díky. Kdybych se v háku nestyděl, zamáčknul bych slzu. Dohrál jsem ve stejným pořadí.

February 8, 2008 - 10:21

says:

Jenom dotaz: Kdy se můžeme těšit na podobně pozitivní komentář k legendární sáze Diablo? ;-O

February 8, 2008 - 10:22

says:

Na Diablu se pracuje. Jsem zvědavej, co na to řeknete. Ale je to fakt série vulgarismů! ;)

February 9, 2008 - 13:51

says:

Jen aby se to nedotklo nějakého obdivovatele nejlepšího CRPG všech dob, hry, která bývá tak často citována (zobrazení ala Diablo, souboje ala Diablo, statistiky ala Diablo,inventář ala Diablo, generované dungeony ala Diablo)! :-O

February 11, 2008 - 8:13

says:

Sorry, to byla nemístná ironie. O některých věcech se nežertuje. Stačí, že už tě nasral Ringo.;o)

February 11, 2008 - 8:15

says:

Heimann: Hodnej. Ale že je Diablo blbě převedenej Angband, to už nikoho nezajímá ;).

February 11, 2008 - 10:5

says:

Koukam, ze to sem davesade jeste nedal, tak to udelam ja, kdyz uz sem si s tim dal tu praci. Zminovany preview na ultimu - http://img135.imageshack.us/img135/5949/img1xy2.jpg

February 17, 2008 - 14:21

says:

Koukam, ze to sem davesade jeste nedal, tak to udelam ja, kdyz uz sem si s tim dal tu praci. Zminovany preview na ultimu - http://img135.imageshack.us/img135/5949/img1xy2.jpg

February 17, 2008 - 14:22

says:

Koukam, ze to sem davesade jeste nedal, tak to udelam ja, kdyz uz sem si s tim dal tu praci. Zminovany preview na ultimu - http://img135.imageshack.us/img135/5949/img1xy2.jpg

February 17, 2008 - 14:22

says:

Moje chyba, dám to sem!

February 18, 2008 - 18:40

says:

Ultima 7 je nejlepsi RPG na PC vsech dob. K uplne bozske dokonalosti chybi jen trochu propracovanejsi boje, ktere spise byly delany jako povadla tresnicka na dortu do spise adventury odehravajici se v naprosto zivem a uveritelnem svete. Kdyz se na to tak zpetne divam, je Ultima 7 asi jedine PC RPG, ktere jsem citil jako svuj virtualni, ci dokonce paralelni svet uplne na 100%. Dokonce me hra uvedla zpusobem, ze jsem nabyl dojmu ze se vracim mezi sve stare zname pratele ktere znam uz leta letouci:-) Kazdopadne Ultima 7 ma nejlepsi skladbu pribehu a nejlepsi skladbu sveta. Dodnes jsem na PC pri ruznych exhibicich technickeho zpracovani nenarazil na nic uveritelnejsiho a kompaktnejusiho nez je Ultima 7. A ted k Andrewovi - pikantni na tom je, jak slozil o par cisel pozdeji reparat a prinesl rozsahlou recenzi s navodem na Ultimu 7 s ohodnocenim nejlepsi RPG vsech dob:-))) To co Andrew napsal v preview na Ultimu 8, z toho vylozene cisi neznalost predchozich dilu, mam dojem ze preklep byl uz v uvodnim rudem odstavci, protoze svet se nenazyva Brittanica, ale Brittanie. Takze aby nejak uvedl osmy dil, sluselo se zminit dil predchozi, ktere sly mimo nej, tak asi mel dojem ze byly o nicem. Nicmene musim uznat, ze se mi obcas taky stane ze udelam o hre rychlejsi soud nez mi poradne docvakne, jaka ta hra je ve skutecnosti. Nekdy proste neni nalada, no:-) Na recenzi a navodu na U7 od Andrewa je krasne videt, ze prvni kontakt s tou hrou byl prave v onom okamziku, byt hra mela uz nejaky ten rok na trhu odkrouceny. Ocividne mu tento titul ve sve dobe unikl. ale reparat slozil kralovsky, protoze prave jeho recenze me privedla ke koupi Ultimy 7:-)

February 27, 2008 - 12:45

says:

Jeste dodam, ze tenhle clanek tady jsem si precetl s jistou davkou zarlivosti, protoze k napsani clanku o mych nejoblibenejsich Ultime 7, UU1 a 2 jsem se dokopaval strasne dlouho a lenost me k tomu dodnes nepustila. Navic na genialni veci se strasne tezko hledaji slova. Spise to nekdy pojmu povidkovou formou, treba jak jsem hral Ultimu Underworld 1:-)

February 27, 2008 - 12:54

says:

nejak nemohu dohledat autora clanku, predpokladam ze Davesade:-)

February 27, 2008 - 12:55


Firefox 2 Přidej RPGhry.cz na Seznam AddThis Social Bookmark Button
© RPGhry.cz, Všechna práva vyhrazena | Kontakt: info@rpghry.cz
Doporučujeme: BezvaData.cz - váš server pro sdílení dat