Final Fantasy 8 | Recenze

Recenzi napsala Ghiro

Ako začať? Odmyslime si, že existuje FF VI. a zabudnime, že sme hrali FF VII., lebo inak nebude možné čo najobjektívnejšie sa venovať ôsmemu dielu tejto jedinečnej série. Hra kritizovaná pre vraj trápne postavy a údajne naivný príbeh si nepochybne zasluhuje pozornosť a nemali by sme ju opomínať či dokonca ignorovať len preto, že možno nedosiahla do neba vynášanú podobu svojich predchodcov. Otázka totiž znie, či sa vôbec chcela na svojich predchodcov podobať. Môžeme v nej nájsť klasický ATB systém súbojov, môžeme sa povoziť na prostriedkoch vzducholoďoidného rázu, môžeme sa stretnúť s postavou menom Cid, ale tu sa väčšina podobností s ostatnými dielmi končí.

Teda k veci. Rozsiahle RPG na 4 CD od firmy Squaresoft sa môže pochváliť naozaj spletitým dejom. Na druhej strane, keď sa veci niekedy príliš zložito kombinujú, môže sa stať, že sa až prekombinujú...

Monumentálne intro vovedie hráča priamo in medias res – po šermiarskom súboji (vraj tréningu) dvoch mladíkov sa jeden z nich preberá na ošetrovni, má akúsi vidinu dievčaťa so zeleným šálom a na tvári mu zostáva trvalá pamiatka v podobe jazvy. Aj priemerne inteligentný hráč pochopí, že je to hlavný hrdina Squall Leonhart, pričom jeho priezvisko podobné menu Lion Heart nie je čisto náhodné. Kadet jednotky Seed-u, ozbrojenej sily svojej akadémie menom Balamb Garden, nadaný študent, ktorý však ani zďaleka nie je spoločenský typ. Hráč sa ešte v balambskej akadémii postupne zoznamuje so Squallovou inštruktorkou Quistis Trepe a so systémom hry ako takej. Vďaka pobytu v triede a tutorialu vo svojom počítači zistí, že môže využívať pomoc dvoch Guardian Forces (GF) – Quezacotla a Shivy, vďaka ktorým sa napríklad môže vyzbrojiť rôznymi kúzlami či neskôr aj špeciálnymi commands.

Prvý výlet s Quistis a jej bičíkom:) do neďalekej jaskyne je previerkou bojových schopností a má ukázať, či je Squall pripravený zložiť skúšku na člena Seed-u. Tú má podstúpiť v meste Dollet, kde sa už rysuje zárodok neodmysliteľnej party. Sprevádza ho družný kadet Zell Dintch, bojovník s tetovaním na ľavej sluche a účesom v štýle Niečo na tej Mary je, sebavedomý kadet Seifer Almasy, Squallov rival a rovnako ako on špecialista na gunblade (ktorého všade sprevádzajú verní nohsledi Raijin a Fujin - tá je však viac fuj ako in) a pridá sa k nim Selphie Tilmitt, večná optimistka s nunčakmi zo vzdialenejšej Trabia Garden. Squall má však myšlienky inde – vidina dievčaťa z rána mu nedá pokoja a k tomu sa po ceste pridá záhadný sen o veľkohubom galbádskom vojakovi Lagunovi Loireovi a jeho spolubojovníkoch Kirosovi a Wardovi, ktorý sa ktovie prečo prisnil v rovnakú chvíľu aj Zellovi a Selphie... Squall je mimo aj na večierku pre úspešných absolventov, keď tu zrazu spoznáva krásnu devu, ktorá ho - nemotorníka jedného – naučí tancovať. Partia sa teda postupne vzhľadom na prvú misiu Seed-u rozrastie o Rinou Heartilly – spomínanú krásku s kušovitými vystreľovacími zbraňami a neskôr aj o elitného strelca Irvinea Kinneasa, dlhovlasého cowplayboya z Galbadia Garden.

Prvá veľká misia tejto skupiny (okrem na skúškach prepadnuvšieho a preto do krvi urazeného Seifera) je fyzická likvidácia čarodejnice Edey, ktorej svojvôľa predstavuje nebezpečenstvo novej vojny. No zrazu sa vynoria neočakávané prekvapenia. Po boku Edey stojí ako rytier v lesklej zbroji práve Seifer a Irvine v úlohe snajpera zlyháva, pretože ako jediný z partie vie, že Edea bývala predsa kedysi niekým iným - človekom, ktorý bol našim hrdinom veľmi drahý...

Zdanlivo náhodné a s hrdinami nesúvisiace sny o Lagunovi a jeho živote, zistenia o spoločnej zabudnutej minulosti členov party, povedomé dievča so zeleným šálom a prapodivnou schopnosťou prepájať rôzne časové úseky, Rinoina skrytá podstata, pochopenie skutočného poslania Seed-u – to všetko privedie Squalla a jeho kamarátov na cestu do vzdialenej krajiny Estharu, do vesmíru, do minulosti, možnej budúcnosti i do podivného bezčasia. Vo svete, kde vždy vládli mocné čarodejnice (a niektoré by chceli vládnuť opäť a pretvoriť ho k obrazu svojmu), im budú na ich púti pomáhať najrozličnejší ľudia, GF, predmety, ba dokonca i hra v karty:).

Grafika hry je veľmi pekná, miestami priam krásna, animácií je hojne, niektoré pôsobia až veľkolepo a hráč sa bojí aj mrknúť, aby mu z nich nič neušlo. Postavy vyzerajú až príliš ľudsky:), v mestách sa pohybuje bojujúca skupinka vcelku prirodzene a sporiadane jeden za druhým, len vonku na mape sa vcucnú všetci do jedného.

Pokiaľ ide o súboje, v nich je najdôležitejším momentom dostatok GF. A nielen ich dostatok, ale aj ich vytrénovanosť, resp. zžitie sa s jednotlivým hrdinom (závisí od toho rýchlosť vyvolania), pričom ak pripojíte k postave ohnivého Ifrita, asi ťažko sa k nej bude hodiť aj ľadová Shiva. Každý GF má svoje špecifiká, každý sa môže naučiť niečo iné – napr. Quezacotl sa môže naučiť schopnosť, pomocou ktorej sa z kariet vyrábajú predmety, Diablos zase schopnosť „žiadni protivníci“, Siren vyhľadanie skrytých save- a draw-pointov, alebo Eden pohltenie obludy (rozumej zožratie, počas ktorého sa na kvetinkami zasypanej obrazovke napíše censored a ozývajú sa mľaskavé zvuky a prehĺtanie:)). GF sa učí pomocou získaných AP, takže je dobré pripojiť všetky GFká všetkým postavám, ktoré práve bojujú a nenechať ich ani na chvíľu odpočívať s postavami, ktoré ste si práve do trojice nevybrali. Prostredníctvom GF je možné vylepšovať aj status postavy, pretože vďaka niektorým sa dá pripojiť napr. k HP, magic, spirit či evade kúzlo (pre všetky kategórie je ultimatívne najlepšia ultima), ktoré zvýši hodnotu týchto parametrov – to je v skratke systém junction magic, ktorý je výborne prepracovaný a pri správnom využívaní ohromne uľahčí všetky súboje.

Okrem klasických commands ako útok zbraňou, obrana, vyvolanie GF a kúzla je k dispozícii aj tzv. draw-command, ktorý vie buď vysať z protivníka jeho kúzla či dokonca aj GF, alebo sa použije kdekoľvek, kde hrdinovia objavia zdroj kúziel prýštiaci priamo z útrob zeme – čiže draw-point (legenda o prabohovi Hyneovi, jeho čarodejnej moci, ktorej zvyšky sú roztrúsené po svete a o jeho potomkoch, ktorí sú schopní využívať ju lepšie než bežní smrteľníci). K špeciálnym commands, naučeným zásluhou GF, patria napr. už spomínané pohltenie (devour - mňam), karta (premenenie obludy na kartu), oživenie či atraktívny a obetavý kamikadze.

Postavy majú svoje limity – keď sa stav ich HP rapídne zníži, alebo keď sa umne použije kúzlo aura, hrdina sa môže pochlapiť špeciálnym útokom, pričom je pri Squallovi a Zellovi možné nastaviť autopilota alebo rozmačkať ovládač či klávesnicu vlastnými silami (u mňa aktuálne najmä v Zellovom prípade). Zaujímavé limity má Rinoa – pomáha jej pes Angelo, ktorý sa učí svoje kúsky pomocou časopisov pre chovateľov a pravidelného venčenia:). Tiež treba spomenúť limity Selphie, pretože nie každý hrdina RPG má vo svojom inventári kúziel napr. nanebovzatie... Quistis využíva v limitoch blue magic, ktorú sa učí z rozličných predmetov - niektoré sú veľmi vzácne, a preto sa jej repertoár málokomu podarí uzrieť celý. Irvine pri limite strieľa špeciálnymi nábojmi a za tie jeho elegantné pózy by sa nemusel hanbiť ani Clint Eastwood.

V hre je množstvo predmetov, z ktorých sa veľa dá použiť na premodelovanie zbrane. Nová zbraň sa nedá len tak lážo-plážo niekde kúpiť alebo nájsť - v obchode sa iba dozviete, čo a v akom počte na prerábku potrebujete. Niektoré predmety sú skutočne zriedkavé, preto je lepšie šetriť si ich na čo najlepšiu zbraň a neplytvať nimi len na nejaké číslo dva.

Skvelé spestrenie a niečo pre naozajstných fanatikov – to sú karty. Ich zbieranie, premieňanie na vecičky a samozrejme hranie. Jasné pravidlá a herný systém, pri ktorom hráč konečne pochopí, akú hlbokú myšlienku obsahuje frazeologizmus „hrať s odkrytými kartami“. K niektorým prídete ako slepé kura k zrnu, iné vyhráte, ďalšie získate skartovaním (no aký pekný nový význam slova!:)) obludy, iné po uletenom queste (stretnúť párkrát ufo a za odmenu...).

Hudba v hre je podmanivá, neomrzí ani nejde na nervy, ba čo viac – záverečná pieseň dojímavého charakteru, ktorá sa hrou vinie ako ústredný hudobný motív a v siahodlhom outre je dovedená do dokonalosti, má dokonca slová.

Nie je ľahké popísať túto polytematickú hru v jej celistvosti, nepovedať málo a zároveň nevyzradiť priveľa. No v každom prípade jej nemožno uprieť mnohé kvality a podľa mňa veľmi, veľmi slušnú hrateľnosť. Mám však voči nej jednu - a to dosť podstatnú a dosť osobnú výčitku. Nešťastný nápad s Pocketstation a chocobami, ktorí bez tejto prihlúplej vecičky hráčovi pri hraní na absolútne nič nebudú, mi ako zanietenej prívrženkyni chocobov nemilosrdne diktuje udeliť v tomto ohľade jednobodovú zrážku z celkového hodnotenia. U mňa teda 8/10.