Největší kolekce RPG ke stažení

Akademická diskuze o RPG a herních stylech - Diskuze

Mnohokrát jsme hráli nějaké hry a naše klasické škatulkování selhává. Jaké jsou atributy hry, aby byla prohlášena za RPG? Co ještě lze považovat za RPG a co ne? Je Quest for Glory spíše adventura? A co Jagged Alliance? Jak vzniklo skloubení zdánlivě neslučitelných pojmů jako je "akce" a "RPG"? A kam a proč zařadit tolik diskutované Diablo? Toto má být ryze odborná diskuze, takže osobní výpady si nechte stranou, svá tvrzení podpořte argumenty.
Vkládání příspěvků do diksuze je momentálně zakázáno.
Reagovat
wiskas | 2007-07-20 21:26:11
Když už Deshien zmínil hudbu - všimli jste si, že japonské hry a anime MNOHEM víc pracují s hudbou, než jejich západní protějšky?
Než jsem objevil japonskou kulturu, tak se mi jen výjimečně nějaká skladba zalíbila natolik, že bych ji poslouchal samostatně. Teď je na denním pořádku, že si pouštím celé soundtracky.
Reagovat
Deshien | 2007-07-20 21:22:31
Jab : Kotor ano to je svetla vyjimka-Vsechno ostatni co jsi vyjmenoval je hodne daleko za jrpg spickou .Ja porad nechapu ze nikdo nevidi rozdil vtom kdyz zapnu treba Ghotica a vyvali se na mne nevkusne intro trapne rozhovory ingame animace jako ze south parku jednoducha hudba a pak kdyz si pustim treba final fantasy a jeho uzasnou prezentaci -Pokud nemluvime o gameplay prvcich tak zapadni hry jsou daleko za opicemi
Reagovat
wiskas | 2007-07-20 21:21:16
Jab : KotOR??? Ale no tak. Hrál jsi jakýkoliv Silent Hill nebo Metal Gear Solid? Nějakou starší Final Fantasy? A to sem radši ani netahám Xenosérii. Příběhová linie obou KotORů je dost standardní a nezajímavá, dvojka se už alespoň pokouší o pořádné postavy, ale aby v tom byla nějak zvlášť dobrá jí brání předčasné vydání, což je mimochodem problém dost mnoha současných her. Teď mě napadá třeba Fahrenheit, který ze začátku vypadal naprosto skvěle, ale postupně ztrácel dech až to k poslední čtvrtině byla úplná fraška.

VtM jsem nehrál, ale jelikož mě v poslední době dost uchvátil World of Darkness, se tomu asi nevyhnu, uvidíme. A o příběhu NWN2 jsem neslyšel nic zvlášť pochvalného.
Reagovat
Jab | 2007-07-20 21:00:09
Wiskas: Přesto i takové hodnocení považuji za celkem kruté. A to nejen kvůli bájnému Planescapu. Výborný příběh měl i KotOR, přičemž dvojka ještě více dokreslovala postavu Revana. Bohužel se nestihli vychytat všechny příběhové bugy, holt distributor...
Z celkem nedávných her bych zmínil třebas VtM: Bloodlines. A věřím, že z hlediska příběhu a postav bude fajn i Jade Empire či Neverwinter Nights 2.
Reagovat
wiskas | 2007-07-20 20:57:51
A další dost matoucí věc je to, že japíci mají naprosto jiná (často složitější, ale není pravidlem) kliše, šablony a stereotypy. Proto když jsem s tím před dvěma roky začínal tak mi všechno přišlo hrozně originální a nějakou dobu mi trvalo, než jsem pochopil že není.
Reagovat
wiskas | 2007-07-20 20:55:07
Jab : No právě. Americká fantasy nebo sci-fi se často zaměřuje právě na ty fantastické prvky a nějaké prokreslené originální postavy nebo nedejbože smysluplný příběh si můžem tak maximálně domyslet. Kdežto "základní" stupeň propracovanosti postav a zamotanosti příběhu je u japonců o dost větší a ty fantastické prvky berou víc jako samozřejmost, což taky působí přirozeněji.
Reagovat
Deshien | 2007-07-20 20:49:31
wiskas : 100% souhlas
Reagovat
Jab | 2007-07-20 20:48:44
Wiskas: Samozřejmě přeháním. Chtěl jsem vyvolat diskuzi, čili nemohu v prvním příspěvku hned uzavřít příměří. ;)
Jináč ta hrdinská fantasy není neobvyklá ani vrámci JPRG. Japonská produkce spíše více vsází na hlavní hrdiny a jejich charaktery detailněji proklesluje.
Reagovat
gaf | 2007-07-20 20:47:48
Do háje, taková skvělá diskuse a já nemam názor. Smrk. No co, aspoň se přidám, anime se mi líbí. A myslim (a hele :) že ty dětský postavičky vystupujou v anime proto, že osvícený lidi bývaj tak trochu "nad"lidi v očích jiných, nějaká forma psychicko-duševního dosáhnutí je skoro v každém anime.

A pointa toho je, že nevinní lidé (osvícení, psycho-duševně dosáhnutí) bývaj na první pohled bezstarostní, pěkní, chovají se nenuceně a podobně - ideál šťastného dětství.
Reagovat
Jab | 2007-07-20 20:45:21
Z těch filmů se mi moc líbila Paprika, či Tokio Godfathers a vůbec všchna další dílka od tohoto režiséra (Satoshi Kon). Ze seriálů pak třebas ten GTO či drsnější Berserk (u kterého je třeba kvůli neukončenému ději přečíst mangu) nebo Paranoia Agent.
Nejlépe hodnocené anime na animeDB - Girl who leapt through time - je celkem příjemná slaďárna, která nikoho neurazí. A právě proto je také tak dobře hodnocená. ;-)
Jinak bych neřekl, že se musí západ stydět oproti Japonsku za svou filmografii. Třebas Lynch či Gilliam se nemusí líbit každému, ale neotřelé nápady rozhodně mají. A Gilliam dokonce významně ovlivnil výše uvedeného Satoshi Kona.
Filmový klub na ČT2 má nakonec stále co vysílat. ;-)
Reagovat
wiskas | 2007-07-20 20:37:24
Jab : Přeháníš to, nikdo (kromě fanatiků) tu netvrdí, že japonské=dobré a západní=špatné. Většině soudných lidí je naopak jasné, že drtivá většina japonské produkce (stejně, jako drtivá většina všeho) je odporný komerční brak či výplod choré mysli. Ale experimentálně jsem zjistil, že např. v mém konkrétním případě jsou špičkové japonské hry a anime lepší a je jich víc, než špičkové západní produkce. To, že z mojí herní top10 je 9 her japonských už o něčem vypovídá. Což mi vůbec nebrání označit většinu jrpg za ztrátu času (FFXII sucks :)

Ale je tu jedna oblast, kde jsou japonské hry zcela jasně a objektivně o hodně napřed - příběhy. Až na pár výjimek typu Planescape se u západních her dá mluvit pouze o jednoduché zápletce (temné síly zla znovu povstaly a jedině udatný odsouzenec/vesničan/.... je dokáže zastavit, anyone?) a i ty výjimky jsou pozadu za japonskou špičkou.
Reagovat
| 2007-07-20 20:18:36
Jab : Termin Japanshock ktery tady pouzivas je skutecne prazdny pokud znas anime a hral jsi japonske hry .Ja sem ten termin pouzil spise povrchne a nesnazil jsem se v nem hledat nejaky smysl ,mnel jsem na mysli ze clovek odchovany klasickou fantasy pri pohledu na 15 holku jak masakruje obri draky muze dostat dojmu ze se jedna o nejakou silenost ktera mu nestoji za pozornost a pritom se muze jednat a skvelou hru,film nebo neco
-----Jinak řečeno na "detektivky" typu GitS či Death Note by mohl přijít i leckterý zápaďák. Ano to by mohl ale proc nekdo neco nenatoci .Ja nejsem japanofil ale proste kdyz u nas zapnu tv a vidim serialy nebo filmy ktere se tady toci tak se zase vracim zpet k pc a snazim se zapomenout co jsem videl .Nechapu to treba mezi knihami jsou desitky skvelych spisovatelu, treba tedka hodne proflakli strugacti kdyby zfilmovaly nekterou jejich knihu s rozpoctem pana prstenu byla by to bomba -- ale bohuzel nic Jestli znas nejaky film ktery je schopen souperit s GiTS napis rad si doplnim vzdelani.Co se tyce her tak sem uz nekde tady psal ze to nejde srovnavat ty hry jsou naprosto jine jde jenom o to cemu davas prednost
Reagovat
Jab | 2007-07-20 19:35:59
Pozor úvaha! :-)

Když si tu tak pročítám diskuze (zvláště ke hrám na IE enginu a obecně od Black Isle či Bioware), tak si jejich kritika často pomáhá japonskými RPG, kteréžto jsou brány za jakýsi vzor pro srovnání.
Někdo (tuším Deshien v diskuzi k Fallout 2) dokonce použil onen nešťastný termín japanshock. Nejsem vůbec odpůrcem japonské kultury, do určité míry jsem byl (/jsem) i fanda, ovšem opravdu nejsem přesvědčen, že "v Japonsku je všechno lepší" (/japonský člověk vše dokáže, Japonsko je země neomezených možností atp.). Kritizovat by se dalo leccos. Zlí jazykové tvrdí, že Japonsko jest zemí, kde je 110% dospělé mužské populace pedofilní. Většina hrdinů jejich komixů i animovaných seriálů či her jsou děti či pubescenti, případně dospělí, kteří jako děti vypadají (zvláště ženy). Základním rozlišovacím prvkem jednotlivých postav je pak barva mamutích očí a vlasů (fialová, modrá, zelená, růžová atp.).
Nechci vyloženě kritizovat. Mám za sebou i celkem dost pěkných anime (GitS, Death Note, GTO, Perfect Blue, Paprika atp.). Ovšem nějak mi nepřijde, že by celá ta manga kultura měla býti cílem nekritického obdivu. Pokud bych vzal výše zmíněná anime, tak zase nejsou až tak ryze "japonské", resp. alespoň v nich nehrají prim uřvané děti. Jinak řečeno na "detektivky" typu GitS či Death Note by mohl přijít i leckterý zápaďák. Tím neshazuji původní dobrou ideu. Jen polemizuji s tím, že jde o cosi ryze japonského a tudíž hodno "japanshocku" (tfuj).
Občas když čtu recenze na japonské filmy, seriály či hry, tak si až říkám, zda to recenzent opravdu myslí vážně. Přemrštěná hodnocení jen lítají a když se pak k dotyčným "uměleckým klenotům" dostanu, tak se často nestačím divit. Z úžasného příběhu se stávají jen celkem ucházející zápletky a nej filmy jsou v lepším případě příjemným zpestřením klidného dne. Ona má ta japonská kultura v ČR asi stále takový undergroundový feel. Pročež její zastánci se často nebojí zbytečně nadhodnocovat = zařadit se mezi úzkou elitu těch, "kteří ví". Nadto když člověk okolo třicátky udělí stoprocentní hodnocení dílku, které je v Japonsku určeno dětem do 15 let... :-o
Celkově vzato plodí japonská kultura produkty nápadité i vyloženě nudné. Ostatně stejně jako kultura západní (odpuste to zobecnění). "Japanschock" jsem si ověřil a přesvědčil se, že jeho obsah je prázdný. Není třeba být šokován. Není třeba vyhledávat japonské produkty (jakožto záruku kvality). Stačí jen dát jim z nějakého důvodu šanci a nevyhýbat se jim jak čert kříži. Brát japonskou produkci naprosto neutrálně...
Reagovat
davesade | 2007-07-14 10:47:37
Ještě dodám - k prvnímu odstavci - Boiling Point, Jagged Alliance 2 či Fallout nebo Oblivion - ty skutečně mají roleplay.

Druhý odstavec - v tomto smyslu je nejblíže Fallout - viz dialogy s NPC s velmi hloupou / chytrou postavou...
Reagovat
davesade | 2007-07-14 10:46:01
wiskas : No to je právě ten problém, strašně mála "so called" RPG obsahují skutečně roleplay. Počítačové zpracování RPG v dávných dobách vzniklo na principu usnadnění hodů kostkami popř. na generování postav do papírových RPG her. Proto první dobrodružství (Dungeon Master, EOB) jsou de facto jen počítačovým algoritmem na zpracování herních pravidel - plus nějaké to bloudění - ale v té době programátoři neměli na zapracování opravdového roleplaye - přesto třeba EOB stojí na pravidlech AD&D, což je papírové RPG - se nazývá RPG, ačkoliv tam žádný roleplay není.

Podle mne je velmi výstižný druhý bod tvé postu - "schopnosti postavy jsou nezávislé na schopnosti hráče". Dlouho toužím po RPG, kde moje postava nebude schopna vyluštit jednoduchou hádanku, protože má příliš malou inteligenci - ačkoliv já jako hráč řešení znám - musím pak s touto hloupou postavou vymyslet jiné řešení - třeba najmout do party někoho chytřejšího, zjistit řešení v knihovně atd. To by bylo super.
Předchozí strana | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | Další strana

Firefox 2 Přidej RPGhry.cz na Seznam AddThis Social Bookmark Button
© RPGhry.cz, Všechna práva vyhrazena | Kontakt: info@rpghry.cz
Doporučujeme: BezvaData.cz - váš server pro sdílení dat