Největší kolekce RPG ke stažení

Akademická diskuze o RPG a herních stylech - Diskuze

Mnohokrát jsme hráli nějaké hry a naše klasické škatulkování selhává. Jaké jsou atributy hry, aby byla prohlášena za RPG? Co ještě lze považovat za RPG a co ne? Je Quest for Glory spíše adventura? A co Jagged Alliance? Jak vzniklo skloubení zdánlivě neslučitelných pojmů jako je "akce" a "RPG"? A kam a proč zařadit tolik diskutované Diablo? Toto má být ryze odborná diskuze, takže osobní výpady si nechte stranou, svá tvrzení podpořte argumenty.
Vkládání příspěvků do diksuze je momentálně zakázáno.
Reagovat
Deshien | 2007-07-21 12:37:21
Jab : Digitalni umeni existuje samozrejmen vsude, i u nas mame urcite kvalitni lidi .V japonsku se ale diky velkym prodejum a sirokemu spektru zakazniku Dostanou tito lide(umelci) i do herniho prumyslu u vyroby her v evrope/usa mam pocit jakoby se delaly v tovarni lince .... originalni hry jsou na PC velmi bezne Jedinej problem je vtom ze se jedna 99% o Free levne hry ktere se malokdy dostanou mezi sirsi verejnost .Japonci jsou uchylaci na naproste kraviny a proto tam muzou vzniknout hry jako katamary nebo Locoroco a jeste se skvele prodavaji
Reagovat
Jab | 2007-07-21 12:16:05
Upřímně co za zprávy vydává TV Nova mi je celkem ukradené. Počítačové hry mají silné postavení i v západním světě. I u nás (tzn. v ČR) je herní průmysl už celkem ucházející byznys i s některými doplňky (časopisy o hrách). Netuším, jak je na tom třebas Amerika s rozhovory s tvůrci a koncerty asi opravdu nedělají. Nicméně nápadité hry nevychází jen v Japonsku. A krváky "na odreagování" (upřímně tohle mi vždy přišlo lehce pochybné) zase nevychází jen na západě. Stačí si vzpomenout na japonské bojové hry (a že jich je).
Btw propojení her a umění už funguje slušně. Stačí se kouknout na všchny ty DeviantArt, CG Society. GFX artist atp.
Dnes má skoro každý přístup k internetu. V Japonsku je připojení snad nejlevnější na světě, čili přístup k informacím i o hrách je daleko snažší. Ale i u nás tohle spěje k lepšímu. A stereotyp hráč = potencionální masový vrah bude pomalu mizet.
Btw nechci se úplně zaplétat do diskuze, zda mají hry i negativní důsledky. Do jisté míry (či spíše od jisté míry) je to samozřejmé, ale to by bylo na jinou diskuzi.
Reagovat
Deshien | 2007-07-21 12:00:18
Jab : To neni o predelavani filmu do mangy a do her Japonci berou hry stejne jako filmy nebo knihy - Staci si u nas zapnout TV a jedine co se o hrach dozvite je ze nekdo nekoho zase zastrelil ve skole protoze hral DOOM-- ja sem napriklad v TV o hrach nikdy nevidel nic pozitivniho.V japonsku jsou programy o hrach rozhovory s autori nebo treba nadherne konzerty s herni hudbou naprosto samozrejme
Reagovat
Geralt | 2007-07-21 11:55:34
gaf - spis bych rekl ze jsou peclivejsi a neboji se byt sentimentalni. V zapadnich hrach se vubec city moc nenosi, japonci to leckdy prehaneji, ale clovek se pak s postavama szije...
Reagovat
Geralt | 2007-07-21 11:53:52
Jab - ano, bezny pruzkum trhu, ale kolik firem ho doopravdy dela? Vis jak vypada pruzkum trhu u zapadnich firem? Zeptame se hracu na tom, co je bavilo a podle toho se zaridime. 99 % firem se takhle chova. Takze se soustredi porad na ty samou skupinu lidi, misto aby zkusili rozsirit obzor.

Vyjimek je par - Blizzard, ten intenzivne komunikoval nejen s fanousky, ale i s lidmi co si moc nehrajou. Proto ma Wow uspech, kvuli detailum a marketingu zamerenem na sirokou verejnost. Ted se o totez snazi EA se svym SPORE, nicmene vetsinou jsou vyvojari a producentni uzavreni ve sve komunite. A to je skoda.

Propojeni kultury - ja bych to naopak chtel. Pokud by k tomu doslo, snad by do her zacali mluvit i scenaristi a reziseri. Propojeni knih a her celkem casto vyslo, kdyz do toho aspon jako poradce zapojili spisovatele - viz Krondor, Undying a jine. A pokud by zkuseny reziser ci scenarista poradili, jak gradovat atmosferu, mnoho her by bylo nahle velmi dobre hratelnych i kdyz by neoslnovaly grafikou.
Prevod her na platno je vec jina - japonci to udelaji v anime, kde mas mnohem lepsi prostredky, jak se vyjadrit a zaroven levnejsi. Na zapade z toho musej delat hrany film a pak mas hodne veci, ktere to tahnou dolu - vyber hercu se nemusi libit kazdemu, specialni efekty jsou drahe, tak se setri, rekvizity budou spatne pouzite (mam obcas dojem, ze v hollywoodu neumeji stavet sceny, kdybyste videli, co obcas u nas musi kluci retusovat) az po slaby scenar, ktery tu hru nepochopi.
Navic vyber her, ktere sly do kina, byl slaby, strilecky bez pribehu. A kdyz to ma pribeh na zfilmovani, tak to dostane Uwe, brrrrr...

Ta fascinace co nejdokonalejsi grafikou a efekty mimochodem je vec, kterou moc nechapu. Ale to jsem rikal jinde.
Reagovat
Deshien | 2007-07-21 11:50:26
gaf : ?
Reagovat
gaf | 2007-07-21 11:47:51
Tak to si teda myslim, že Japonci and spol mají lepší intuici. A proto jsou jejich hry založené na pokračování intuice, která přece spojuje všechno najednou. Hudba, příběh, možnosti, prostě všechno intuitivně. Hlavně teda to ovládání (:
Reagovat
Jab | 2007-07-21 11:14:55
Geralt: To co popisuješ je, zdá se mi, naprosto běžný průzkum trhu. I drtivá většina výrobců na západě se snaží poslouchat potencionální zákazníky. Například v takovém případě Fallout 3 jim dává možná až moc prostoru k vyjádření. ;-)
Herní průmysl na západě má ještě co dohánět, ovšem Japonsko má velkou výhodu v kompletním propojení kultury, která zasahuje i do her. Jinak řečeno vyjde manga, pak anime a pak hra (pořadí libovolně proházejte). Spíše tohle na západě nefunguje a osobně po tom až tak moc netoužím. Z filmů podle her byl ještě celkem ucházející Mortal Kombat, byť šlo samozřejmě o kýčovou mlátičku. Na druhou podle knih i filmů se hry dělají celkem často. Ale jak už bylo řečeno, to celkové propojení kultury není tak silné jako v Japonsku. A též to není nutně chyba.
Reagovat
davesade | 2007-07-21 08:44:26
Moc pěkbná a snad první přínosná debata na rpghrách v neherním tématu. Rád bych se přidal, ale ono tady moje názory v podstatě zaznívají z více úst - prakticky souhlasím částečně s každým ;).
Reagovat
Geralt | 2007-07-20 23:57:00
Na uvod bych rekl, ze nez povazovat japonske anime a hry za lepsi, spise bych rekl ze jine. Jine podani pribehu, jine podani hrdinu, jiny zebricek hodnot. A nekomu se proste japonske podani libi vic nez zapadni.

Zapadni hry obecne trpi jednou veci - zamerenim na penize. Snazi se kopirovat uspesne tituly, funguji podle osvedcenych receptu - je to stejne jako s hollywoodem. Originalni autori to maji tezsi, protoze producentni chteji videt scenar podle 3-4 zakladnich zasad a odchylky odmitaji.

Dalsi dulezita vec, jak naznacil Deshien, je, ze v japonsku je kultura hrani obecne prijimana. Zatimco na zapade se porad na hrani her kouka jako na neco detskeho, v japonsku je to brano jako jedna z rekreacnich cinosti (a v asii obecne). To ma pak za nasledek i tesnejsi spolupraci se zakazniky.

Priklad - na datadisku k Metal Gear Solid 2 je film o tom, jak dalsi dil MGS vznikal. A jeden z vyvojaru povida, cituji: "Kdyz jsme premysleli nad scenarem k MGS, tak jsme si nechali udelat statisticky pruzkum nasich hracu abychom zjistili, kde mame moznost rozsirit nase zakazniky. A zjistili jsme, ze nasi hru si kupovali v drtive vetsine muzi. Zeny moc ne, hlavne mlade divky. Tak jsme v nekolika nakupnich centrech udelali anketu mezi mladymi divkami, jestli znaji MGS a zda by si jej koupily. Prekvapilo nas, ze divky by si hru i zahraly, ale nelibilo se jim, ze Snake je takovy stary, osklivy.
Zamysleli jsme se a tak jako hlavni postava vznikl Raiden i s jeho komplikovanou historii a vztahem".

Tohle ukazuje na uplne jiny pristup k prodeji her. Na cilenou adresaci zakazniku. To bohuzel na zapade stale jeste dobre nefunguje, z velke casti prave diky odmitavemu postoji ke hrani.

A z toho vseho pak vyplyva vetsi obliba jap her - jako vetsina jap produktu byvaji proste dotazena do nejmensiho detailu, nesoustredi se na jeden aspekt ale snazi se vsechny sladit do harmonickeho celku, ktery je radost hrat. To mi na zapade chybi, s cestnou vyjimkou nekolika firem jako je Blizzard.
Reagovat
gaf | 2007-07-20 23:40:41
Deshien : To je fakt. Treba Baldury nebo Icewindy jsou svetlou (no teda spis temne romantickou) výjimkou. Ale jinak mi hudba u PC her taky nevoni. Ale demíček bych se zastal rád. Mě ty jednoduché obrázkové nebo trošku animované demíčka baví, ladí s tradicí na PCčku.

Tim líp, že jsou i japonský hry. Tj. něco, de demo, hra a hudba je jedna synergická záležitost. Hmmmm, asi si nějakou lajsnu :)
Reagovat
Deshien | 2007-07-20 22:51:34
Jab : Nejde o pocet lidi chtel jsem jenom zduraznit ze se na tech hrach podili take velka cast lidi mimo herni prumysl -- kdyz se na Pcrpg objevi nejaka takovato osobnost treba u psani scenare nebo skladatel hned se o tom vsude pise -u kazde vetsi japosnke hry je to naprosto bezna zalezitos--To same plati o hudbe to neni o kvalite ale o tom ze vetsina rpg na pc ktere jsem hral ma pouze nekolik melodii ktere se neustale opakuji neni nijak spriznena s dejem
Reagovat
Jab | 2007-07-20 22:13:24
Btw teď už zase přeháníte vy. Skoro to vypadá, jako by západní RPG dělali dva tři lidi a hudba zněla jak z PC speakeru. ;-)
Reagovat
Jab | 2007-07-20 21:46:43
Wiskas: Vidíš, na tom KotoRu se hned tak s někým neshodneš. Mně osobně se příběh též líbí, a tak úplně tradiční mi nepřišel. Ovšem jaksi starwarovský byl. ;-)
Co se týče té hudby, tak soundtracky poslouchám. Zrovna Bloodlines jej mají opravdu fajn.
Gothic je celkem trapárna. Ale první díl ještě šel. Alespoň měl zajímavé prostředí. Druhý už nemá vůbec nic a třetí... :-/
Reagovat
Deshien | 2007-07-20 21:36:03
wiskas : JJ moje mp3 je neustale naslapana soundtrackama s jrpg --- a To je presne o cem mluvim hry na pc jsou proste hry Japonci maji hry jako soucast kultury -- treba se staci nekdy podivat do titulku aby jste videli rozdily ..na jrpg se podili navrhari, architekti,maliri choreografove a dalsi umelci -- vetsina animaci je udelana s motion capturingem a s hudbou ktera se nahrava presne pro jednotlive situace a ne jako u PC ze se vetsinou jedna jen o atmosferickou hudbu(oblivion)
Předchozí strana | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | Další strana

Firefox 2 Přidej RPGhry.cz na Seznam AddThis Social Bookmark Button
© RPGhry.cz, Všechna práva vyhrazena | Kontakt: info@rpghry.cz
Doporučujeme: BezvaData.cz - váš server pro sdílení dat