Největší kolekce RPG ke stažení

Blog o RPG hrách

Diablo... Diablo my ass!

2008-03-04 12:11:42

Hodně lidí si mne zapamatovalo jako velkého odpůrce fenoménu zvaného Diablo. Mám k tomu své důvody, které jsem se v mnoha online i reálných debatách snažil vyložit na stůl a ačkoliv si myslím, že mnohdy jde o důvody objektivní, nikdy jsem nebyl zcela pochopen. Rozhodl jsem se proto sumarizovat zásadní myšlenky mého světonázoru tak, abych mohl případné zájemce o další debaty odkazovat do patřičných končin – tedy na tento článek.

Celou mou ódu bych mohl rozdělit na tři základní části. První bych pojmenoval asi „Diablo a RPG“ a druhou zřejmě „Diablo a dobrá hra“, přičemž třetí bude „Vliv Diabla na svět“. Jelikož se ale budou vzájemně prolínat, nelze jednotlivé hranice definovat přesně, takže omluvte odskakování od tématu k věcem přidruženým.

Je Diablo RPG?

Snadná odpověď by byla „NE“, ale buďme spravedliví. Podívejme se tedy na věc jinak. Co je Diablo?

Diablo je klon Rogue-like her. Vezměme si věci jako Rogue, Angband, Nethack nebo ADOM, přidejte aktuální grafické zpracování a vsaďte do realtime enginu. Dostanete Diablo se vším všudy. Tedy až na to, že v Diablu se na rozdíl od jakéhokoliv Rogue-like nedá dělat nic jiného, než kydlit příšery. Náhodně generované prostředí, náhodně generované předměty, nekonečné zástupy náhodně vygenerovaných příšer. To je Diablo. Hry Rogue typu se obecně považují za RPG. Je to dáno tím, že tyto hry přes své omezené prostředky umožňují hráči hraní nějaké role velkou měrou ovlivňovat činění ve hře. Můžeme hrát zlý i dobrý charakter, můžeme sledovat dění NPC v reakci na naše akce. Mnoho těchto her je vyvíjeno po mnoho let a přinášejí naprosto neuvěřitelný smysl pro detail. Nejde jenom o hladovění postavy, jak je dobrým zvykem u všech starších RPG, ale jde to dál – od poškozování jednotlivých částí těla, zbroje, zbraní až po reznutí kovových věcí, vliv počasí na hru a tak dále. Je toho moc. Tak toto Diablo nemá. Diablo má jenom kydlení příšer.

Samozřejmě pojem roleplaying je široký a pokud bychom si měli nalít čístého vína, máme tady mnoho tzv. japan RPG, které de facto jsou také jenom o kydlení příšer, když o herní náplni hovoříme. V japan RPG tím kydlením šoupeme příběh nebo řešíme questy. Tady je další zásadní rozdíl – Diablo nemá nic navíc. To je jeho hlavní problém a kupodivu také výhoda pro komerční úspěch.

Lidem se dostal do ruky titul, k jehož hraní je potřeba minimum inteligence, znalosti a dovednosti. Každý průměrně zručný klikotop dokáže hrát Diablo. A dokáže jej dokonce hrát dobře! Protože v Diablu neexistuje něco jako herní koncept. Je lhostejno, zda hrajete Diablo poprvé, podruhé, po sté nebo jste nikdy ŽÁDNOU počítačovou nehráli. Před Diablem jsou si všichni rovni. Frenetické klikání a náhodné odměny. Co na tom, že znáte Diablo jak své boty, tomu sousedovi-ňoumovi od vedle vypadly z prvního sudu unikátní boty, ale vám ne! Jak je to možné, když on hraje tuto hru poprvé? Inu, máte smůlu.

Je tohleto vůbec možné? Existuje nějaká jiná hra, která nerozlišuje kvalitu hraní a tvrdošíjně bude dávat náhodné odměny všem bez rozdílu zásluh? Každá, i ta nejstupidnější střílečka na automatech, má nějaký systém score, který odliší, zda hráč číslo 1 podal vyšší výkon, než hráč číslo 2 – byť oba klidně dokončili hru do zdárného konce – jeden z nich střílel lépe více příšer a má tedy vyšší pozici v HiScore tabulce! Ne tak Diablo – můžete jej hrát jak dlouho chcete a sebelépěji, ale nezaručuje to, že budete mít lepší odměny! Je to koncept postavený na hlavu. A možná právě proto je Diablo tak populární – umožní každému dementu, duševnímu invalidovi a kreténovi podávat stejně kvalitní výsledky, jako „profesionálnímu hráči“. Člověk mohl naposledy hrát Arkanoid, ale vidí pěknou grafiku, začne button mashing a hle! Pěkná sekerka to vypadla ze skřeta! Laciné, nespravedlivé, ale je to tak. Diablo je random generátor sraček, které mnozí nazývají „hrou“, až na to, že i koncept hry ET na Atari 2600 má více logiky (a příběhu a herních mechanismů), než Diablo. Co je to za hru, kde hraní nemá smysl? Hráč je zde degradován na klikota, kterého vlastně ani nebaví hrát, ale jen čeká, až se generátor náhodných čísel „umoudří“ a pošle mu náhodně vygenerovanou zbraň.

Problém je v tom, že kdyby byl ADOM a další jmenované osekané o aspekty dělající z nich RPG, bylo by to jenom ASCII Diablo. A všimněme si mimochodem, že neexistuje žádná rogue-like hra, která by stavěla jen na bitkách, protože za dvacet let existence rogue-like bylo VŠEM jasné, že taková hra je totální nesmysl. Všem, krom Blizzardu. Ono koncept náhodného generování má smysl. Má smysl při obrovských plochách v multiplayeru třeba. Ano, mluvím o takzvaných „MMORPG“. Tam to má svoje opodstatnění – při masovém nasazení hráčů je nutné udělat spravedlivý systém balancování, který se nedá zneužít jinak, než opakováním těch samých úkonů – což je už výkon hráče. Ale implementovat takovýto systém do single player hry? Představte si třeba World of Warcraft nebo Lineage 2, kde pobíháte sami! To je přece blbost!

Takže tímto jsme došli k jednoznačnému závěru. Diablo nemá výrazové prostředky pro roleplaying, čili nemůže být v principu RPG. Diablo je akční hra, ve které není ohled na schopnosti hráče, ta hra si žije sama pro sebe. Není to ani simulátor IL-2, není to šachový trenažer, není to ani střílečka – je to akční klikačka bez smyslu. Něco jako piškvorky. Ale ty mají smysl alespoň trochu.

Je Diablo dobrá hra?

Těžko říct. Ale začnu pěkně z ostra – jedna z věcí, která je u Diabla vyzdvihována, je atmosféra. Nad tím se musím minimálně pozastavit. Atmoféra se ve hře dá budovat několika způsoby, přičemž jediný, kde lze Diablu přiznat objektivní fakt, je grafika a obecně grafický design. Diablo má opravdu pěknou grafiku, efekty a design příšer a zbraní – a i většina animací se povedla (zrovna paradoxně hlavní hrdina mi přijde, že chodí s hovny promazanejma půlkama), můžeme takto mluvit i o zvucích a hudbě. Ano, Blizzard odvedli řemeslně skvělou práci, o tom se nebudu přít. A logicky z toho vyplyne, že ano, Diablo má po stránce audiovizuálního vjemu dobrou atmosféru. Je to všechno ale? A je to dost?

Dalším prvkem, jakým lze budovat atmosféru ve hře, je příběh, charaktery postav a jejich interakce. Tady je problém ten, že Diablo příběh nemá. Ach ano, akční hry nemívají příběh, to je pravda, ale čekal bych o něco málo více než jen „jdi zabít Diabla" (v datadisku Lord of Destruction se příběh rozšířil ještě o "je to hajzl“ - ale pozor, to už nezabíjíte Diabla!). Prostě na to, kolik bylo do hry bezesporu vloženo úsilí je to sakra málo. Přitom předchozí hry od Blizzardu disponovaly relativně slušnou story – Blackthorne jako pomsta zabitých rodičů (alespoň něco! Je to akční hra, tak proč ne?), Warcraft také tak (u RTS je story obvykle také plytká, ale Blizzardi alespoň vykradli Warhammer), takže neexistuje rozumný důvod, proč je storyboard Diabla v rozsahu jednoho, ne zrovna velkého políčka komixu. Ale nerozumných důvodů je tady mnoho. Souvisí to s pojetím hry jako takovým – nepřemýšlet. Když je hra založená na náhodných objektech a frenetickém klikání, tak proč zatěžovat hráče něčím komplikovanějším, než tři slova příběhu.

A jeden z hlavních prvků, kterým se dá velice dobře budovat atmosféra (a to jak u akčních her, tak u RPG) je náplň herních úkolů, což je velice úzce svázán level design. Tady Diablo absolutně nemá nic, co by mohlo nabídnout. Úkol ve hře je jediný – zabít Diabla, to je jasné. A jediná cesta, jak toho dosáhnout, je vyčištění hord pekelných. No dobře. Ale nedočkáme se prakticky žádného větvení nebo ani osvěžení, od začátku do konce je to to samé dokola. A není divu, se systémem, které Diablo činí Diablem, to je i nemožné. Náhodně generované levely. No ty vole!

Takhle – obecně si myslím, že náhodné generátory prostředí jsou zlo. To je jedna věc. Neznamená to ale, že je nemožné napsat algoritmus tak, aby vzniklo něco, co má hlavu a patu. Rozhodně to ale nelze dát do RPG! Jásně, už výše jsme si definovali, Diablo není a nemůže být RPG hrou, ale přesto sledujte tok mých myšlenek. Vzorová situace numero uno – kamarád se mi pochlubí, že získal nějaký unikátní meč. A já se ho zeptám – a co jsi pro to musel udělat? Splnit nějaký náročný quest? Najít tajnou chodbu v komplikované kobce? Ošoustat polomrtvou stařenu, jenž posledním dechem tajemství lokace meče vyzradila? Ne! Musel devadesátkrát za sebou zabít jednoho bosse, aby to z něj nakonec jednou vypadlo! Doprdele jakou to má logiku? Jaký to má smysl? Kupříkladu Chaos Engine – hra svou náplní k Diablu velmi podobná – akční hra z nadhledu (kde je teda oproti Diablu několik logických hádanek, ručně navržené levely, jakž takž příběh - když už). Člověk chodí, střílí, kydlí příšery a hle – dobrý hráč najde tajnou místnost! A tam máme lepší zbraně, zdravíčko a tak dále. Diablo? Škoda mluvit. Ta hra nemá NIC!

Ale je to krásný pocit. Patnáctiletý puberťák, nezkušený s ženami, přijde domů, vymačká pár beďarů a žene se hrát jedinou lásku v životě – Diablo za „sexy“ Rogue žínku. Vykydlí dvě patra, naexpí pár levelů a jde spát. Ráno se probudí, sype do školky a tam celou velkou přestávku diskutuje s přáteli o tom, jaká neuvěřitelná dobrodružství se mu ve hře přihodila při hledání magického meče +5. Tohle je přesně ten problém. Diablo je klasický představitel powerplay her, kde nejde o herní prožitek, ale o odhalení matematického vzorce, jehož pochopení vede k rychlejšímu boostu matematického vývoje charakteru – či spíše snůšky čísel. Abyste mne pochopili dobře, nemám nic proti powergamerům a hrám pro ně určených – koneckonců sám jsem si jimi prošel (Doom, Quake, Quake 3 Arena atd.), ale jsem proti tomu, aby powergames byly označovány přívlastky jako „dobrodružství“ nebo „epické“. Stejně tak jsem naopak proti hráčům, kteří hrají epické hry jako powerplay. Představte si Albion, Ambermoon nebo Dungeon Master 2, kde jediným smyslem je expování postaviček – vše ostatní je „nutné zlo“! O kolik se připraví hráč je nevyčíslitelné. U Diabla je to naopak. Vždyť toto není hra, ale trenažér klikání pro pokročilé! Jakmile se to pokusíte hrát trochu jinak, než jako powerplay, dopadnete jako já. Nasraní s vyděšeným výrazem v očích, kdy si máte chuť si sami obřezat penis / vagínu právě nalezenou rezavou břitvou. A jsme u poslední části povídání.

Diablo a vliv na svět

Byl obrovský. Silná marketingová kampaň a dobře zacílená skupina hráčů – postiženi byli skoro všichni. Nemusíme jít pro ránu daleko – Andrew ve své recenzi použil větu „RPG jako řemen, Blizzard jede“. Ještě že je tento heretik dávno ztracený, osobně bych mu vytrhl páteř. Jenom proto, že on podlehl, zavinil tak (a nebyl sám, to zase ne, Level měl dokonce Diablo na obálce časopisu!) otevřenou náruč českého pařanstva, která o to snadněji spadla do pasti. Je to jako opíchat děvku někde na E55 a po zjištění, že měla syfilis, ji doporučit ostatním, ať si ji koupí nebo alespoň zadarmo znásilní / vypálí. Těžko říct, jestli šlo o Andrewův nejkrutější žert v historii, ale spíše ne. Prostě vyměkl a ostatní vyměkli s ním a ti, co byli už měkcí, ti se přidali. Propadli lacinému pozlátku komerce, které kolikrát sami kritizovali. Smutná hrůza.

Nejhorší to bylo ve škole – kam jsem tou dobou chodil, když přišlo Diablo. Originálka šla z ruky do ruky (co si budeme nalhávat) a pařilo se jako o život. Jenže ejhle. Všichni mí kamarádi (až na Drokka samozřejmě, ten je jediný věrný!) hře totálně propadli, jenom já jsem ohrnul nos nad touto kupkou pozlaceného hnoje. Byl jsem za to kritizován a v podstatě vyloučen z jakékoliv kolektivní činnosti – s klukama se nedalo mluvit o ničem jiném. Naštěstí taková ta největší vlna pominula asi po měsíci, kdy byl ideální čas na diverzní akci. Ta spočívala přibližně v tom, že jsem pozval kamarády do hospody nebo na nějaký večírek – ideálně jsem byl k někomu pozván na párty s tím, že u někoho budu přespávat. A tento někdo se stal obětí mého očistného tance. Ten spočíval ve smazání sejvů Diabla, odinstalace hry, smazání záloh sejvů a poškrábání instalačního média. Pak následoval tichý odchod do noci. Dvakrát mi to vyšlo, dokonce jsem byl prakticky mimo podezření, neboť postižený měl hodně práce do školy a na Diablo i několik dnů nesáhl, takže mohl podezírat kohokoli, typicky sourozence. Ale potřetí jsem narazil a byla mi tak rozbita ústa, že bych vám to nepřál. Takže když mluvíme o vlivu, je to jasné – pro tuhle hru obětuju i rozbitou hubu, hlavně, aby zmizela z povrchu zemského!

Ale dost osobního povídání a podívejme se na herní trh jako takový – jak zabodovalo Diablo tady? Podle očekávání, velice dobře. Pokud chcete znát můj názor, tak krach videoher z roku 1983 se zopakoval v roce 1996 podruhé s podobnými následky (a potřetí se ho dočkáme každou chvílí podle mne, pokud toho nejsme svědky právě teď). Jsou k tomu dva důvody – 3Dfx a právě Diablo. Kombinace těchto dvou aspektů a sice líbivá akcelerovaná grafika + primitivní přístup ke hráči, jako masovému spotřebiteli, vytyčily směr trhu na dlouhá léta dopředu – vlastně dodnes. Nechme 3D akceleraci stranou a soustřeďme se na RPG po roce 1996, či spíše 1997 (kdy byly dokončeny projekty se startem před Diablem). Jmenovitě: Realms of Arkania 3, Daggerfall a Albion. To byly poslední tři RPG, která nebyla dotčena Diablem – mluvíme o roce 1996. Podíváme se ale o rok dále – 1997 (to bylo Diablo již vydáno celosvětově) – Fallout. Pro zajímavost – vyšel úděsný Battlespire, příšerný Lands of Lore 2 a dost průměrný Betrayal at Antara. 1998 – Fallout 2 a samozřejmě Baldur’s Gate. Jinak dost děsný Redguard, příšerný Descent to the Undermountain, směšný Dink Smallwood a nepříliš výrazný Might and Magic 6. A samozřejmě Diablo – Gold Edition. 1999 – Darkstone (jedna z prvních povedených mutací Diabla), Jagged Alliance 2 (s čímž prakticky zaniká studio Sir Tech), Planescape Torment (!), Revenant (další diablovka), Silver (mno) a perfektní System Shock 2 (také poslední hra od Irrational Games, která stála za to). 2000 – Baldur’s Gate 2 (tím prakticky končí produkce Black Isle Studios), Diablo 2 (!), Nox (diablovka), Vampire the Masquerade (snad poslední hra od Nihilistic Software, po výtečných Bloodlines v roce 2005 jsme se dočkali zavření Troika Games) a nic moc Wizards and Warriors. Mám pokračovat?

Víte, co je na tomto seznamu zajímavé? Jmenuji nejzásadnější hry konce dvacátého a začátku jednadvacátého století a co z něj vyplynulo? Že ti, kteří se pokusili dělat poctivé hry po Diablu, zkrachovali. Zatímco Diablo se těšilo druhému dílu, datadiskům a kterýkoliv blogger dá do nadpisu libovolého příspěvku „Diablo 3“ má rázem nejvyšší návštěvnost. Jasně, je to trhem – trh se změnil. Co se dá dělat. Ale snažil jsem se demonstrovat, že v tom má prsty právě Diablo (i když nutno přiznat, že 3D akcelerace v tom má ruce až po lokty). Demonstroval jsem to na úpadku RPG žánru a obecně her, kdy lačnost masového bulvárního obecenstva toužilo po více a více akce, takže vlastně odstřižený žánr „akční RPG“ se dostal do podvědomí jako „RPG“ – jediné pravé na světě. A z toho bliju, Milane!

Nemám problém s akčními RPG, baví mne, ale vytáčí mne do ruda hlášky typu „Nejlepší RPG je Diablo“ a podobně. Já nemůžu za to, že takovýto idiot ztratil stovky hodin života klikfestem. Já za to nemůžu! A opravňuje ho to kydat takové kraviny? Určitě ne! To je ta pointa. Když je někdo tak primitivní, přízemní a hloupý, ať si hraje Diablo, ať ho to baví, ať tleská ručkami při vygenerování čísílka 6, ech - tedy nalezení bájného kapesníku. Klidně, nevadí mi to. Ale proboha ať takový nesvéprávný primitiv nevykřikuje něco o kvalitách hry, když neví, o čem mluví. Ať drží hubu o tom, co je RPG hraní!

Co dneska vychází za hry s nálepkou RPG? Zrekapitulujme si to – Bioshock – údajně duchovní pokračovatel System Shocku 2. Je to dobrá hra (i když ocenění hra roku mi přijde trochu mimózní), ale s RPG nemá společného prakticky NIC. Oblivion – dobrá hra, hlavně, když se trochu omodovala, všechna čest, ale logických chyb jak máku a nechávat to dodělávat hráče-moddaře? Ostuda. Je to dobrá hra, ale k vrcholu má daleko – ale na druhou stranu se dá hovořit o RPG, všechna čest. Hellgate London – naproti tomu, že to je propadák, má jít o 3D náhodně generované Diablo. Bravo! Fallout 3 v přípravě – to jsem hodně zvědavej, kolik společného to bude mít s Falloutem. Fable – příjemná akční hra s prvky RPG, nedotažené do konce (uvidíme, co dvojka, na sex kašlu, chci stárnoucí okolí!). Gothic 3? Nehratelný. Neverwinter Nights? Jednička dobrá, dvojka prakticky propadák. Sacred? Silverfall? Nové Bard’s Tale? Titan's Quest? Restricted Area? Dungeon Siege? Space Siege? System Shock 3 v produkci EA od tvůrců Godfathera? V době, kdy se renomovaný magazín pustil do formulace, že God of War je akční hra s RPG prvky? PROJEHOVU!!!

A to je ten problém. Úpadek žánru – to je to, co mně na tom sere. Jak jste si všimli, držel jsem se po celou dobu zejména PC / západní produkce her, na které mohu demonstrovat, že na přelomu tisíciletí tady máme jen jedinou opravdu dobrou RPG hru, za kterou strčím koule do ohně. Jak asi tušíte, je to Witcher. Buďte tak laskavi a podívejte se na jmenované hry upřímně. Když už náhodou jde o něco jako RPG, je to dost až neskutečně odfláklé. Porovnejte to s jedinou RPG hrou od dob Baldur’s Gate 2. A na okamžik zapomeňte na japonskou produkci, mluvíme o principu – japonská produkce se nezměnila ani po jaderném útoku. A už jenom fakt, že jde o dost ojedinělý žánr, navíc „u nás“ nětěšící se takové pozornosti, těžko budeme hovořit o vlivu Diabla na tento podžánr.

Je tady ale ještě jedno hledisko, které fanoušci Diabla rádi předhazují. Tímto hlediskem je Battlenet, čili multiplayer. Diablo je v multiplayeru dobrou hrou. Ano, proč ne. Nesmíme ale zapomínat na to, že prakticky KAŽDÁ hra v multiplayeru získává desítky procent zábavnosti navíc! A je lhostejno, zda je to Doom, Diablo, Tetris nebo Formule 1. Každá hra je ve více hráčích o něčem jiném a je mnohem lepší. Ano, to je pravda. Rozhodně to tedy není nic nového, z čeho bych se měl posadit na zadek.

Na závěr bych si dovolil jen dvě věci. Za prvé – nechytejte mne za slovo. Například ve výčtu RPG z jednadvacátého století jsem opominul zmínit Wizardry 8. Mohl bych jej tam nyní dopsat, ale záměrně jej tady píši extra – ta hra, ačkoliv si o ní myslím v podstatě jen to nejlepší, byla komerčním propadákem. Stejně tak Icewind Dale - není to špatná hra, ale nějak se nezapsala asi tak, jak by si Black Isle přáli, proto o poslední hře od nich hovořím o Baldur's Gate 2. A byl jsem ještě upozorněn (a správně), že série Knights of the Old Republic splnila co měla - ano, dá se říci, že Obsidiani také drží RPG nad vodou (i když hlavně kvůli Lucas Arts resp. Star Wars, zmíněné Neverwinter Nights 2 se prostě moc nepovedly). Podobně tak určitě najdete další hry, které jsou klidně i zlatým fondem RPG. Ale nenajdete jediné opravdu poctivé RPG, které nebylo labutí písní či které bylo komerčně opravdu úspěšné, že by dokázalo žánr dostat zpátky. Jak říkám, je tady prakticky pouze Witcher, který měl výhodu nezávislého sponzorování – a i o jeho komerční úspěšnosti ještě nemáme přesné výsledky.

A za druhé – berte na vědomí, že tady celé tohle povídání je především legrace. Vždyť máme desítky dalších, podobně odporných her – proč se nezabývám jimi? Protože rytí do Diabla je největší legrace, sledovat zástupy tupíků, jak mi z principu bez jakékoliv argumentace odporují. Takže se mějte rádi a prosím vás – buďme tolerantní.

Zpět na homepage Blogu

Musíte být zaregistrován a přihlášen abz jste mohl psát komentáře.

Article Comments:

says:

Doom sa sice oproti Diablu neda porovnavat ale Diablo prinieslo iba jedno kedze hraci mali kopec casu mohli stravit u pocitaca cele dni, nehovoriac o tom, ze si nikdo nekupil originalku, keby ano to nadsenie co za svoje peniaze dostali by rychlo opadlo

March 4, 2008 - 13:23

says:

Doom sa sice oproti Diablu neda porovnavat ale Diablo prinieslo iba jedno kedze hraci mali kopec casu mohli stravit u pocitaca cele dni, nehovoriac o tom, ze si nikdo nekupil originalku, keby ano to nadsenie co za svoje peniaze dostali by rychlo opadlo

March 4, 2008 - 13:24

says:

kristova noho, teda jako cekala jsem vsechno mozne i nemozne, ale tohle bych asi sama nezverejnila, kdybych neco takoveho napsala. Diablo me chytlo ve sve prvni vlne take, ale nikdy jsem tuto hru nepovazovala za RPGcko. Rikam tomu sice akcni RPG ale questy stylem \"dojdi tamhle a zab tohle\" me moc neuspokojili^_~.
Ale jedna vec je videt, RPG jako zanr v dnesni dobe moc neprosperuje teda minimalne ne v Evrope a asi ani v Americe. Vsechno se ubira cestou 3d grafiky a akce (real-time). Kdyby aspon zustalo neco mezi planescape: tormentem a baldur\'s gate, ale jak slysim lidi okolo rikat...jsou to nudne hry s mnoho textu. (nekdy bych jim jednu vrazila).

March 4, 2008 - 14:8

says:

Děkuji ti náčelnice, že ses mne zastal ;))

Každopádně dodám ještě - dohrál jsem oba díly (bez datadisků), takže nemohu být obviněn prakticky z ničeho ;).

March 4, 2008 - 15:52

says:

Podepisuji se pod kazdicke pismenko tohoto clanku.

March 5, 2008 - 13:56

says:

mimochodem Dave, lepsi, promakanejsi a vtipnejsi clanek jsem od tebe jeste necetl. Ty minirecnenze od tebe co tu pises jsou oproti tomuhle totalni hadra. Takhle uz jsem se dlouho nezasmal, tomuhle clanku davam oceneni \"Andreje Anastasova\":-)

March 5, 2008 - 14:12

says:

no nevim, divim se ze tohle tema jeste nekoho zajima, ze neprekousl fakt, ze diablo 1&2 jsou prijemne, zabavne a rychle/znovuhratelne hry. nejsem zadny fanousek diabla, ale dily jsem jednou dohral a dobre se bavil, nicmene pozastavil bych se nad tim warcraftem a blackthornem. tyhle hry maji podobne klisovity pribeh a zjednoduseny herni system jako diablo, opravdu bych nepodeziral blizzard z nejakeho nadbihani hraci az od diabla. specialne na blackthorne jsem vzdycky rad vzpominal, ale po nedavnem znovu(do)hrani jsem byl docela zklaman, hra je po nekolika levelech neuveritelne repetivni a neprinasi uz vubec nic. nicmene se docela dobre hraje a to je asi to nejdulezitejsi. jinak ten powergaming me mnohem vic vadi u BG2, kde imho tvurci uz vubec neodhadli miru. nevadi me u podobne jednoduchych her jako diablo, vadi me u tech radobypribehovych, kde odvadi od deje a hra ztraci drajv.

March 5, 2008 - 15:54

says:

Díky Ringo, vážím si toho! ;)
(Ale ty minirecenze - jestli máš na mysli mou počáteční tvorbu, která zde zůstala z historických důvodů, tak tu mi už prosím nepředhazuj, já se už i tak dost stydím ;).

90210: Black Thorne byl o krytí vylepšenej Flashback s několika velice vtipnými prvky - ani náhodou bych jej neoznačil za nějakej masovej easy titul. Podobně tak Warcraft - ačkoliv jde o přemalovanou Dune 2 Warhammerem, neřekl bych, že udělali nějakou přístupnou sračku, ta hra měla úroveň, jen se prostě svezla.

March 5, 2008 - 16:4

says:

Obrezat penis a vaginu rezavou ziletkou - mno, myslim ze Andrew by pri cteni tohoto clanku hodne zarlil:-)

Ale k veci, Dave, kam bys zaradil Anachronox?

Mimochodem skoda ze ses treba neobevoval na diskusnim foru MAGEO v dobe, kdy jsem svadel nekonecny a zcela marny boj s Diablisty a dodnes tam mam i kvuli tomuhle hodne spatnou povest cloveka ktery apriori posuzuje intelekt cloveka dle toho, jakou hru hraje:-)

March 5, 2008 - 19:23

says:

Díky díky, rdím se ;).

Anachronox - je to výtečná hra s podivnými souboji, kde se mi líbí atmosféra, příběh a ujetost - a navíc to jede na mém oblíbeném Quake (2) enginu ;). Mně ta hra dostala, ale paradoxně musím říct, že jsem se z časových důvodů nedostal příliš daleko. Každopádně teď budu mít nové PC a je to jedna z her, která půjde na disk mezi prvními (hned po DM, Doomovi a Witcherovi ;).

A dal jsi link na magejo? ;)

March 6, 2008 - 7:37

says:

Davesade: Link jsem nedal, to je fakt. ale jeste pred onemi 4 ci 7 lety to ohledne RPG na MAGEU zilo a rekl bych ze to bylo forum hlavniho deni, ta kse prave divim ze jsi tam nebyl:-) A ja se tam marne snazil bojovat za stare dobre dungeony. Nad onim auditem jsem zlomil hul v momente, kdy se tam ozval hromadny potlesk nad kritikou Albionu.

March 6, 2008 - 19:35

says:

Jo aha, to je TAKTO dávno, to jsem ještě nebyl na mageju ;).

March 6, 2008 - 20:36

says:

necetl jsem to cele, ale je mi jasne ze tady zas nekdo nepochopil o cem tychle radoby pro debilky hry jsou a co jsou hry samo o sobe: ty by meli odreagovat, uvolnit, byt zabavne a nekdy ano i jednoduche, protoze proc po celodenim se otravovani v praci bych mel zapinat stejne debilni/ujetou hru? nevidim duvod,

a presne o tomhle Diablo je, oddechova akce ktera pekne vvypada a hraje u ni good muzika a proto je tak uspesna a

btw jestli si tu nedejboze nekdo z vas mysli ze takove hry hraji jen chudacci, debilci apod, tak se proberte, odreagovat potrebuje kazdy a holt nekomu se libi takovy styl hrani, jinemu jiny a nemyslim si ze by na to mel vliv intelekt dane osoby

jinak osobne se divim ze se nesnazis jeste spravovat si sveje nadego tim ze bys tu zacal hanit wow, to je to same v blede modrem jen uz je to hodne online :P


na tento koment reaguju protoze me vytaci omezenci jako je autor tohoto clanku kteri resi uplne picoviny ktere jsou absolutne nedulezite a nepodstatne a snazi se je cpat vsem ostatnim do hlavy, protoze si asi mysli ze on je ten nej king co sezral vsechen rozum,

to same jak debilci co kritizuji jednoduche ale uspesne filmy jako je treba kamenak apod

meli byste pochopit ze nekdo bere hry / filmy / knihy umelecky/vedecky a jini zas protoze se chteji uvolnit /odreagovat/ bavit takze to pls nikomu necpi a kecy typu tato hra je pic*vina a proto je za potrebi ji znicit i kdyz mam dostat pres hubu podle me ukazuji jen tvou omezenost

March 6, 2008 - 23:55

says:

jinak pokud bych mel brat nejakou firmu jako upadek herniho prumyslu tak to vezmu komplexne ne jen na rpg hrach, protoze krom MMORPG ted jedou hlavny hry od EA typu fifa, NFS etc, ktere dokonce nemaji ani poradne inovace a vydavaji se kazdy rok dokola to same a vsici si to kupuji jak magori, ale at je to tak nebo ne, muzeme to zavrhnout ale proste to je vse, nemuzes nekomu narizovat co ma hrat a co ne protoze tohle ti prijde jako upadek kdezto dalsim x-set/tisicum/milionum lidi ne

March 7, 2008 - 0:1

says:

a at si tu rika kdo chce , kazda hra je nudna po case jen u nektere to je po dohrati, jine jen to spustite, jinou hrajete vicekrat dokud nezjistite ze vlastne delate porad to same dokola at tam jsou nahode generovani ci ne jen jde o ze kazdeho bavi neco jine a hl jinak dlouho

March 7, 2008 - 0:9

says:

A hele, další kousek do sbírky! ;)

March 7, 2008 - 7:25

says:

BRANMARKMON: muze se ti to nelibit, ale Diablo je skutecne urcene pro debilky, protoze tech je vetsina a tak je to kseft jak blazen. Delat hry jen pro intelektualy, to uz se trh davno naucil nedelat, protoze zisk je pak mizivy. To ze se na hrach pro debilky svezou i inteligentnejsi lidi v ramci odreagovacky je druha vec. Problem je ,ze jaksi krom odreagovacek a zaroven her pro debilky toho na PC hernim trhu uz moc nezbylo. A o tom to cele je. Co se tyce kritiky prizemnich dilek pod zaminkou ze jde o odreagovacku, s tim si dovolim polemizovat. Nejsem nejaky intelektual a clovek ktery tvrdi, ze se kouka na dokumenty na CT, chran buh. Nicmene Kamenak a spol. to uz je skutecne zabavne\"kulturni\" zumpa, u ktere se snad ani odreagovat nelze. To jsou veci skutecne urceny pro bezmozky, kteri prijdou domu z sichty, otevrou lahvace a chteji seu neceho jen tak z peziru smat, jedno cemu. To uz by mozna bylo intelektualnejsi si zapalit travu.

March 7, 2008 - 9:39

says:

To je ale hrozný článek. :-)
U diabla byl příběh, ale nebyl dobrý. A do jisté míry si před diablem ani nejsou všichni rovni. Samotné hraní tak nemusí vypadat, ale plánování skillů u dvojky je docela matematika. Člověk musí vědět, že na obtížnost hell se vyskytují příšery imunní na magie či dokonce physical immune potvůrky. Minimálně tedy před započetím samotného hraní má hráč co plánovat (pokud plánuje hrát delší dobu). I pak se snaží najít vhodné kombinace run, předmětů atp. Jsou tam vždy uvedena procenta a tak se opět počítá. O tomhle počítání koneckonců powergaming je.
Je to sice dost blbárna (a plánování postavy je vlastně lepší než samotné hraní), ale minimálně ta procenta musíš umět počítat. ;-)
Btw to, že si mazal lidem savy z Diabla II mě dost pobavilo. Snad je to jen vtip. Jináč by sis těch pár přes hubu asi i zasloužil. Ne kvůli diablu, ale kvůli tomu, že do cizích věcí se neleze.
Rovněž bych se znovu ohradil proti tomu nesmyslu, že Diablo znamená krach RPG žánru. RPG vycházelo vždy max. pár do roka a pár jich stále vychází. Pravda, často to jsou jen tupé mlátičky jako třebas Wizardry VIII bo Dungeon Lords. Ale ony tyhle hry nikdy nebyly jiné...
Btw NwN 2 (hlavně s datadiskem) je o mnoho povedenější než ta diablovka, kterou byl první díl.
Vzato kol kolem alespoň vím, co od Diabla čekat. Podle mě je zase neuvěřitelná pakárna Fable a hle, jaký měl (pro mě nepochopitelný) úspěch.

March 7, 2008 - 12:21

says:

JAB: Wizardry 8 a tupa mlaticka??? Lol lol lol, ze pro tebe neni Diablo jen odych, ale komplikovana naslapana RPG parba?:-)))

March 7, 2008 - 13:13

says:

Ringo: \"Komplikovana naslapana RPG parba\" je pro mě Planescape Torment. Což je pro tebe hra o kohoutkovi a slepičce. ;-)

March 7, 2008 - 13:22

says:

Mně teda nejvíc pobavil \"úspěšný Kameňák\", za to si zaslouží cenu Zlaté Slepice ;).

Ringo: Tráva je náhodou fajn ;).

JAB: Mazání sejvů je samozřejmě legrace, ale vyhrožoval jsem tím párkrát v opilosti a přes hubu jsem dostal z jiného důvodu (močení na veřejnosti). Ale na to Wiz8 bacha! ;)

March 7, 2008 - 13:42

says:

JAB: pro me namakane komplikovane PC RPG je Wizardry 7, Ultima Underworld, Ultima 7, Dark Sun, Albion.

March 7, 2008 - 15:55

says:

jeste kdyz to tu tak mistrnehodnotite, kam radite gothic to by me zajimalo

proste kazda hra ma neco do sebe a diablo je zrovna hra ktera ma do sebe tu jednoduchost (az budu chtit premyslet zahraju si nejakou adventuru, kde ma vetsinou kdejaka bezvyznamna picovina nejaky vyznam ) akcnost, celekm i prehlednost ,atmosferu

ja osobne nesnasim treba hry typu BG, pro me uboha trapna pomala nudna kktina , kde radsi dali moznost pauzy pri boji

ja hraju hry co me zaujmou bavi a nevim proc bych u nich mel resit jestli je pro debilky nebo ne? tohle mi prijde jako intelektualni omezenost a pak kdyz tu jesto takoy tydyt napise ze pres hubu dostal za moceni na verejnosti tak osobne sem rad ze se nepovazuji za intelektuala a dale se u me potvrzuje moje dosavadni zkusenost ze takovi lide jsou jen namysleni curaci, kteri aby se o nich vubec vedelo ze existuji, tak pisou podobny \"kritiky\" kde cpou lidem sve egohonicske nazory jak oni jsou gosu a kazdy kdo si mysli, ze tohle neni debilita, jak rikaji, jsou prave ti debilove

to je to same jak u sportu, jeste byste meli teda napsat ze je sport pro debilky a basket treba ne a ze fotbal kurvi ostatni sporty co prisli po nem a nakonec poskodil i ty co byli pred nim

March 7, 2008 - 18:30

says:

BranMakMon: ber te nclanek s nadsazkou, ma spoustu vtipu, spoustu nadsazky, spoustu prehaneni, ale nechybi mu fakticky podklad. Mozna te odradi emoce kterymi jsou tytofakta prednaseny, ale zkus nad tim kapku popremyslet. Proc hrat Diablo? Proc donekonecna klikat jak z prominutim kokot? Me to pripada jak jedna hra na atarku, kde ojizdel smoula smloulinku a cim rychleji jsi kvedlal joystickem, tim rychlejsi byla frekvence zasunu. Diablo je v podstate totez. Misto frekvence zasunu nahanis cisla. Proste hra pro bezmozky. A kdyz to takhle nekdo napise, neznamena to, ze je bezmozek kazdy kdo na hru sahne. Jenom je treba si uvedomit, ze proste hrajes hru pro bezmozky. Jsem dalek jakehosi volani po intelektualnosti, protoze to mnohdy je skutecne blbost schovavanaza intelektualni kecy jak pises, ale myslim zetento clanek nema tu ambici, uz jen diky vetam obrezat si penis/vaginu rezavou ziletkou, nad cimz jsem se po dlouhe dobe zase nad tistenym textem rezal smichy. Co se tyce BG, take nemam rad infinity hry a mam 100 chuti napsat obdobny clanek jako tadyhle Dave, akorat na infinity hry. Ale nemam asi tolik odvahy jako Dave:-) sel bych uz prilis proti proudu. Ale musim rici ze ta pauza v soubojich je to jedine, co cinilo tu hranici mezi RPG a diablem aproto jsem BGa IWD dohral. Jinak jsem vyznavacem ryze tahovyh ci ATB soubojovych systemu. Nemam rad klikandu, ktera veskere premysleni hrace odsune do roviny - koukej a doufej ze ta skrumaz dopadne dobre pro tebe. Obcas zasahni a dej heal kdyz nekdo ocividne chipa.

March 7, 2008 - 20:1

says:

No potes panbu :D No tak Vam poviem, ze som Diablo 1 aj 2 hral ako single aj multiplayer spolu s datadiskami a je to skvela odreagovavacka (o RPG sa samozrejme neda hovorit ani nahodou). Vyborne som sa pri nich bavil a komu sa to nepaci, nech si trhne. Ale nic viac. Ziadne slzicky v ockach ako pri outre Ambermoonu ziadne skakanie po izbe ako pri outre Isharu 1, proste uvolnenie sa po tazkom dni v praci. (Len) na to je Diablo dokonale.

March 8, 2008 - 9:31

says:

ringo hral jsi nekdy wow?

ta hra je vlaste to same a neni, diablo byl pro me oddech, zabiti casu, wow to uz je vlastne samo o soe vlasti svet zivot a taky to je jen o mlaceni bez pauz etc ale o tom to je, o reakci, odhadu, postrehu, predvidani proste skillu

diablo tohle rekneme moc nema ale je to takovy zaklad hl teto hry

March 8, 2008 - 20:9

says:

WOW jsem nehral a ani bych nechtel

March 9, 2008 - 9:18

says:

2Dave: Když jsem začal číst, bál jsem se, že to bude \"politicky korektní\", ale jak ses postupně dostával do varu, četlo se to líp a líp. Souhlasím s tebou, že Diablo je jedním z důvodů toho, že \"svět (RPG) se změnil\". Ale věřím, že nás čeká renesance. Že někde buší do klávesnice politý pivem génius typu Garriot a dělá na svým Akalabethu, po kterým bude následovat nová Ultima. --- Good work, thanx!

March 12, 2008 - 13:22

says:

2BranMakMorn: Sorry, ale fakt mi vadá tohle typicky český navážení se do intelektuálů. Vyznačuje se totiž
vždycky stejnejma znakama: 1./ Kritik intelektuálů se dovolává davu, něco jako \"chlapi, že mám pravdu?\". Ví,
že vždycky najde dost spřízněných duší, protože \"matka pitomců je stále těhotná\", jak někdo řek. 2./ Kritik
intelektuálů trpí komplexem méněcennosti. Přesahují ho svým duševním obzorem, a proto jsou špatní. Kolikrát
už jsme tu měli omezence urážející hlavy sochám? Atd. Nechce se mi to tu vypisovat. Za sebe můžu říct, že spousta
těch hroznejch intelektuálů dost zásadně vytvářela moje postoje v životě, a nemyslím si, že bych ptoto byl
horší než ty. Jmenovat je nebudu, protože pochybuju, že při svým přístupu znáš jiný jména než ty, který
ti servíruje teleshopingovej mainstream. Koneckonců tvoje formulace \"někdo bere filmy umělecky/ vědecky\" mluví
sama za sebe. Obdivuju Ringa, že s tebou má takovou trpělivost. A myslím, že chápu i to, co vyplývá z Daveovy
recenze - že totiž naštěstí existujou i RPGčka, který se svojí komplexností, zpracováním atd. můžou měřit
s nejlepšíma intelektuálníma výkonama. Stačí jmenovat Ultimu 7. Ale tu ty jsi asi nedohrál.

March 12, 2008 - 13:41

says:

Jde o prachy. Hry už nedělají ti, co rádi hrají ale ti, co na tom chtí trhnout. Tomu odpovídá cílová skupina, snaha zjednodušovat, zatraktivnit, reklama a distributor(o tom ani nemluvit) . Už mnoho let sleduji skomíránání a herní úpadek, zejmena tohoto žánru. Pochopil jsem, že to jiné nebude. Co si budem povídat, ani online WoW neni nic jiného. Dal jsem si do provozu 486tku, je to už dnes problém. A první statický obrázek provázený sysntetickou hudbou třeba YOB, Ishar, Wizardry VII, LoL 1, nebo Arkanie 2 má v sobě více atmosféry a chytrosti než dnešní \"ale opravdu graficky krásné\" sračky. Mimochodem se zde někdo zmínil o Anachronoxu. Není ujetý, je prostě vynikající, ale těžko ho uklikáš, takže jaksi se jen tak mihnul dějinami.

March 30, 2008 - 12:41

says:

Necetl jsem cely clanek a uz vubec ne komentare. Uz k prvnim par radkum mam zasadni vyhrady, tak mi prijde ze vysvetlit ti jak to v Diablu opravdu je, by bylo asi tak 2x delsi nez tenhle clanek.

Zadna hra se nebude libit uplne vsem. To ze tobe se Diablo primo hnusi a pritom prinejmensim druhy dil na battlenetu hraje stovky tisic lidi a z toho nekolik desitek cechu, je docela na povazenou. Kdyz uz neberes Diablo jako zabavnou hru, tak si uvedom ze uz to ze prodali tolik kusu je uz vlasne svym zpusobem umeni.

D2 LoD sem na battlenetu hral pres dva roky. I po 2 letech neustaleho umirani na hardcore, kdy muj hrbitov postav cital pres 10 sorrcek 70+ me hra stale bavila a stale bavi.

Paradoxne posledni updaty hry a meho pocitace me donutily hru prestat hrat. Ono to rozliseni 800x600 na 17 palcovem monitoru opravdu nevypada dobre. Take potom co se zacalo za obycejny maphack banovat na battlenetu aby uvolnili servery a nakrmili tak roustouci bestii jmenem WoW. A tady je dalsi duvod proc jsem D2 hral, za ty dva roky jsem do nej krome Originalky neinvestoval ani korunu.

April 1, 2008 - 19:29

says:

JO ! :D

PS: já na Diablo nadával ve chvíli kdy vyšlo a o deset let později jsem ho už nadšeně pařil po několikáté, ale souhlasím s článkem (už jenom pro jeho zábavnost :)

April 3, 2008 - 7:13

says:

To je výborný. Přijde debil a řiká - sice jsem to nečetl, ale o Diablu bych napsal dvakrát tolik. Prosím, sem s tím! Jestli to někdo sepíše, tak to uveřejním ;).

April 9, 2008 - 7:27

says:

Vořeši nechápou úspěch diabla?
1. Příběh je promakaný a plně srovnatelný se starcraftem. to že vy hlupáčci ten příběh můžete pouze číst, je proto aby byl ten příběh poutavý. Hra musí být v takovém případě prostě lineární.
2. Klikačka - první Diablo zase taková klikačka nebyla, protože zvyšování schopností bylo limitováno. D2 sice klikačka je, ale ono na ten singleplayer D2 určeno moc není. D2 je hlavně o battlenetu. A to že takoví čeští lůzři jako vy neměli v době D2 na solidní internet je váš průser.
Díky tomu, že D2 byla klikačka, bylo možné během 2 týdnů hraní s patřičným štěstím vytvořit konkurenceschopnou postavu i dlouhodobým hráčům. To třeba v takovém etalonu MMORPG ultima online, když má někdo náskok půl roku, tak to prostě nedoženete nikdy(pokud si nedá dotyčný pauzu na půl roku).
3. D2 měl intuitivně zpracován systém boje, systém vylepšení a zbraně. Prostě jednolitost předmětů nahrazoval kvantitou variant. Ale to bylo ono. Když jste nalezli boty, věděli jste že dostanete nějaké AC, možná něco k stamina a se štěstím nějaký rezistenční bonus. Nic více nic méně.
4. Celkově je Diablo Plug and play hra. A o to jde, jestli jste takoví dementi, že si hrajete na Elfíky, orky trpaslíky a kdejakou havěť a trávíte hodiny simulací života nějaké podobné postavy, tak se jděte nahlásit Davidovi do Bohnic, páč jste schizofrenici a nejspíše závislé trosky.

D2 je jiná forma 3D střílečky. Tedy odreagovávačky. Máte možnost vyniknou nad kamarádem mírnou znalostí \"terénu\" (tedy znalostí všech fičurin D1/2), ale díky kvantám kvalitních webů lze tento rozdíl setřít. A pak najednou zjistíte, že máte šanci mnohem zkušenějšímu kamarádovi prdel nebo mu zdatně sekundovat při nakopávání prdele rohatce.
5) A o tom to je - neustále prohrávat totiž nikoho nebaví a když prohrajet na základě náodného výpočtu PC, no tak se trochu vzteknete, ale život jde dál...
6) a to je také důvod, proč je nastaveno získávání předmětů jak je nastaveno. Fakt, že zisk luku Windforce Hydra Bow z vás udělá obávaného nepřítele, vás žene do nekonečného opakování stereotypního D2. Protože to berete jako hru, ne jako afterlife!

Prostě Diablo byla přelomová hra a to už ji nikdo neodpáře. A srovnávat diablo s textovými RPG. no to jste teda všici Bolci Polívkové, no ni?!

April 17, 2008 - 3:36

says:

Pod tento článek bych se klidně podepsal.

Jako všechny hry od Blizzardu je Diablo vykradená sračka okleštěná o jakýkoliv kousek myšlení. Před Diablem byly RPG hry s bohatým příběhem, přemýšlením, člověk musel něco vymyslet, aby se dostal dál. Po Diablu se tohle všechno začalo ztrácet.

Naprosto stejný fenomén je sračka jménem WoW... o co jde? Je to kompletně vykradený Warhammer - včetně stylu grafiky a všeho. MMORPG před WoW byly o obtížnosti, něco získat trvalo dlouho, poměrně dlouho trvalo i naučit se danou hru ovládat. 30 ovládacích kláves bylo naprosto běžných a i tak se musely občas přepínat, aby člověk udělal všechno co potřebuje. WoW přineslo diablo-click-machine-TM do žánru MMORPG - tím jej otevřelo pro debily a Blizzardi na tom samozřejmě vydělali. Nicméně žánr MMORPG tím dostal pěkně na hubu a teď každý vývojář vytváří klony této sračky v naději, že se na tom napakuje.

Opravdu a upřímně se přiznávám, že nenávidím Blizzard za to, co provádějí v herním průmyslu za zvěrstva. Ať se vrhnou do jakéhokoliv žánru, tak ho kvalitativně stáhnou dolů do žumpy pro analfabety. Jenom doufám, že Blizzard nenapadne začít se srát do Adventur, to už bych pak DosBOX ani nevypínal.

Tímto se omlouvám za vulgaritu tohoto příspěvku, ale v případě Blizzardu se prostě neovládnu. Je to, jak opěvovat Hitlera, protože za jeho vlády byl v Německu pořádek.

April 18, 2008 - 12:49

says:

cernakus:
Jééé, ty jsi taky krásně mimo. Nejenže celou dobu obhajuješ Diablo 2 (o kterém je v článku sotva zmínka), ale navíc parádně ignoruješ fakt, že celou dobu Diablu přiříkávám obrovský vliv na svět (patrně jsi článek nečetl) a výborně se ztrapňuješ, považujíce ADOM či Angband za textové RPG. Jinak řečeno - další blbec ve frontě ;). Ale bavíš, tak pokračuj!

Holfy:
Dobře přísnej závěr ;).

April 19, 2008 - 11:23

says:

Pekne napisany clanok.

Suhlasim, s tym, ze kvalita RPG hier stagnuje avsak vinit z toho vyvojarov Blizzardu je podla mna scestne. Je to snad ich chyba, ze si ludia ich hry kupuju a ze sa ostatne firmy snazia napodobnit ich uspech?
Podla mna nie. Vysli s hrami, ktore maju atmosferu a pacia sa ludom.

Tvojmu clanku by som dal iny nadpis. Malo by to byt skor nieco ako: \"Stare dobre casy\"

May 15, 2008 - 6:8

says:

Pekne a vtipne napsane. Diablo je sra*ka. Hral jsem ji jednou a dohrano za 7 hodin a nikdy vice. S RPG hry nema co delat. Kdyby tomu dali nalepku hra na odreagovani, tak nic nereknu (kdo po praci sem tam nepotrebuje vykilit par priserek), ale rikat o tom, ze to je RPG? Nedej boze, nejlepsi RPG? Mnohem lepsi je pak Divine Divinity, kde jsou aspon smysluplne questiky a hra ma nejaky dej.

May 18, 2008 - 10:29

says:

Někdo by měl Tobě, Davesade, narvat zrezlou šupléru do zadečku a pořádně ti proměřit to tvoje ošoupané střívko.

- podepsán hráč Diabla a.k.a. debílek č. 9 875 412.

Respektuji tvoji nenávist (až bigotní bych řekl) k Diablu, jen ta argumentace je vážně naprosto v mimoni, asi jako tvoje pravá půlka květákového mozečku. Připadá mi, jako by jsi se v době Diabla (ve svých splepých očích zasažen šípem jeho debilnosti) přenesl časem do dnešní doby a po tom, co jsi si zahrál NHL 2008, okamžitě začal křičet do světa a smolit tento blábolovitý článek ve snaze dovršit svůj absolutně nepromyšlený fašistický plán, kterým je osvícení nás všech debílků, kteří hrajeme Diablo, nebo jsme jím spíše byli nakaženi - to je dramatičtejší. Příště si nastuduj historii RPG, jeho odnože a styly, než si zase vyklopíš na hlavu hromadu hnoje. Přeji hodně hnoje na tvůj blog, je ho třeba - pro růst kvalitního plevelu.

Zdraví tvoje děvka.

May 21, 2008 - 2:19

says:

2delosombres: Tak upřímné vylití srdéčka jsem ani nečekal, díky! Ale mimo záznam: že ty jsi článek vůbec nečetl? Protože se jaksi nevyjadřuješ ani krapítek k tématu, například v čem se mýlím a co bych měl dostudovat. Ale prosím, pokračuj, bavíš mně - hlavně to s tím NHL 2008! Lolíku ;).

May 29, 2008 - 17:31

says:

autorovi clanku >> ty magore hral jsi tu hru vubec? Placas tady naproste hovadiny, az to mozne neni.. boze do nebe volajici fakt .. kryple.

July 1, 2008 - 0:19

says:

ejdy: Ano debile, dohrál jsem oba díl ;). Jestli máš nějaké protiargumenty, sem s nimi! ;)

July 1, 2008 - 10:30

says:

Myslím, že Diablo splnilo Blizzard vše, co od něj očekávali, přimrazili hromadu PC spotřebitelů na dlouhou dobu na jejich židle před monitory. Komerce je v dnešním světě všude, nejen v muzice a jiných odvětví showbusynesu, hold se s tim musíme vyrovnat, sám jsem si na Diablu dost uletěl, ale po pravdě, když už to člověk zkouší za jinou postavu a hraje to celé už po několikáté dokola a ještě k tomu za všechny obtížnosti, je to všechno stále dokola, zabít a vyléčit, občas si zpříjemníte nudné chvilky u gamblingu, kde se vám při troše štěstí dostane pár věcí, které vám prodejem vrátí aspoň část zlatých za jejich nákup, ale jinak nic moc.
Jediné, co se této hře nedá odepřít, je skvělé odreagování, nejlépe po multiplayeru, kdy už musí probíhat určitá spolupráce, nebo \"vs battle\" kdy konečně můžete předvést výsledky celého snažení v Diablu a ukázat charakter vaší postavy přímo v akci s kombinací vašich nalezených věcí.
Jsem zvědav na Diablo 3, snad se tvůrci trochu zamyslí!!!

July 24, 2008 - 8:56

says:

Ale notak notak, vždyť je to docela pěkná originální rubačka jejíž těžiště neklesající křivky popularity je v multiplayeru krz int.net. Zaujimave je jak je to propojeno se singlem, to taky nebylo v te době k vidění. K čisté akci neni potřeba příběh, ten Blizzardi nikdy moc neuměli, teprve snad W3_FrozenThrone přináší trochu svěžejší vítr. Atmosféra je docela slušnou. Pěkně temné prostředí nabízí vcelku napínavé cupitání sem a tam. Každou chvíli na vás něco vybafne..a musí se zdrhat. Mačkat kydlíky na hojení ve správnej čas, mít vytrénovanej turboprst na myšítko... Grafika se moc povedla, vždy žasnu když se někomu povede rendr, kterej nepůsobí uplně sterilně.

Mě osobně to nevzalo, zkoušel sem to trochu hrát, ale pak jsem se vrátil k oblíbeným doomovkám. Rozhodně se ale musí nechat, že nápad okořenit čistou akci inventářem a statistikama byl dobrej. Rozhodně to dopadlo lépe než třeba Fallout Tactics.. Jedinej mínus mne přijde že to nemá autofire :-)
Navíc je to asi jediná hra od Blizzardu která nese více než jen stopy originality. V podstatě se jim podařilo definovat nový žánr ve hrách. Není to kopie ničeho i když vše již bylo někde viděno.
To, že se se o tom píše jako o rpg je spíše problém jisté vágnosti termínu, který si různí lidé můžou různě vyložit.

ps asi bych něco udělal s tim generátorem levelů a přeci jen bych alespoň jisté větší kusy levelů nechal předdělané, třeba jen ostrůvky v moři.

December 15, 2008 - 2:8

says:

Tento příspěvek je skoro celý pravda. Faktem je že Diablo 1 byla revoluce v herním průmyslu. Že Diablo nemá příběh tak to není ani zdaleka pravda příběhová linie jenom není zpracována do hry protože Diablo hra NENÍ Diablo příběh. Navážení do Blizzardu také není pěkné jelikož každý může dělat co chce a hlavně nikdo nemusel jít ve stopách Diabla ale všichni záviděli ten úspěch ikdyž krátkodobý a snažili se to napodobyt. Nepovedlo se to nikomu a tak se to snaží zdokonalit. WoW je a ještě dlouho bude NEJHARNĚJŠÍ MMORPG NA SVĚTĚ. Jste asi blázni nebo maniaci když chcete něco hrát klidně i přes 25 hodin. Neverwinter nights je dobrá hra ale hrát 13 hodin a dostat se do puly prvního datadisku a přitom posluchat 2 hlášky furt dokola a masově killovat potvory není to co hráči dnes chtějí. Blizzard se vydal určitým sice u mnoha lidí neoblíbeným směrem ale všichni byly tak blbý že šli za ním jelokož z toho směru cinkaly peníze. A vikradení Warhammeru nezlobtese na mne ale navážet se do Diabla a mluvit o něm jako o lineární klikačce a hrát warhammer kde se jen kiluje ve velkých bitkách je hnus a navíc Warcraft je co se příběhu týče tisíckrát lepší takže o vykrádání buďte ticho. Jestli berete příběh z Warhammeru např o Gotrekovy tak udělejte Gotreka bezejmenýho a člověka a máte Diablo bez blbých a nudných před kapitol. Navážet se do Fable je hnus jelikož Lion Head nemělo nikdy velký úspěch a Fable je nakoplo. Takže až nějakýho BLBEČKA napadne zas se navážet do Diabla a Warcraftu a do Blizzardu jako celku tak at si nejprve dá přes hubu a podíváse na celou věc ekonomicky a zjistí pravdu když si najde rozpočet Diabla a hry s vaším RPG sistémem. Dotyčný totiž zjistí že Diablo bylo oproti jiným hrám levné na vývoj a zároveň úspěšné. Takže pište tituly typu Blizzard a závistí ostatních jeho úspěchů. Zjistěte celou pravdu a pak kritizujte !!

September 17, 2009 - 15:1

says:

Kdysi jsem slyšel, že sledování internetových diskuzí je naprostá zhovadilost a ztráta času, ale polemika o Diablu je naprosto úžasná, a tak si i já dovolím přidat několik postřehů. Jen na okraj bych zmínil, že i když mohu s některými názory Davesade nesouhlasit, tak si jej velice vážím a za všechnu odvedenou práci zde mu děkuji.

Diablo II mám rád, a strávil jsem s ním nespočet hodin. Diablo je pro mne jediná hra, ve které se mohu cítit jako Howardův Barbar Conan- prostě vzít do rukou obrovskou obouruční sekeru a vše řešit hrubou silou, hlava, nehlava. Jednoduché, zábavné, na nejlehčí úroveň ji dohraje každý i poslepu, na úroveň Nightmare si pak člověk užívá propracovaného systému skilů a dovedností (ovšem na Hell je hra téměř nehratelná). Skvělé animace a variabilita nepřátel, skvělé zvuky a hudba - zejména umírajících nestvůr, propracovaný systém dovedností, a odměn (mnohdy velice neopodstatněných) za sebemenší úsilí, syndrom ještě jedno patro a jdu už vážně spát.
Diablo je perfektní představitel her po americku: Jednoduché, hratelné, přitahující masy lidí (a peněz), něco jako Hollywoodské blockbustery v multikině- profesionálně odvedené, dokonalé v každém detailu, nabízejí přesně to, co očekáváme. Perfekní zábava- ale RPG? To ať si odpoví každý po svém.

resumé: S Davesade souhlasím skoro ve všem, co napsal.....
A když si vzpomenu na ty smazané savy, tak musím přiznat, že si jej vážím i pro statečnost a odvahu.



Takže

January 6, 2010 - 21:21

says:

Diablo je jako onanie: rychlý, snadno uchopitelný a poskytující okamžité uspokojení.

February 16, 2010 - 19:37

says:

Člověče, rozčilovat se nad úspěšností Diabla (jakékkoliv hry, ať je tím myšleno cokoliv), je asi jako se rozčilovat nad volebním výsledkem ČSSD - lidi pouze dostali, co chtěli. Ti první zábavu za peníze, ti druzí vidinu vyšších sociálních dávek na úkor vlastního zadlužení. Prostě systém. To chce klid :-)

February 23, 2010 - 18:26

says:

Mno, tak já jsem díky Diablu přešel ze sci-fi na fantasy a ze strategii a akcí na RPG a dungeony, jak na PC tak stolní/deskové...
Takže já jen mohu Diablu poděkovat za to že je jaké je :)

February 11, 2011 - 8:36


Firefox 2 Přidej RPGhry.cz na Seznam AddThis Social Bookmark Button
© RPGhry.cz, Všechna práva vyhrazena | Kontakt: info@rpghry.cz
Doporučujeme: BezvaData.cz - váš server pro sdílení dat