Největší kolekce RPG ke stažení

Akademická diskuze o RPG a herních stylech - Diskuze

Mnohokrát jsme hráli nějaké hry a naše klasické škatulkování selhává. Jaké jsou atributy hry, aby byla prohlášena za RPG? Co ještě lze považovat za RPG a co ne? Je Quest for Glory spíše adventura? A co Jagged Alliance? Jak vzniklo skloubení zdánlivě neslučitelných pojmů jako je "akce" a "RPG"? A kam a proč zařadit tolik diskutované Diablo? Toto má být ryze odborná diskuze, takže osobní výpady si nechte stranou, svá tvrzení podpořte argumenty.
Vkládání příspěvků do diksuze je momentálně zakázáno.
Reagovat
gaf | 2007-08-09 14:24:20
Co takhle takovouhle RPG:


Ke zlepšení obratnosti by bylo třeba projít herní vsuvkou ve tvaru probíhání kolejí z visutých latí, přeskoky z lana na lano, uhýbání, kotouly a podobně při probíhání polem pastí.

Ke zlepšení životaschopnosti pak zase něco jako že do hrdiny buší ze všech směrů a on musí zatínat svaly. Herně by se to dělo tak, že by hráč myší musel usměrňovat třes obrazovky (o ano, bylo by to možná složité) do určité meze podle ukazatalů. Kdyby dokázal ustát výhled v určité mezi, znamenalo by to ve skutečnosti, že hrdina ustál úder do břicha a nespadnul na kolena s rukama u žaludku atd...

Hráč by měl možnost hru úspěšně hrát i dohrát a bavit se bez tréninků. Tj. malé nebo vůbec žádné levelování nebo zlepšování. A to proto, že by těžiště souboje bylo v samotném "baletu smrti" se zbraní, která mu sedne do ruky (myši) a se kterou se učil nejlépe. Podobně jako v prince of persia nebo nesčetných hrách na PS2 a jiných konzolích. Zkušenosti by neexistovaly, učily by se akorát nové finty a schopnosti jako alchymie nebo plavání by se zlepšovaly nejspíš systémem Elder Scrolls či Wizardry + podobně jako již zmíněné tréninky... (: ?
Reagovat
davesade | 2007-08-04 14:04:27
Ad Eve vs Elite - obě hry umožňují dle definice roleplay. U Elite / Frontira ale musíme zásadně rozlišit to, že celá hra stojí na skillu hráče, nikoliv postavy. V každé hře je potřebná interakce - tedy akce hráče, to je jasné, ale zrovna hlavní rozdíl mezi Eve a Frontierem je v tom, že v Eve jsou hráčova rozhodnutí podmíněna schopnostmi postavy. Frontier je teoreticky možné hrát stejně, jako Eve, ale velmi rychle herní mechanismy donutí hráče přizpůsobit svou herní taktiku svým schopnostem - na rozdíl od Eve, kde se přizpůsobujeme schopnostem postavy. Proto je pro mne Eve RPG a Elite, ačkoliv jej miluji, ne.
Reagovat
gaf | 2007-08-01 16:47:14
Hmm, myslim ze EVE by mel rad skoro kazdy RPG pozitivni. Asi jo, diky za odpoved. Nejspis se ty RPG blizi k tomu stadiu, kdy clovek ve svete zije urcitym zpusobem a tudiz se bavi "jenom trochu" ve srovnani s tim, co vsechno se da ve hre udelat.

Proste je toho vic na potom, na opakovane zahrati za jiny charakter treba.
Reagovat
Geralt | 2007-08-01 14:39:33
Primocarost - zalezi jak to definujes. Jestli definuje primocarost tim, ze musis plnit urcite questy v urcitem poradi, abys hru dokoncil, tak nelinearni RPG asi nenajdes. Jestli hledas ale moznost plnit questy ruznymi zpusoby podle povolani, tak tech uz se tu par najde.

Bohuzel plneni questu podle povolani je narocnejsi na scriptovani, takze vetsina her ti da spise moznost plnit vedlejsi questy. Prikladem budiz Elders scroll saga, nebo Krondor, kde mas velke moznosti ruznych postranich questu, pohybu v krajine, ale questy je treba plnit vicemene preddefinovanym zpusobem.

K nelinearnosti se asi nejblize priblizil Fallout a Planescape. Hlavne Fallout umoznoval nekolik moznych reseni v zavislosti na dovednostech a atributech tve postavy.

Nicmene aby clovek vyslovene zil svym povolanim a plnil questy podle toho, kym se stal - o tom jeste nevim. Natuknute tyhle veci byly v ruznych rpg, ale zadne co znam neumoznovalo hrat zcela podle tveho presvedceni a povolani.

Snad jen v online hrach jako je EVE je mozne se stat obchodnikem, inzenyrem ci hornikem. Ale je to rpg? (vlastne i Elite serie byla toho typu).
Reagovat
gaf | 2007-08-01 11:15:22
Bývala přímočarost hry kdysi u RPG zvykem a nebo nelineárnost je už význam známý dlouho ?

Dělá se kolem toho v poslední době docela humbuk a takovej ten jeden příspěvek v PSX1 diskuzi vlastně ukazuje na to, že už dneska vlastně nějak "nejde" procházet hru systémem "najdu poctivě všechno co se dá a splním i víc než hra nabízí".

Hrajete teda někdo tim druhym extrémem jakože si jdete vysloveně jenom cestou svýho povolání - třeba mnich prostě nesbírá prachy tak ani hráč. Poutník řeší spíš jak přežít a soubojům se spíš vyhýbá. Ranger převádí pocestné a bydlí víceméně jenom v lese...
Reagovat
gaf | 2007-07-24 12:55:13
Deshien : Jakože intuitivní ovládání neasi (-:
Reagovat
Deshien | 2007-07-22 16:39:58
Ted sem si vzpomnel na jeden evropskej sci-fi serial co davaly v tv . Jmnenoval se LEXX a bylo to docela huste, musim se kouknout jestli se da jeste stahnout.
Reagovat
Jab | 2007-07-22 16:20:15
Deshien : No nejsou, právě proto se mi to taky nelíbilo. Ty malé uřvané káči s očima přes 70% hlavy tam bohužel chybí. Stejně jako über-hustí roboti, kteří jsou do těch parodií na holky zamilováni (viz Appleseed třebas). Prostě žádnej japanshock. ;-D
Reagovat
Deshien | 2007-07-22 09:45:36
Jab : Jestli v tom filmu nejsou Obri roboti a studentky s extra kratkou uniformou tak se na nej stejne asi divat nebudu:)
Reagovat
Jab | 2007-07-21 23:18:32
Jo, btw abyste mě nepochopili s tím Lynchem špatně, tak ten jeho poslední film (Inland Empire) je dost hrůza. Doporučuji pouze skalním masochistům a lidem, kteří rádi spekulují. Nicméně Lynch kdysi novátorský býval. Tedy než se úplně zbláznil. To co je v Twin Peaks příjemné, mystické a tajemné je v Inland Empire chaotické a nudné. Byť se v tom částečně zorientovat jde. Bohužel mi k tomu dost chyběla vůle. ;-P
Reagovat
Geralt | 2007-07-21 22:21:40
Wiskas - proto rikam PORADCE ne scenarista. U Krondoru Feist fungoval taky jen jako poradce, scenar nedelal. Proto to dopadlo dobre. Spisovatel pomuze scenaristum v pochopeni postav a sveta, ale tvorba je na scenaristech.
Japonci pak jeste maji jeden zajimavy utvar - Visual novels. Tyhle videoromany, ktere by se daly prirovnat trochu ke gamebookum (ctes roman a na urcitych mistech mas moznost volby) jsou leckdy zajimavymi kousky. I kdyz puvodne vychazeji z Dating sims, veci jako Fate/Stay night, Tsukihime nebo Ever17 se vyrovnaji ci predci leckterou kvalitni beletrii.
Vubec, to je dalsi vec - ochota japoncu (mozna asijcu celkove, nevim) cist. Na zapade mi to pripada casto jako nepripustna vec, mit moc textu. Uz i klikaci adventury toho textu nemivaji co byvalo. Jenze tohle jsou zkratka asi kulturni rozdily mezi asii, evropou a amerikou.
Co se propojeni anime/mangy/her tyce, nemyslim ze by to bylo tak hrozne. Pri tom mnozstvi, co v japonsku vznika, jich dost bude odflaklych, ale pomerne dost se da narazit na kvalitni kousky. Vetsinou ale je to tak, ze Manga je vychozi a hra/anime z toho kus berou ci rozviji.

Muzes nejak mimochodem specifikovat, proc to nema pozitivni dopad na japonskou herni kulturu? Docela by me zajimaly tve argumenty...
Reagovat
wiskas | 2007-07-21 17:00:01
Tak právě tohle spojení je IMHO esencí všeho zla a nijak pozitivní dopad na japonskou kulturu nemá. Knihy, filmy a hry jsou tři podstatně odlišné formy umění (nebo komerce, jak kdy :), které se nedají vzájemně nahradit (sem posílám lidi, kteří mi doporučují místo hraní příběhových her číst knihy). A proto z trojice kniha/manga-film/anime-hra dopadne často vše kromě originálu buď špatně, nebo s duchem originálu nemá moc společného.
Proto hry, jejichž příběh psal profesionální spisovatel nedopadaly co si pamatuju po příběhové stránce nijak zvlášť dobře - kniha se píše naprosto jinak, než scénář ke hře, který je dost odlišný od filmového scénáře.
Reagovat
Jab | 2007-07-21 15:41:13
davesade: Se mnou ale v tomto názoru nejsi ve sporu. ;-)
Reagovat
junior | 2007-07-21 15:35:36
Teda pánové, skvělá diskuze. Tleskám!
Reagovat
davesade | 2007-07-21 14:50:33
Jab : Co Spiderman, Harry Potter, Hulk, Pán Prstenů atd.? To není "propojení kulutry", kdy v jednom franchisu vyjde kniha, komix, film, hra, karetní hra, soundtrack a kreslený seriál? Toto "propojení" funguje dle mne i u nás už dlouho, japonci jdou jenom dál.
Předchozí strana | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | Další strana

Firefox 2 Přidej RPGhry.cz na Seznam AddThis Social Bookmark Button
© RPGhry.cz, Všechna práva vyhrazena | Kontakt: info@rpghry.cz
Doporučujeme: BezvaData.cz - váš server pro sdílení dat