Největší kolekce RPG ke stažení

Risen | Recenze

Risen bych charakterizoval jako: "Úžas a div nad opakovaným ztvárněním opakovaně stejně zábavného." Odpustěte mi ten Rimmerovský komentář, ale tentokrát by i Lister dal kapitánovi Velké Nozdry za pravdu. Je to prostě... ...prostě jakoby někdo vzal Gothic II - nebo jeho tenkrát velice povedený datadisk - a dal mu jiné, ale podobné prostředí, jiný příběh, grafiku a dopracoval všechny prvky do bytelné a fortelné a znovuhratelné dokonalosti. Tenhle vjem jsem měl už po několika minutách hraní Risen. A věděl jsem, že zůstane už po dobu celé hry.

Hlavní hrdina je trosečník. Probudí se na pláži neznámého ostrova, všichni kromě jedné další osoby jsou mrtví. Nemá příliš valné schopnosti a na životě ho může ohrozit kdejaká můra či vlk. Ale což, ozbrojí se první silnější větví a s trpělivostí vlastní všem začínajícím hrdinům se proklestí úzkým pásem džungle možná i bez úhon a najde civilizaci. No spíš prostě tu hrstku lidí, co na ostrově přežívá. A hned se mu dostane poučení o zdejším dění.

Pokud bude chtít hrdina požívat výhod civilizace, bude se muset přidat k jedné ze tří frakcí. Jedná se o Order of the Holy Flame, který pomáhá svým členům vzdělat se v boji holí a v magii a schopnostech tomu příslušících (nemyslete si, taková ostřím opatřená hůl dokáže rozsekat i velice silné protivníky) a snaží se vystopovat původ otřesů na ostrově. Dále pak o ochránce města, kteří se specializují na boj z blízka a na hlídání pořádku v přístavu. A nebo ještě původní osídlenci ostrova, kteří učí lovu a lučištnictví a vydělávání pěněz pomocí něho, zlodějství (a vydělávání peněz pomocí něho) a trochu taky boji s mečem a sekyrou. Ostatně i tato oblast skýtá možnost vydělávání peněz. Kdo kdy odolal obrat bezmocného poraženého protivníka na zemi před sebou o nějaký ten peníz, léčivý lektvar nebo řekněme rovnou všechno, co s sebou má... Hlavním zájmem banditů je získat ostrov zpět pod svojí kontrolu a obnovit svobodu pohybu a trhu, ale také pirátství, zlodějství atp...

Na začátku to vypadá, že ti správní hoši jsou bandité v čele s férovým a řízným Donem Estebanem a že Inkvizitor Mendoza je hrozný usurpátor a Přístavní jsou tak trochu pasivní společenství ochránců zákona... Ale nenechte se zmást. Všechno je pak trochu jinak (a líp).

Hráč se nemusí rozhodnout ke komu chce patřit hned. Zmíněné kategorie schopností může do užitečné míry rozvíjet bez příslušnosti k frakci. Ale k posunu hry do dalších fází bude potřeba svoje členství potvrdit vykonanými questy. A tímto se dostávám k úžasné vlastnosti hry Risen. Ve chvíli, kdy jste si mysleli, že už na ostrovu moc míst k objevení nezůstává a příšery jsou už málo k mání, protože jste je vlastnoručně systematicky vybíjeli k mezi vyhynutí (no netvařte se) - hra se přepne. Upgraduje. Říká se tomu nová kapitola, ale to je slabý název. Nahodí se nejenom nové příšery do už prázdných míst, ale otevře se vám mnoho nových možností. Zjistíte, že spoustu míst jste nemohli ještě ani objevit, nové úrovně schopností vám umožní objevné způsoby jejich uplatnění. Obchodníci začnou prodávat konečně ty pořádné zbraně v příjemném výběru... A hádejte co se stane, když vyčerpáte i tyto možnosti...

No prostě vzdávám hold Piranha Bytes, protože i u tak rozsáhlé hry tak zaběhaného typu dokázali strukturováním hry samotné (nejenom utvořením prostředí, jak tomu je ve většině ostatních RPG) v hráčovi znovuvytvářet a neustále podporovat zájem o hru. Už jenom za tohle bych dával všem hrám 10/10 ale nebudu ještě předbíhat.

Co se týče technického zpracování, hra nemá snad žádný bug. Věřte tomu prosím. Sice jsem tak v polovině hry, ale prošel jsem celý ostrov, hraju týden téměř v kuse a za celou dobu hraní jsem nenašel jediný maličký problém, nikdy jsem se nezaseknul v úzkých místech na víc než na pár sekund, nikdy se mi nestala nějaká nesrovnalost, nikdy mi hra nespadnula - no vlastně třikrát, ale to kvůli uvolněné grafice ve slotu. A narozdíl od ostatních 3D her, které spadnuly hned po spuštění vydržela Risen běžet ještě 1 minutu!!! V žádném questu jsem nenašel chybu a to některé jdou často udělat různými způsoby a hra reaguje i na vaši invenci. Například v questu "Perlový náhrdelník pro dámu" musí hrdina přesvědčit povýšenou selku, že má vrátit prsten, který jí nepatří. Je to totiž důkazní materiál. Ale ona chce za něj perlový náhrdelník - a kde ho sehnat - perel je potřeba docela dost. Ovšem pokud se místo toho naučí hrdina kapsaření, stačí odvést její pozornost a z věcí, které má při sobě ukrást právě ten prsten, po kterém touží. Hra hned zahlásí "Quest 'Perlový náhrdelník pro dámu zrušen' " ovšem hrdina získal prsten a může jít hned a bez větších potíží splnit úkol, který k prstenu patří. Jako správný zloděj nebo jako řádný občan, dodržující zákony... Ta hra prostě nemá chybu. Ne že jenom "nemá bugy" - prostě n e m á ch y b u! Mimochodem zmínil jsem, že časy quickloadu a quicksavu jsou minimální a že hru běžně úspěšně přepínám do windows a zpátky a to i během skriptovaných události?

Podobně dobře je na tom ztvárnění prostředí. Taky z něho dýchá bytelná funkčnost, až jakási jednoduchost v pozadí všecho a zároveň malebnost a bohatost hutného fantasy světa. "Gothic like hry" byly vždycky takové a názory na to se moc nelišily. Většinou potřeba si trochu zvyknout a pak paráda. A když už jsem u té subjektivity názorů - některé rozbřesky nebo pohyby mraků či čučení na měsíc, jak si to sune pomalu směrem k západu mě zatlačovaly do židle s pohledem fixovaným na obrazovku i na desítky sekund. Ve hře je také "klasicky Gothicově zamlžený" pohled od určité dálky. Ale i tak je působivé hledět na obzor, na mohutné hranaté věže Pevnosti pod vulkánem, které jakoby se předháněly s rozeklanými svahy sopky ve vyjadřování zarputilosti a netečnosti k tomu dění pod nimy. Myslím, že jde prostě o důstojnou a bohatou 3D grafiku s asi ročním zpožděním v oblasti "dokonalost podrobností".

Pokročilé nastavení zobrazování nabízí asi tak středně možností s ohledem na ostatní 3D hry. Nenašel jsem nastavení anti-aliasingu. Samozřejmostí jsou zapno/vypnutelné titulky, přehození myši, (od)nastavení zvýrazňování zaměřených objektů. Výhled může obsahovat pomocný kompas a sloty na rychlé předměty a zbraně a nebo se dá zminimalizovat na dva malé ukazatele zdraví + mana jako téměř čistý nezastřený "realistický" pohled. To se pak člověk musí orientovat podle mapy, vědět, jak vytahovat meč a jak luk atp. Doufám, že to stačilo, aby si vaše obrazotvornost mohla udělat obrázek o obrázcích a obrazu hry. Pěkný obrázek, doufám.

Hru plynule rozběhala rok stará, průměrná karta (nVidia 9600GT) na vysoké detaily kromě stínů. Ty by už na vysoké nastavení nezvládnula. Za celé moje týdenní tažení Risenem karta nezvládala jen pohyb v Monastery v určitých chvílích. Nikde jinde!

Ozvučení. Aha. Takže nejdřív začneme hudbou. Je úžasná. Je herně žádoucí. Je spíš nenápadná a přitom se neohraje a neoposlouchá. Je atmosférická... Prostě doporučuji na pořád zapnuto, i když mi jeden kamarád vždycky tvrdí, že hudbu ve hrách zásadně vypnout, protože cituji: "Přece je nesmysl, aby mě při hraní hry, za každym keřem fidlovali neviditelný bardové, neasi?!" ...a také pomáhá reagovat a vcítit se do přechodů prostředí, na boj, a snad i na denní dobu :) Pak je tu ke zhodnocení oblast namluvení postav - vím, až zatím jsem pěl na všechno ve hře chválu. A teď při namluvení musím říct - že bych si ho nepřál jinak. Ostatně, pořád mluvím o hře tvůrců Gothic I a II (prosím Vás trojku radši nezmiňujme).

Hrdina i NPC disponují několika přednastavenými typy vyjadřování podle otázky, věty oznamovací nebo zvolací atp. Ale nemusíte se obávat sáhodlouhých zbytečných konverzací. Tteda ale pozor, pořád jde o RPG hru a v těch se přecejenom mluví hodně. Každá NPC disponuje i několika různými emocionálními zvraty, kdy řekne něco v afektu, naléhá, oznamuje zvonivým smíchem atp. Uslyšíte i pár vtipů nebo ironických konverzačních situací. Osobně mám nejradši tu, jak mnou otevřeně vydíraný vydíravý obchodník sklapne po předložení "osočujících a nastrčených" důkazů a z jeho hlasu kape jedovatost a zároveň bezmoc. A pak platí, pacholek...

A ještě maličkost - v nastavování zvuků menu ukazuje, jakou repro soustavu počítač používá, ale samotná změna typu je na Windows; hra asi různé typy repro soustav podporuje, ale zdá se, že je sama neumí přepínat. Jezdců na ovlivňování hlasitosti ozvučení je pět.

Takže i posledně zmíněná kategorie přispívá. Ano, hra je po všech směrech úžasná. Sice jsem ještě nezmínil souboje nebo střílení z luku, ale to bych přidal už jenom šlehačku na dort. Jo aha, my ještě nemáme šlehačku na dortu. Takže:

Souboj funguje na základě prvků společným jak monstrům, tak hrdinovi. Ať už bytost drží zbraň nebo štít nebo má pařáty či něco podobného jsou základní prvky čtyři - lehký úder, těžký úder, kryt a úskok. Útoky na sebe můžou navazovat a každý navázaný útok je o něco silnější. Těžký úder je pak vždy na konci, zakončuje kombo. Tady záleží na hráčově (nikoliv na hrdinově) postřehu, jak rychle je schopný vychytat setrvačnost zbraně a zrychlit útok ve svůj prospěch nebo si pomoct rozhozením protivníka z rytmu. Protivník v zásadě sice pořád může držet všem útokům v pohodě nastavený kryt (obzvlášť se štítem to jde dobře), ale těžký, dokončující úder rozhodí krytí, že protivníka na malou chviličku ochromí. Pak už stačí nasypat několik dalších úderů "zadarmo" a uskočit...

Určitě byste na podobné další taktiky přišli i sami, ale mluvím o tom kvůli tomu, že jakmile hrdina (popřípadě monstrum) přejde na lepší úroveň zacházení se zbraní může: a) navazovat víc útoků za sebe b) dělat útoky jiné, například i plošné c) používat devastující údery. A je opravdu příjemné zjistit v polovině hry, že monstra, se kterými mi hra vpodstatě nedovolila jinak než vyměňovat si opatrně údery, můžu zatlačit sérií dobře posazených útoků ke stěně a tam je pak rozseknout vejpůl, ať už se brání nebo ne a nebo si troufnout obouručákem na několik monster najednou a vykostit je než řeknou švec levou zadní...

Samostatně ještě zmíním střílení z luku a samostřílu. Střílení s lukem se děje pomocí náměru se speciálním "crosshair" a klasicky se musí počítat s rychlostí pohybu monstra a rychlostí a balistikou šípu. Dá se s tím dobře naučit jak zacházet s lukem v reálu, samozřejmě teoreticky. Samostříl je o dost silnější než luk, ale zase pomalejší, a střílí buď bez crosshair tzv. od boku nebo se zacílením (tlačítko pro blok), kdy máte možnost si jako ve FPS střílečce vychytat, do jaké části těla protivníka splitku pošlete.

Střelné zbraně a zbraně na blízko jsou si rovnocenné v účinnosti použití. Hrdina se může stát třeba i vysoce specializovaným lučištníkem a "dá všechny levou zadní" nebo těžkooděncem s obouruční sekyrou a taky... ..."dá všechny jak po másle".

Tak a to je už všechno. Možná že vám přijde, že se skončilo předčasně, ačkoliv jinak je toho textu o hře snad až moc. Takže se ještě omlouvám, že jsem magii zastoupenou svitky, jejich vytváření a různé druhy kouzel a dvěma způsoby jejich použití nezmínil víc než co by se vešlo na špičku rezatého kostlivcova meče. Pak že jste se nedozvěděli víc o dalších schopnostech a vlastnostech hrdiny, bylinkaření a chování fauny a flory v závislosti na denní době, efektech, pouze-k-pobavení-sloužícím oznámením o achievmentech, o všech těch tajemných místech, kam se lze dostat jen když víte že...

...hehe, ale co... aspoň vám něco zůstane na objevování... Neříkal jsem snad, že hra upgraduje váš zájem několikrát během svého trvání? Běžte a zahrajte si jí! A doporučuji spoustu předpřipraveného jídla - možná že vás hra nepustí od počítače, PS nebo X-BOXu a znáte to - i když počítačoví hrdinové (většinou) jíst nemusí, vy ano!


Firefox 2 Přidej RPGhry.cz na Seznam AddThis Social Bookmark Button
© RPGhry.cz, Všechna práva vyhrazena | Kontakt: info@rpghry.cz
Doporučujeme: BezvaData.cz - váš server pro sdílení dat