Největší kolekce RPG ke stažení

Akademická diskuze o RPG a herních stylech - Diskuze

Mnohokrát jsme hráli nějaké hry a naše klasické škatulkování selhává. Jaké jsou atributy hry, aby byla prohlášena za RPG? Co ještě lze považovat za RPG a co ne? Je Quest for Glory spíše adventura? A co Jagged Alliance? Jak vzniklo skloubení zdánlivě neslučitelných pojmů jako je "akce" a "RPG"? A kam a proč zařadit tolik diskutované Diablo? Toto má být ryze odborná diskuze, takže osobní výpady si nechte stranou, svá tvrzení podpořte argumenty.
Vkládání příspěvků do diksuze je momentálně zakázáno.
Reagovat
gaf | 2007-07-13 19:59:55
davesade : Fíha, no jasně, teď už chápu, pro vlastně dungeonovky (no RPG teda spíš :) mají povětšinou míň logických hádanek.
Reagovat
wiskas | 2007-07-13 18:31:09
davesadě: jasně, v jRPG není žádný RP, ale kolem a kolem v kolika CRPG je roleplaying v původním papírovém slova smyslu - to jest rozhodování podle psychologie postavy. V omezené míře snad PS:T, možná trochu BG, jinak mě toho moc nenapadá.

Já bych definoval CRPG jako "Hra, která obsahuje souboje a dostatečný počet následujících prvků:
-hráč ovládá malou družinu postav
-schopnosti postavy jsou málo (nebo vůbec) závislé na fyzických schopnostech hráče
-schopnosti postavy se s časem a zkušenostmi vyvíjí
-herní situace je možné řešit několika způsoby
-ve hře jsou peníze, za které je možné kupovat nové věci
-je možné koupit, nebo jinak získat lepší zbraně a jiné vybavení
-hra obsahuje silnou příběhovou linku
-hra obsahuje interaktivní příběhovou linku
-další mě zatím nenapadjí, ale bude toho víc"
Reagovat
davesade | 2007-07-13 16:46:51
gaf : Já jsem ve svých úvahách nad definicí RPG šel na to od lesa. Co NENÍ RPG. Postavil jsem si dva žánry a porovnal jsem, jak tu samou situaci vyřeší gamedesigner, jenž má udělat a) adventuru, za b) střílečku a za c) rpg. Situace - zavřené dveře.

a) Postava / hráč musí pokecat s nějakým NPC, splnit nějaký mini úkol systémem kohoutek - slepička, vyřešit nějaký puzzle, což vede k nalezení klíče a tím pádem otevření dveří. Pouze tento jediný postup s minimálními odchylkami je správný a možný.

b) Hráč se musí prostřílet do lokality, kde je klíč, ten musí vzít a vrátit se ke dveřím. Je lhostejno, jestli vystřílí všechny protivníky, zda-li bude velmi zraněn či jak nepřítele obejde. Okořeněno mačkáním přepínačů či povinné zabití bosse. Pak se dveře otevřou.

c) hráč může dle charakteru své postavy dveře vypáčit, vyrazit, odčarovat, použít tajné tlačítko na otevření dveří nebo najít klíč, popřípadě jej od někoho koupit nebo získat za quest atd. Gamedesign nevymezuje jednoznačné řešení - stačí splnit podmínky otevření dveří, jenž mají definované vlastnosti (tedy jejich fyzická odolnost, magická odolnost, odolnost proti páčidlu - a také je definováno, za jakých podmínek se otevřou automaticky - klíč, tlačítko atd.).

Jinak řečeno - pokud v adventuře dostame za úkol zatížit nějakou plošinku, tak musíme najít a použít daný konkrétní předmět a ten na plošinku použít. V RPG je možné na plošinku položit cokoliv - a bude-li součet hmotnosti předmětů dostatečný, přepne se plošina do polohy "zapnuto".

Tohle je podle mne faktor, který vymezuje počítačové RPG. Dá se promítnout nejen do interakce s prostředím jako takovým, ale také s komunikaci s NPC, navázat na to psychologii, sociologii atd.

A jak jsme se bavili jinde s někým jiným - nextgenové enginy typu Crysis a podobně podle mne skrývají obrovský potenciál i pro rozvoj RPG žánru. Fyzikální interakce a její propracovanost dává do rukou hráči možnost řešit problémy způsobem sobě resp. postavě vlastním. Rychlá, ale slabá postava zvolí jiný způsob řešení problému než postava pomalá a slabá - jako u příkladu s otvíráním dveří. A nebude to otázka gamedesignu, ale čistě level designu reality. Hráč narazí na libovolné z mnoha dveří a podle situace zvolí řešení, aniž by se tím autor levelu musel zabývat - ten tam prostě vložil dveře adekvátní prostředí a lokalitě.

Kupodivu osobně stále hledám v sobě odvahu se zeptat, co je na japan RPG za Roleplay prvky. Podle mne to jsou adventury s bitkama...
Reagovat
davesade | 2007-07-13 16:34:28
Geralt : No já nechci tvrdit, že zrovna QfG je RPG, ale... no prostě mix adventury, RPG... ALe jak vidíš, QfG není v databázi, takže jej za ně nepovažuji. Každopádně o takovém Ókami vážně uvažuji, ono je to Zeldovina prostě.
Reagovat
Geralt | 2007-07-13 12:38:39
davesade - ja bych se s tebou fakt hadal, ze QfG JE RPG. Ale to uz jsme resili jinde ;)

gaf - no prace. RPG samo o sobe NENI vymezujici pojem. Je to jen obecne oznaceni typu zabavy ci jak to nazvat. Teprve kdyz tomu pridame nejaky privlastek (Japan RPG, Action RPG) dostavame jiz trochu lepe ohranicenou a definovatelnou oblast.

Nicmene obecne vnimani RPG je stale spjato s dungeony, u kterych to zacalo...
Reagovat
gaf | 2007-07-13 09:31:59
davesade : Když jsem teda dál dneska hledal, co jsou konkrétně RPG hry, přišel jsem na to, že název vystihuje něco jinýho než co má označovat. Jojo, máš naprostou pravdu, za roli hraje hráč v počítačový hře skoro kdekoliv.

Navrhoval bych pak něco jako APG (abilities-playing-game), protože u schopností je vývoj a zlepšování přirozený a právě tohle si myslim, že je hlavní zábavní prvek všech her, který se doteď označujou ( a označovat asi budou :) jako RPG nebo dungeon.

Úvod z wikipedie, docela pěkná definice:

RPG (zkratka z angl. Role playing game, česky nejčastěji překládané jako hra na hrdiny) je druh hry, kde hráči zaujímají role fiktivních postav (role-playing – hraní v roli), které si podle daných pravidel vytvoří a za které v samotné hře jednají.

Tak tady je vidět, jak se to "myslí" ale když člověk chvíli přemýšlí, přijde na to, že roleplay je teda vlastně skoro cokoliv. Jenom ten ustálený "pocitový" překlad přenesený od tvůrců tohohle názvu drží pohromadě určitý žánr. A tak to nějak má být, můžu klidně prohlásit, že RPG hra je to, co za rpg hru uzná davesade.

A taky gaf, nejspíš i lopid a ještě další lidi, ale ty teď neznam nebo si nevzpomínam.
Reagovat
davesade | 2007-07-13 08:11:56
gaf : Tak podle určité volnější definice RPG by títmo typem hry mohlo být cokoli - od Dooma po Kororinpu. Vžíváš se do role nějaké postavy. Ale pak tady jsou variable RPG, japan static RPG a jejich průřezy, Diablovky a hromada dalších her, které si z RPG berou POUZE vývoj postavy. Takže QfG nebo Omikron by teoreticky mohly být v databázi, ale pak bych tam musel dát i God of War, který ale osobně za RPG nepovažuji. Jednožánrovost neexistuje, ale orientuji se tedy podle sekundárních znaků - druh atmosféry, svoboda hráče, příběh atd. Pak to teprve označím za RPG třeba.
Reagovat
gaf | 2007-07-12 20:44:53
Podle mě je RPG hra taková, ve které hraní a příběh samotný záleží na rozvíjení vlastností a schopností jednoho nebo více ovládaných postav (alter ego).

Co si tak pamatuju, v letech kolem 1990 - 1995 jsem termín RPG vlastně ani pořádně neslyšel. Byly tu totiž ty hry na hrdiny, dungeony. A to už tou dobou byly pecky typu Lands of Lore, Albion skoro taky, které se odehrávaly i pod širou oblohou. Ačkoliv jejich podstatná a většinou většinová část se odehrávala v podzemí, v kobkách, chrámech, prostě .... :) opuštěné a znovu obydlené prastaré sídla.

Myslím, kolem těch let 1993 - 95 se začíná rozvíjet masové dělání her "podle už zažitých konceptů" a začínají se, mimojiné taky kvůli stále převratnějšímu hardwaru, mixovat různé žánry. Takže se třeba bere koncept rozvíjení síly, obratnosti, inteligence atd a dovedností s nimi spojených a vsadí se do příběhu o jednom z nejlepších stratégů své (fantasy) doby, který z ubohého pesanta dotáhl to až na krále a lidmi milovaného zachránce a spasitele tří království...

Myslím, že všechny věci jako Quest for Glory, Jagged Alliance nebo třeba i Omicron - Nomad soul jsou RPG. Akorát to už nejsou "dungeony" ty se zkrátka staly samostatnou kategorií, která znamená: "hra obsahuje podstatnou část pátrání v podzemí". A stejně dobře jsou i adventurami nebo třeba... strategiemi. Prostě jednožánrové hry existují a u nich je to jasné a existují taky takové, které mají žánrů víc a jedním slovem se pak už žánr popsat nedá a je potřeba použít dvě a více. Třeba ...briliantní a nápaditá :)
Reagovat
Zmok | 2006-11-14 11:55:24
GNS je zkratka Gamism Simulationism Narrativism. Má pomáhat při tvorbě papírových RPG tím, že rozebírá herní zážitky na tři složky; ty se vzájemně částečně vylučují a proto si tvůrce musí rozhodnout, k čemu bude jeho RPG tíhnout a tím pro jaké hráče je určeno. Jsou tam i jmenovány prostředky jakých toho dosáhnout. Ale jak jsem psal, zas tak se v tomhle nevyznám.
Pro detaily asi http://www.indie-rpgs.com/articles/1/
Jsou i další modely a všechny mají podobné zkratky, takže se to blbě pamatuje :-)
Reagovat
davesade | 2006-11-14 11:40:55
GNS? Nemyslel jsi GURPS?
Tohle jsou spíš ale matematické modely, ne? Určitě se dají použít i v CRPG, ale není to podle mne povinnost - RPG může fungovat i bez komplikovaného systému - pokud je dostatečně intuitivní, láká hráče k jeho využívání a tak dále. Ale GNS neznám ;).
Reagovat
Zmok | 2006-11-14 11:34:06
Tak jo. Co třeba teoretické RPG modely? Jako GNS a další. Dají se použít i při vývoji CRPG?
(Za předpokladu, že se jsou k něčemu u PnP RPG. Žádné jsem nevytvářel.)
(A vlastně celkově o tomhle moc nevím.)
Reagovat
davesade | 2006-11-14 07:36:40
Ad komerce her: Jistě, nebudeme znova objevovat ameriku a řekneme si na rovinu, že hlavním problémem nonRPG her, které se za RPG hry vydávají jsou jedině prachy. Vývoj hry, licence na devkity atd. stojí OPRAVDU HODNĚ PENĚZ (naposled jsem četl, že průměrná hra stojí se vším všudy (tedy s marketingem, testingem, distribucí) 10 milionů dolarů - to hovoří za vše), takže si nikdo netroufne riskovat. Držme se ale akademického tématu přátelé ;).
Reagovat
davesade | 2006-11-14 07:34:50
lopid : Ad MMO RP servery - ne, nenahradí fantazii hráčů, to ani nemají za úkol - byť v tomto duchu bychom mohli říci, že ještě lépe a blíže papírovým RPG jsou textové onlinovky - MUDy - protože nerozptylují fantazii hráče grafikou a hudbou - leč chtěl jsem tím říci to, že RP MMO jsou kombinací skutečného roleplaye za pomoci výrazových prostředků počítačových her - tedy grafiky a hudby. Na rozdíl od MUDů mají větší šanci na prosazení se i u casual hráčů, kteří grafiku prostě vyžadují. A ono i pojem RP MMO je hodně široký.
Reagovat
lopid | 2006-11-14 06:19:36
Zmok : To jsem právě myslel:)
Reagovat
Zmok | 2006-11-13 22:06:48
lopid : Řekl bych, že problém dnešního herního průmyslu je ten, že vývoj her stojí šílené prachy. A tak nikdo nechce riskovat, prostě vezme nějaký průměr toho co se prodává, dá tomu lepší grafiku a úspěch je zaručen. Minimálně u méně zkušených hráčů, kteří mnoho her podobného typu nehráli. A těch je pořád asi většina.
Předchozí strana | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | Další strana

Firefox 2 Přidej RPGhry.cz na Seznam AddThis Social Bookmark Button
© RPGhry.cz, Všechna práva vyhrazena | Kontakt: info@rpghry.cz
Doporučujeme: BezvaData.cz - váš server pro sdílení dat