Phantasy Star 4 - End of the Millenium | Recenze

Recenzi napsal Ringo

Sega Megadrive byla na RPG velmi chudá konzole. Když vyšlo nějaké RPG, šlo většinou ideově o zajímavý kousek, prakticky byl však provedený velmi neumněle. Našlo se však pár vyjímek. Jednou z nich byla průkopnická série strategických RPG Shining Force a druhou bylo RPG Phantasy star 4. Zatímco Shining Force excelovala především nápadem RPG hraní ve strategii, jinak však nešlo o bůhvijaký zázrak, tak Phantasy Star 4 se stal zázrakem nejen na konzoli SEGA Megadrive (respektive Genesis), ale konkurovala vesele takovým peckám jako Final Fantasy 6 na SNES (mimochodem konzole na skvělé RPG velmi bohatá). Phantasy Star 4 tedy není peckou jen proto, že je konečně kvalitním RPG na SEGU, ale prostě je to skvělá gamesa, která se v mém osobním žebříčku ujímá těch vyšších příček.

Na Megadrivu máme 3 díly Phantasy Star. Phantasy Star 2 - příběhově velmi kvalitní RPG, jenže podání příběhu bylo přiliš stručné, graficky byla hra podprůměrná, dokázala zaujmout praštěnou a přesto chytlavou hudbou. Herní provedení nebylo nejhorší, jenže bylo velmi prudérní, hru vyplňovalo zběsilé bloudění po tak spletitých dungeonech, o kterých by se nezdálo ani maniakům Dungeon Mastera:-) Navíc velmi časté souboje bloudění ještě umocňovalo a znepříjemňovalo. Takže celkem dost těžko hratelný titul. Phantasy Star 4 navazuje právě na tento díl. Phantasy Star 3 byl odklonem od stěžejní příběhové linie, byl pohádkovější, nicméně kvalitativně snad ještě horší než díl druhý, byť nápad hrát několik generací (za potomky prvního hlavního hrdiny třeba) nebyl špatný.

Naproti tomu Phantasy Star 4 se sérii totálně vymkl svými kvalitami.

Grafika - hry na SEGU se kolikrát mohly koukat na grafické orgie ze SNESu spíše závistivě, nicméně Phantasy Star 4 ukazuje tu lepší stránku SEGY. Grafika je jak má být, pěkně kreslená, přesně vystihující prostředí. Takže vizuální zpracování je bez výhrad. Klasicky chodíte s panáčkem po městech, dungeonech, cestujete po světě, jako to známe třeba z FF série, v soubojích se přepínáte do zvláštní soubojové obrazovky. Rozhovory jsou navíc umocněny hezkými anime portréty, které dávají rozhovorům, obzvláště ve vážných situacích, pořádné grady. Naskakování anime obličejů při rozhovorech je v podstatě devizou SEGY a jejich her, na SNESu a PSX se to vidí málokdy.

Hudba - perfektní, co více k ní dodat? Poslechněte si ji:-)

RPG - souboje jsou pěkně tahové, postavy se učí speciální techs které nahrazují magii klasickou pro fantasy světy. Jak už název hry napovídá, zde jde o sci-fi:-) Vývoj postav probíhá víceméně klasicky, jako u ostatních RPG her. S přibývajícími zkusenostmi roste level a tak i schopnosti postav. Partou vám samozřejmě projde několik postav, jak už je v japonských RPG zvykem. Příběhy postav jsou pěkně zakomponovany do daného světa a pěkně zapadají do příběhu.

Příběh - neskutečně chytlavý, navazuje na potíže v Phantasy Star 2, kdy se jednou za čas objeví jakási vesmírná biomasa která chce pohltit vesmír a zničit život jak jej známe. Při putování se dostanete i na další planety v systému a budete řešit problémky tamních obyvatel. Příběh nádherně graduje a je tak důsledně promyšlený a chytlavý, že by zasloužil knižní zpracování (samozřejmě nějakým schopným spisovatelem:-)

Hru považuji za mistrný kousek tohoto žánru, který by neměl uniknout skutečně nikomu, kdo to s RPG hrami myslí alespoň trochu vážně. Tahle hra je prostě povinnost a právě kvůli této jedné hře se vyplatí si nainstalovat SEGA Genesis emulátor. Autoři hry si asi řekli když už pořádné RPG, tak ať je to pořádná šupa a taky že jo. Z mého hlediska jde jednak o jedinou hru, která stojí na SEGU Genesis za to a ještě je k tomu schopna válcovat proslavené tituly jiných (pro RPG) úspěšnějších konzolí. Takže kdo nehrál, není nač čekat.