Shadowrun SNES | Recenze

Myslím, že se nedopustím společenského prohřešku, když si troufám tvrdit, že naprosto každý, kdo přičichl k počítačovým RPG, tak zároveň přičichl k RPG původním, stolním čili papírovým. Ano, každý jistě hrál Dračí Doupě, Stín Meče (to z těch českých) nebo povýšil na Advanced Dungeons & Dragons či se přitulil k původním Dunegons & Dragons. No a nemalá skupina těch, o kterých mluvím si zamilovali stolní RPG Shadowrun. A mezi nimi i já a myslím, že co se týče propracovanosti pravidel (nikoliv světů!) je Shadowrun daleko před svou konkurencí, AD&D je vedle toho zbytečně překombinované řešení, které navíc nemá jednotný základ - nelze například srovnat, zda bude daná postava vhodnější pro kouzlení či bojování, protože jste omezeni povoláním a tím jste definováni na spoustu věcí, které s Vám třeba ani nelíbí. Shadowrun přináší něco jiného, něco nového a něco svobodnějšího - jedná se o nejvíc realistickou hru všech dob (pokud za vrchol reality považujeme to, že si v rámci pravidel můžeme vytvořit své identity t reálného světa a dát je do světa, který je originální). Abych jenom naladil atmosféru - situace je takovát: V roce 2029 došlo (dojde tedy :-)) k vývoji nových technologii, kdy už lidi nesedí trapně u počítačů, ale mají v hlavě zasunutý kabel, kterým komunikují a počítač jim za to virtuálně v hlavě vykresluje obsah souborů, adresářů a podobně. Tomuto systému se říká Matrix. Navíc jsou lidské technologie tak dokonalé, že není problém si namontovat nové oči, které mají v sobě termokameru, kůži, která je odolná vůči ohni a kyselině a další doplňky jinak obyčejného lidského těla - takzvaný kyberware, který se stane módou a v následujících letech nepostradatelnou pomůckou a nutností pro přežití. O pár let později se stane ještě něco divného. Přibližně 10% lidstva záhadně zmutuje do prapodivných tvarů a velikostí. Mutace to jsou celkem bolestivé, ale lidé, ač znetvořeni, žijí dál. Slangově se jim začne říkat orkové a trollové (to těm opravdu velikým). A co se nestane jako bonus, začnou se rodi nové děti! Některé jsou ladně vyšší a některé naopak ťarbavě menší - takzvaní elfové a trpaslíci. Rasy člověka si řekly o slovo. Příroda se probudila. A jako finále? Magie. Magie se vrátula na zem ve všech svých podobách, které jsou více jak ďábelské. Takže si představte roku 2050, kdy celý svět drží pohromadě pouze díky mnoha obrovským penězuchtivým megakorporacím, které si kupují do svých řad žoldáky všech druhů od mágů po samuraje, kteří mají korporace bránit před řáděním prakmenů indiánů různých ras a do toho všeho Yakuza, která neklade otázky. Do tohoto relativně zkaženého světa se probouzí náš hrdina. Je mu trochu divně, protože je zavřený v kovovém futrálu a to se mu nelíbí. Vyleze ven a zjistí, že je v márnici. Někdo ho asi omylem prohlásil za mrtvého, ale nemůže si vzpomenout. Pomocí skalpelu si otevře dveře, vyleká dva márniční chlápky a vyleze ven. Tam na něj mluví nějakej překvapenej maník, kteřý říká: Tys měl bejt mrtvej, tan chlap, co Tě zabil nebude mít radost! Kdo, co, komu? A to je náplň hry. Tak předem, jedná se o hru na Super Nintendo Entertainment System, čili SNES, tudíž budete potřebovat emulátor. V něm doporučuji věnovat drahnou dobu vychytání ovládání, vůbec nejlepší by bylo, kdybyste měli alespoň šestitlačítkový gamepad, ale to není zvykem, tak si dobře nakonfigurujte klávesnici. Samotná hra kombinuje (a nutno říci, že zdařile) prvky adventure, akce a RPG. Děj je lehce nelineární, ale nějaké šílené dějové kroky nečekejte. celou hru vidíte asi jako Ultimu 8 (když je možnost přirovnání, proč si neušetřit práci se psaním, že?), akorát je Váš hrdina malinkatý, asi deset pixelů na výšku. Jedno tlačítko kouzlí zvolené kouzlo (na začátku nic), druhé střílí zbraní (na začátku nic), další přepíná do inventory obrazovky (tam je statistika a další podstatné věci), další Vám dá rovnou na výběr, který předmět z inventory chcete (a na co) použít a poslední dvě tlačítka přepínají z chodícího módu na zkoumací, kdy otvíráte dveře, čtete nápisy, berete věci a podobně. Docela komplikované, ale jinak to nešlo. Díky tomu, že je hra na SNES, neunikla poněkud akčnímu pojetí. Ne snad, že by se na Vás vrhaly monstra z šírého okolí, ale když dojde k bitce, docela se zapotíte, neustále mířit na nepřítele, střílet, léčit se a kouzlit. Ale tyto akční pasáže jsou vyváženy celkem poctivou adventure/RPG atmosférou, kdy třeba jen páčíte zámky neznámých beden se složkami a další věci - hrabání se v Matrixu jsem sice ještě nedovedl, ale nevadí. Cyberdeck ale mám, berreta na začátek stačí. Postupně odhalíte, že máte v hlavě jakési data, která bez Matrixu ven nejdou a proto po Vás každý střílí, což Vám připomene film Johny Mnemonic s Keanu Revesem v hlavní roli a není tajemstvím, že film je podle stolně-herní předlohy, takže se nedivte. Hra se mi celkem líbila, pěkná grafika, hudba, zvuky, bezchybný chod, pěkná atmosféra. A protože je emulátor stabilní a rychlý, myslím, že byste si Shadowrun mohli zkusit zahrát.