Final Fantasy 7 | Recenze

Recenzi napsala Ghiro

Sériu FF pozná každý hráč počítačových hier. Jej posledné diely by sa dali nazvať prinajmenšom komerčnými, to však neplatí o kultovej sedmičke. Na prvý pohľad klasická japonská záležitosť od Hironobu Sakaguchiho zo Squaresoftu na troch CD pôvodne určená pre PS.

V meste Midgar sídli firma Shinra, ktorá sa okrem iných bohumilých aktivít zaoberá vyčerpávaním unikátneho prírodného zdroja – tzv. mako-energie. Po svete buduje mohutné reaktory, ktoré ju vysávajú z planéty. Čo sa však stane, keď sa tento zdroj vyčerpá, to zatiaľ nikto netuší a len málokoho to zaujíma. Jedným z tých nemnohých je skupina ekologických aktivistov zvaná Avalanche. Na podporu svojich plánov si najme žoldniera Clouda, mlčanlivého týpka a bývalého člena elitného vojenského oddielu Shinry - Soldat-u. Cloudovi je síce osud planéty ukradnutý, ale nechá sa prehovoriť jednak peniazmi a jednak svojou kamarátkou z detstva Tifou, terajšou členkou Avalanche. Boj proti Shinre Inc. sa zdá byť jediným poslaním tejto skupinky. No nikto a nič nebýva také, ako sa na prvý pohľad zdá... Plány Shinry prerastajú jej predstaviteľom cez hlavu, keď sa zrazu na scéne objavuje záhadný pomstiteľ menom Sephiroth. Legendárny člen Soldat-u, Cloudov veľký vzor a zarytý nepriateľ Shinry pátrajúci po „Zasľúbenej zemi“. Má však celkom iné dôvody na nenávisť voči všemocnej firme a navyše – predsa sa hovorí, že už dávno zomrel... A tak sa pre Clouda a jeho partiu začína dlhá cesta po stopách Sephirota, hľadaní pravdy o planéte i o sebe samých.

Ako každé RPG, aj FF7 má svojich neohrozených rekov. Hlavným hrdinom priam epického príbehu je Cloud Strife, chlapík so špicatými blond vlasmi, obrovským mečom a blankytným mako-pohľadom. (Úprimnú sústrasť zapovedaným odporcom manga a anime štýlu.) Ďalej už spomínaná Tifa Lockheart, ktorej srdce nie je až tak pevne zamknuté – áno, je to svojím spôsobom osudová žena s nebezpečne mocnými päsťami. Barret Wallace – vodca Avalanche, muž so strelnou zbraňou namiesto pravej paže a bez servítky pred ústami, ktorý nepohrdne ani motorovou pílou. Éterická palicou vyzbrojená Aeris Gainsborough – žena s minulosťou, posledný potomok Starého národa Cetry – ľudu, ktorý načúval planéte. Zvláštna bytosť Red XIII. (vlastným menom Nanaki) – jeden z pokusných králikov Shinry, uzavretý charakter so zmyslom pre rodinu:), ostrými tesákmi a pazúrmi. Do partie takmer sa nanútivší jasnovidecký Caith Sith – ťažko opísateľné stvorenie pozostávajúce z ružového tlsťocha Moga, na ktorom sedí podivná mačka s megafónom ako zbraňou. Pilot Cid Highwind – patriarchálne založený sympatický nevychovanec s cigaretou za uchom, pozitívnym vzťahom k výbušninám a dlhou kopijou. Nuž a potom dve postavy, ktoré sa k vám nepridajú len tak ledabolo: malá Yuffie Kisaragi – samurajská potvora so sklonmi ku kleptománii, prehnaným sebavedomím a vrhacími zbraňami všetkého druhu vrátane origami lastovičky, no a nakoniec Vincent Valentine – rytier smutnej postavy so skromnými požiadavkami na posteľné lôžko:), tajomný muž skrývajúci pocity i tvár za výstrelmi svojej pištole.

Hra disponuje skvelým systémom vývoja schopností a kúziel jednotlivých postáv. Nevyhnutnosťou sú matérie. Niektoré ležia len tak pohodené, iné si treba kúpiť za ťažké gily, iné si treba zaslúžiť. Tam, kde sa mako–energia koncentruje (čiže napr. v reaktoroch – dôvod, prečo ich chce tá hnusná Shinra len pre seba!), vznikne tzv. matéria alebo substancia. Podľa druhu matérie ide potom o kúzla čarodejné (zelené – klasika ako blesk, bariéra alebo uzdravenie), rozkazové (žlté – kradnúť, zmorfovať obludu na predmet, napodobniť útok protivníka), vyvolávacie (červené – ešte žiadna Anima, stačí Shiva alebo Knights of the Round), prídavné (modré – elementárny útok či obrana, zvýšenie účinnosti kúziel) a podporné (ružové – rýchlosť, HP, MP, nezmenená sila útoku zo vzdialenejšej pozície atď.). Všetky kúzla sa vylepšujú v bitkách, pričom rýchlosť vylepšovania závisí aj od vlastností výzbroje uľahčiť vývoj matérií - dvojnásobok alebo trojnásobok AP. Postavy sa tiež vyvíjajú v boji, pričom okrem klasických EXP získavajú aj nové Limit-Breaky. Postava, ktorá viac čaruje, získa nový limit oveľa ťažšie. Keď hrdina utŕži zranenie, plní sa mu limit. Keď sa naplní, môže uplatniť špeciálny útok. Aj postavy, ktoré nie sú práve ako stvorené na boj zblízka, treba nechať riadne sa pobiť a potom sa aj taká Aeris vie odmeniť perfektnými limitmi. Bojuje vždy trojica (predsa tres faciunt collegium – traja tvoria spoločnosť:)), pričom jej výber nie je vždy ľubovoľný – niekedy je usmernený samotnou hrou.

Postavy sa dajú vyzbrojiť rozličnými zbraňami a brnením (zmena zbrane je hneď viditeľná) a vystrojiť rozmanitým príslušenstvom (prstene, amulety, topánky, hodinky, okuliare...), ktoré vie byť v boji veľmi nápomocné.

Pokiaľ ide o grafiku – hovoríme tu o roku 1997, takže je veľmi pekná (opäť upozorňujem na predinfarktový stav odporcov manga). Súboje sú 3D a prebiehajú klasicky pre FF - ATB, inak sa postavičky pohybujú po 2D renderovaných poliach a sú klasicky japonské – s väčšou hlavou, síce 3D, ale schematické. Ich pravú podobu možno zhliadnuť iba v bojoch alebo v animáciách. Animácií je na takto dlhú hru ako šafranu, ale keď sa vyskytnú, stoja za to.

K hre neodmysliteľne patrí aj podmanivá hudba, ktorá sa mení v závislosti od jednotlivých prostredí, miest a činností. (Fanúšikom Vinnetua odporúčam hudbu v Cosmo Canyone.)

V hre je množstvo bočných minihier, resp. misií – od pátrania po osude vedľajších postáv, cez mini-stratégiu v Pevnosti Condor, vybavenie si účtov s „nepovinnými“ príšerami Emerald a Ruby Weapon, hry v zábavnom parku s výstižným názvom Gold Saucer až po fanatizmom hroziacu záležitosť, akou je odchyt, tréning a chov chocobov (niečo medzi pštrosom, papagájom a sliepkou).

Na putovanie po svete je možné využívať rôzne dopravné prostriedky ako napr. bugy, pokazené lietadlo, vzducholoď (bez nej by to predsa vo FF nešlo), ponorku, chocoba...

Hrou sa samozrejme tiahnu mnohé rozhovory, inak by sa asi taký zložitý dej nedal dobre pochopiť. Takže sa treba nechať do nich zatiahnuť, aby bolo jasné, čo vlastne je tá mako-energia, či má Sephiroth len oidipovský komplex, alebo tá vec s jeho matkou je o niečom celkom inom, prečo Shinra zúfalo potrebuje Aeris a prečo Tifa mlčí o veciach z Cloudovej minulosti, ktorú si on pamätá, či chce pamätať trochu inak... Na konci treba prirodzene zachrániť svet, ale ešte predtým sa hráč veľakrát sejvne na save-pointoch, či kdekoľvek na mape.

Príbeh, ktorý má čo povedať a dokáže chytiť hráča za srdce, nostalgicky vyzerajúce postavičky, krásna hudba, skvelá hrateľnosť a nechýbajúci vtip – to sú hlavné atribúty tejto fantastickej RPG hry, ktorá podľa mňa nenašla veľa premožiteľov a ktorej nemôžem navrhnúť menej než 10/10.