Parasite Eve 1 | Recenze

Recenzi napsal Ringo

Tak hned z kraje upozorním na pár věcí. Parasite Eve je hra velmi krátká. PE je famózní a geniální. PE je adventura a PE má naprosto geniální promakaný RPG systém, který může závidět leckteré plnohodnotné RPG. To jen tak pro ujasnění, proč se o této geniální hře nedočtete jinde moc chvály. Hráči prostě nepochopili o co autorům hry šlo a v předpokladu že to vytvořil Squaresoft a s tím že to má souboje a RPG systém půjde o normální RPG typu Final Fantasy byli šokováni. Žádné cestování po mapě mezi městy. Žádný 80. hodinový gameplay. Prostě adventurka kterou sfouknete do 15 hodin a pokud se rádi hrabete ve zbraních a rádi pižláte postavu, můžete ve hře strávit o nějakých 5 – 10 hodin déle. Co na tom, že je to krátké, co na tom že je to adventurně pojaté RPG? Parasite Eve totiž nabízí ryzí čistokrevnou zábavu na každičkém kroku. Jestli jsem kolikrát hrál RPG, které bylo zdlouhavé a říkal jsem si, že by mně na něm bavilo, kdyby tam nebylo tohle a tohle, tak přesně o ono nezábavné či nezáživné tohle a tohle je Parasite Eve okleštěna. Někdy prostě není nálada na desetihodinové pobíhaní kolem dokola a vyčkávání fightu kvůli nekonečnému levelování a nebo plnění ne až tak významných subquestů, které mě odpoutávají od zajímavého příběhu. Tak, to by byl delší úvod. Teď k jednotlivým složkám hry.

Grafika je vyložene preFinal Fantasy 8 a je to znát na každém kroku. 3D postavy ještě mají k dokonalosti hodně daleko, ale zato filmečky kterými je hra obdařena budete doslova přikováni k židli s otevřenými ústy. Jelikož hra sází na temnotu, strach a destrukci, je zbytečné hledat během hry nějake líbivé lokace. Grafika plně tedy odpovídá atmosféře, kterou má hra nastolit.

Hudba – temná. Mráz běhá po zádech jak má, což je naprosto v pořádku. Více netřeba dodávat.

Příběh – příběh se točí kolem genetického inženýrství. Japonští tvůrci her jsou tím snad posedlí Příběh je dokonalost sama. Je to trochu říznuté motivem Genovy z Final Fantasy 7. Nebudu více prozrazovat. Jsou to docela šoky. Některé rozhovory si budete muset nechávat působit trochu déle v hlavě, abyste pochopili souvislosti. Nebudu psát plně pochopili, protože u Squaresoftích her je velmi obtížné přijít na pravou podstatu. Odpovědi obvykle nastolí další otázky. Však to známe. Prostě špica.

Teď se vrhnu na RPG systém, který mně příjde tak dokonalý, že to z této adventury dělá RPG které je rpgčkovitější (huh, to je výraz, co? než leckteré RPG Postava má určité vlastnosti, které se po dosažení expů a dovršení levelu zlepší. Navíc získává bonus pointy, kterými může tyto vlastnosti nadále posílit, nebo ty body vrazit do vlastnosti zbraně či zbroje. Zbraně i zbroj se zde modifikují různými atributy. Zbraně lze nářadím takříkajíc rozebrat a atributy jedné zbraně můžete přesunout do zbraně jiné. Z neškodné pistolky tak můžete udělat dokonalý stroj na vraždění. Nechybí zde různé typy nábojů, zbraně od pistolí přes samopaly, kulomety až po minomet. Souboje jsou zvláštní. Používají ATB systém, kdy se vám naplňuje lišta a jakmile se naplní, jste na tahu. Což ale neznamená, že soupeř bude na váš tah čekat donekonečna. On má také svoji imaginární lištu, která se mu naplňuje během vašeho přemýšlení. Rozdíl oproti Final Fantasy ATB systému je v tom, že se můžete během souboje volně pohybovat a tak uhýbat soupeřovým ranám či hledat výhodnější pozici. Je to naprosto dokonalé a jelikož během hry ovládáte jen jednu postavu, je tento prvek volného pohybu reálný, funkční a ovládatelný. RPG prvky jsou naprosto plnohodnotné, takže narážíte v lokacích na náhodné souboje s mutanty, sbíráte předměty, cvičíte postavu, řešíte fantastický temný příběh. Hra není situována do fantasy, ale do „reálného“ našeho světa. Konkrétně do New Yorku o vánocích.

Parasite Eve je jeden z nejlepsích herních kousků a vlastně i RPG kousků které jsem hrál. Hra je krátká, ale dokonalá. I ta krátkost má smysl. Kdybyste dané okolnosti řešili půl roku, tak prostě realisticky prohrajete, protože jak známo, čas většinou hraje pro nepříznivé okolnosti a pro soupeře. Po dohrání hry se můžete pustit do Game +, kdy vám zůstane zachována vaše megazabijácká zbraň z konce hry (musíte si tu zbraň na konci hry určit) a můžete buďto jet nanovo a nebo se pustíte rovnou do 77 patrové bonusové lokace, na jejímž konci udoláte final bosse.