Fallout 3 | Recenze

Po třiceti hodinách strávených ve Wastelandu jsem se konečně dostal na konec hry. Okamžitě jsem loadnul jednu z posledních pozic a vyrazil plnit vedlejší úkoly. Něco mi říká, že ještě pár týdnů u této vynikající hry zkysnu.

Na Fallout 3 se dá dívat několika způsoby. Pravověrní Fallout fanatici jej samozřejmě odsoudí, protože je trojrozměrný a není v něm kůň, jako dopravní prostředek. Milovníci starých her budou vykřikovat, že jdou hry do hajzlu nebo že je to Oblivion z bouchačkama. Mladší hráči hru odkopnou, protože je příliš komplikovaná v dialozích a že je zde nepřesné střílení, což je od first person shooter problém. Toto jsou možnosti, kdy Fallout 3 bude muset být zadupán do země, protože je to zkrátka "všechno jinak".

Není to ale docela pravda. Já osobně staré Fallouty miluju, každý jsem dohrál asi třikrát plus jsem si nesčetněkrát hrál s editorem na postavičku a experimentoval s klíčovými situacemi. Takže nejsem fanatik, to ne, ale Fallout výrazně zformoval můj pohled na hry, žánr RPG a hlavně můj život, což je podstatné. Když jsem se tedy poprvé doslechl, že Bethesda bude dělat Fallout 3, že použije engine z Oblivionu a že v něm nebudou ryze tahové souboje, dostal jsem se do rozporuplného stavu. Chtít Fallout 3, který bude v mnohém jiný, horší i lepší zároveň - nebo nechtít Fallout 3 vůbec? Po sledování informačního toku jsem se přiklonil k první variantě. Miluju Fallout, miluju postapokalyptickou atmosféru, miluju first person pohled na věc pro maximální ponoření. Navíc mne nenapadá jiná firma, která by zpracovala v současné době podobné téma lépe. Freelance RPG ve velkém, otevřeném světě? Na druhou stranu je opravdu divné, že se vývoje nezúčastnil prakticky nikdo z původního týmu, což je škoda.

Fallout 3 totiž mohl být lepší. To je věc, kterou si musíme s čistým srdcem říct na rovinu. Jednak se hře nevyhly bugy, i když jsou zaplať Jehova v mnohem menší míře, než třeba v Oblivionu. Nejvíce to vadí u rozhovorů, které z obskurních důvodů občas nenavazují, občas mi vypadl dabing nebo se mi sekvence přehrála příliš rychle, že jsem ji nestihl přečíst. Bacha, nestává se to často, naopak, ale jde samozřejmě o klíčový rozhovor, tak to naštve. Hra mi také párkrát spadla nebo se na minutu sekla a z ničeho nic se rozjela. Tady se musím zmítit, že jsem ze začátku hrál verzi pro PC, kde jsou podobné chyby na denním pořádku. Pak jsem ale rozehrál verzi pro Playstation 3, kde bylo těchto programových chyb méně (ale přesto jsou! Damn you Bethesda!), ale grafika vypadá místy opravdu odporně. Nechápu to. Oblivion vypadá (s ročním odstupem) na PS3 o krapítek lépe, než na XBOX 360, ale Fallout 3 vypadá opravdu na facku. Na druhou stranu je ale nutno poznamenat, že grafika není to hlavní, proč hru hrát a také fakt,že po většinu času budete natolik zaujati hrou, že vám nějaká ta vyblitá textura náladu nezkazí. Každopádně je to ostuda, to je fakt.

Další body, kde mohl být Fallout 3 lepší je určité vyleštění některých prvků. Inventář je v zásadě podobný, jako v Oblivionu, ale i na PC je ovladatelnější. Přesto absurdně zvolené fonty lámou divně texty a stává se z toho nepřehledný bordel, když toho taháte s sebou více. Také už vyšel pro PC první mod, který tuto vadu na kráse odstraňuje. Také zcela a bezdůvodně zmizely bohaté textové popisy k předmětů. A některé questy by si zasloužily přepracovat. Ačkoliv je hra od osmnácti let, chybí jí jistá zemitost. Ne snad, že by byl Wasteland Sluníčkov, ale občas mohl bát cynismus dotažený do konce, hře by to víc slušelo.

Když to tak po sobě čtu, tak mi to nezní, zas tak hrozně. Jsou to chyby, které se obvykle dají přežít, přestanete si je všímat a hlavně - nenarazil jsem na ně zas tak často. Jde o to, co od hry čekáte. Kdo chce psa bít, ten si hůl vždycky najde. Fallout je hra o vytváření osobnosti, o bohatých možnostech konání, kde je tenká hranice mezi dobrem a zlem a občas se vyplatí být hajzl. Roli hlavní postavy nepřijímáte, ale tvoříte. Drtivou většinu situací můžete řešit dle libovůle několika variantami, ale hlavní prim tady hraje vaše postava - podle jejího skillu v dané oblasti můžete zkusit vhodnější nebo výhodnější řešení. Krom toho má Fallout skvělou atmosféru, bitky, story a humor. A to tam všechno je. Ta hra je přes hromady novinek a změn pořád Fallout. A hackování počítačů či páčení zámků je také prima ;).

Samotný příběh hry je celkem příjemný, i když nepříliš komplikovaný. Velice se mi líbí, že nejde jen o klasickou záchranu světa před větším zlem, ale skoro naopak - jde o obnovu života na planetě do podoby, v jaké byl před nukleární válkou. To je celoživotní projekt vašeho otce, který je motivačním motorem během poloviny hry. Pak přebíráte otěže vy sami. Do projektu se zaplete několik otravných frakcí, kdy má každý zájem na vlastním využití G.E.C.K. (ano, setkáme se s ním i tady ve vedlejší roli). Během hry navštívíme tucty odlišných lokací, hory, doly, města, metra, jeskyně, vesnice, osady malých dětí, matrix, významná místa z Washingtonu a tak dále. Během toho narazíte na tucty subquestů, které mnohdy doplňují ten hlavní, ale mnohdy si prostě jen "odskočíte" a užíváte si zcela jiné příběhy jiných lidí.

Obrovskou zásluhu zde mají dialogy. Ty jsou skutečně Falloutovské, navíc nadabované (i když ne vždy zcela vhodně) a díky velkému dbaní na skill postavy jsou různorodé a dá se jimi docilovat skutečně rozdílných výsledků ať už v postoji vůči vám nebo k příběhu. Když jsem hrál Fallouta pozdě v noci, kdy jsem byl unavený a opravdu mne iritovaly dobrácké hlášky nějaké NPC, posílal jsem opravdu do hajzlu, protože mne její plky zdržovaly. To má ovšem negativní dopad na vaši karmu, což je jádro komunikačního systému hry. Vzhledem k tomu, že můžete klidně vyhodit do povětří celé město nebo jej naopak zachránit, že se můžete přidat na stranu nepřátel nebo že můžete zabíjet (spící!) děti - je zde obrovský rozptyl toho, jak se k vám bude okolí chovat a předurčuje to styl hraní a volbu řešení questů. Je také milým doplňkem, že slyšíte komentáře na svou osobu v jednom z několika místních rádií.

Vývoj postavy je špičkový, protože je prakticky beze změny převzat ze starých Falloutů. Jde tedy o systém "Vylepším si to, co chci používat nejvíce", místo Oblivionského (nebo Dungeon Masterovského) "budu dělat to, co si chci vylepšít". Kombinace skillů jsou opravdu zajímavé, ale hlavní těžiště je přece jenom v percích. Perk je určitá nadprůměrná vlastnost nebo dovednost specifického rázu, který nelze obvykle docílit prostou kombinací skillů. Perky jsou bojového i nebojového rázu. Zatímco v prvním Falloutu vám perk přibyl vždy každou třetí úroveň, ve Falloutu 3 máme tu výhodu, že perk dostáváme každý level, ovšem i samotný perk má několik úrovní, takže si jej můžeme brát opakovaně a tím zvyšovat jeho účinnost. Mnoho perků je naprosto ujetých, jako třeba "Child at heart", což vám dává nové komunikační volby při dialogu s dětmi (na obrázku k perku chybí jen Pedobear), "Animal lover" ve dvou stupních, přičemž v tom druhém se za vámi táhnou psi či hyeny a pomáhají vám náhodně bojovat nebo "Solar powered", kdy jste na přímém slunci mnohem silnější a díky regeneraci skoro nesmrtelní (Superman ahoj).

Souboje jsou věc, které se snad bál každý. Nejsou tedy ryze tahové, to víme. Co ale musím konstatovat, že ani náhodou nejde a z pricnipu nemůže jít o FPS. Každíčký výstřel má danou přesnost dle skillu, takže samotný fakt zaměření na nepřítele vůbec nic neznamená. Oproti tomu pseudotahový systém VATS je kvalitně zpracovaný. Hra je zastavena a dle procent přesně odhadneme, na koho jak zaůtočit. Máme k dispozici akční body, které spotřebováváme na střelbu. Po té se opět ocitáme v realtime prostředí a musíme se krýt, aby se nám akční body opět nabily. Oproti active time battle systému známému z Final Fantasy je tady ten rozdíl, že i během nabíjení akčních bodů se můžeme volně pohybovat a i útočit - ale jak jsem naznačil výše, není to vůbec jednoduché. Navíc během VATS normálně běží čas, takže zatím co sledujeme vlastní postavu, že někomu ustřeluje zadnici, je běžné, že na nás zároveň někdo útočí. Já osobně volím taktiku, že narazím-li na nepřítele, zkusím vypálit první tečku v realtime, okamžitě přepínám na tahy, vypálím co se dá a následně znova zkusím ještě jednou v realtime. Kombinuji obojí, ale převážnou většinu času trávím ve VATS. Je to zábavnější. Celé bitky jsou zábavné a dobře kombinují taktiku a adrenalin.

Atmosféra je ale věc, o které odmítám diskutovat. Jestli něco dokazuje, že jde o "Fallout", je to atmosféra. Wasteland je zpracovaný fantasticky, questy jsou vtipné a zapadají do světa, sledovat smečku vlčáků, jak se bere s radioaktivním škorpionem poblíž jezírka s nevybuchlou bombou? Je to k nezaplacení. Vžití do postavy je maximální. Od hry se nedá snadno odtrhnout a když si utahujete ze starších, máte ten správný poťouchlý pocit. O hře se mi několik dní za sebou zdálo, venku koukám po mutantech. A když pak sedím na bobku uprostřed zamořeného vaultu, obvazuji si téměř ustřelenou nohu, opravvuji brokovnici, počítám náboje a vím, že ten super mutant mne může každou chvílí zradit - začnete si říkat, jestli tu hru neberete moc vážně. A to pohlcení, to je zábava, kterou u současných her těžko pohledat.

Hodnotit Fallout 3 se dá několika způsoby. Je to samostatná hra, těžící jen ze značky Fallout? Je to důstojné pokračování? Je to přemalovaný Oblivion? Buďme chvíli shovíváví. Fallout 3 splnil všechno, co Bethesda slíbila. Jsou tam objektivní chyby. Nejsou tam tahové souboje a nedělali na tom původní autoři. Je to dlouhá, velice zábavná a atmosférická hra. Čistě z objektivního hlediska bych se přikláněl k hodnocení 8/10. Ale ta hra ve mně vyvolala opravdu silné nadšení a čistě subjektivně teď budu za fanboye - je to sakra Fallout přece! A povedenej! Na druhou stranu první dva Fallouti nedostávali vždy hodnocení nejvyšší, status kultu přišel až později, kdy lidé pochopili. Na třetí stranu mne Fallout 3 baví přibližně stejně, jako třeba Mass Effect nebo Witcher (přes odlišné pojetí hry) a znatelně více, než Oblivion. Vychází mi z toho taková "lepší osmička", což náš systém hodnocení neunese, takže to zaokrouhlím nahoru.

Máte-li rádi Fallouta a nechcete jen kopat do mrtvol, ale opravdu si zahrát kvalitní RPG a pobavit se, kupte si Fallout 3 a nebudete zklamáni. Pokud Fallouta neznáte nebo nejste jeho přímí fandové, odečtěte si z mého hodnocení jeden bodík, abyste se dostali k uvěřitelnému výsledku. Preferujte verze v pořadí PC, XBOX 360 a Playstation 3. Fallout 3 mne ani v nejmenším nezklamal. A to je docela zázrak, zejména na dnešní dobu. Doufejme, že Fallout 4 bude dotaženější k dokonalosti.

P.S.: Síla Falloutu je samozřejmě naprosto mimo hlavní dějovou linii. Je ve velikosti a propracovanosti prostředí. Možností seberealizace a exploringu jsou skutečně obrovské a odhaduji, že bude potřeba 80 hodin na odhalení většiny obsahu, co si na nás autoři připravili. Mluvící brnění, svatba, zdobení domku, bitky mezi frakcemi a komické výstupy mnoha NPC v rámci menších questů - před tím vším prostě musíte smeknout.